Aviseringar
Rensa alla

Ekonomi efter gymnasiet


Sorken
Ämnesstartare

Jag går ett yrkesprogram på gymnasiet som jag verkligen inte trivs med och jag undrar om jag har en chans att plugga ekonomi efter gymnasiet om jag fixar behörigheten som behövs. Jag pluggar inte något i närheten av ekonomi nu men jag har tänkt att läsa upp behörigheten som behövs på komvux efter gymnasiet och sedan plugga ekonomi på antingen yrkeshögskola eller Universitet. Kan jag alltså plugga ekonomi efter gymnasiet om jag inte har pluggat det på gymnasiet? Kommer jag ha en chans att fixa det om jag inte gick ekonomi på gymnasiet? Det känns som att folk som pluggar ekonomi på yrkeshögskolor och Universitet har pluggat ekonomi på gymnasiet men finns det de som pluggar det men gick något helt annat på gymnasiet?


   
Citera
PMR
 PMR

Det är klart du kan. Glad Annars skulle man inte kunna få behörighet till programmet! Men för din egen skull så kanske du ska läsa någon grundkurs i ekonomi? Det ska nog gå att välja till på komvux. Det kan nog vara bra att höra efter med syv på din skola.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Vad du pluggat innan spelar ingen roll bara du har behörighet 🙂


   
SvaraCitera

Det går alldeles utmärkt att läsa ekonomi på universitetet, utan att ha läst det på gymnasiet. De flesta ekonomiutbildningar åtminstone jag själv är bekant med börjar på nybörjarnivå. De flesta universitet har kurser på olika nivåer, där man helt enkelt kan välja att den kurs som överensstämmer med ens kunskapsnivå. Kollar vi på Handelshögskolan är det också en utbildning där inga förkunskaper krävs. Jag har faktiskt inte hört talas om en svensk ekonomiutbildning på grundnivå på universitetet som utgår från sida ett. 

Oroa dig inte. Mitt bästa tips är att du kollar upp hos universiteten och yrkeshögskolorna vad de kräver för förkunskaper. På det sättet får du tydligast och mest angeläget svar. Lycka till!


   
SvaraCitera