Aviseringar
Rensa alla

Ekonomi och juridik, vad är det?


Ämnesstartare

Irrelevante:

Det kanske det är, men fortfarande är det bara ett gymnasieprogram. Du blir ingenting av det.

Mycket bra grund.

Irrelevante:

Fördjupning kommer man att ägna hela sin universitetstid till och då är det väl bra att man får lite kunskap om olika sorters ämnen, inte sant?

Ja, men jag blir hellre skitbra i matte, svenska, engelska och historia än att kunna 25 olika ämnen halvdant.

Plus så snackar man engelska helatiden, väldigt bra för språket. Men att ha så många ämnen tycker jag är dåligt. Att man känner, "åh, inte den här lektionen" istället för: "Ja, filosofi, skitbra", tror jag inte alla vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

Mycket bra grund.

Bland mina kursare verkar det inte vara någon större skillnad rent kunskapsmässigt, åtminstone är det inget som går att härleda till vilket gymnasieprogram man gått.

KKARIM:

Plus så snackar man engelska helatiden, väldigt bra för språket.

Där har du möjligen en poäng. Om man bortser från det faktum att IB-folk ofta kastar in engelska ord i sitt svenska tal, eftersom de inte tappat eller glömt den svenska motsvarigheten.

KKARIM:

Men att ha så många ämnen tycker jag är dåligt. Att man känner, "åh, inte den här lektionen" istället för: "Ja, filosofi, skitbra", tror jag inte alla vill.

Nu förstår jag inte alls hur du tänker. Jag betvivlar att man blir mindre motiverad för att man har variation i sin utbildning. Snarare borde väl motsatsen råda.

Observera att jag inte har någonting emot IB på något sätt, jag vill bara understryka det faktum att gymnasiet, oavsett program, inte kommer att förändra ens liv på något sätt och att man definitivt inte bör ha för höga förväntningar på det. Dem - och krafterna - kan man spara till universitetet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Där har du möjligen en poäng. Om man bortser från det faktum att IB-folk ofta kastar in engelska ord i sitt svenska tal, eftersom de inte tappat eller glömt den svenska motsvarigheten.

Aldrig hört, men man pratar ju svenska annars typ öhm... När man inte är i skolan, på svensktimmarna och med andra elever?

Irrelevante:

Nu förstår jag inte alls hur du tänker. Jag betvivlar att man blir mindre motiverad för att man har variation i sin utbildning. Snarare borde väl motsatsen råda.

Men gymnasiet är ju ganska mycket inriktning och jag tycker det är för mycket på samhällsprogrammet som det borde vara. IB är mer det du vill ha och man får även välja vilka ämnen man vill ha. Du behöver inte gå igenom alla kärnämnerna.

Irrelevante:

Observera att jag inte har någonting emot IB på något sätt, jag vill bara understryka det faktum att gymnasiet, oavsett program, inte kommer att förändra ens liv på något sätt och att man definitivt inte bör ha för höga förväntningar på det. Dem - och krafterna - kan man spara till universitetet.

Tycker jag att man borde. Jo, livsförändrande i många fall. Vissa vet ju exakt vad de ska bli efter att ha gått gymnasiet. Men jag förstår vad du menar.


   
SvaraCitera

KKARIM:

Du behöver inte gå igenom alla kärnämnerna.

Jo, på pre-ib måste du det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dream:

Jo, på pre-ib måste du det.

Pre-IB är inte självaste IB. IB är ett tvåårigt gymnsieprogram, Pre-IB är ett förberedande program bara. Man kan ta en examen och sedan börja med IB direkt. Och Pre-IB är en blanding av Naturvetenskap och Samhällsvetenskap med färre ämnen där också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

Aldrig hört, men man pratar ju svenska annars typ öhm... När man inte är i skolan, på svensktimmarna och med andra elever?

Förvisso. Jag kan inte svara för det själv, men har hört av många som gått på IB att det förhållit sig så.

KKARIM:

IB är mer det du vill ha och man får även välja vilka ämnen man vill ha.

Det är fritt fram att välja vad man vill läsa på t.ex. samhällsprogrammet också. Dessutom - hur vet du vad du vill respektive inte vill läsa om du aldrig fått en inblick i det? Jag tror att det är bra med allmänna kunskaper på gymnasiet, eftersom man då kanske får insikter om intressanta ämnen som man kanske aldrig hade tänkt läsa om man hade fått välja själv.

KKARIM:

Jo, livsförändrande i många fall. Vissa vet ju exakt vad de ska bli efter att ha gått gymnasiet.

Det kallas utveckling. Förväntningar är något helt annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Det kallas utveckling. Förväntningar är något helt annat.

Om jag utvecklar min Pokémon förändras den, inte sant?

Irrelevante:

Förvisso. Jag kan inte svara för det själv, men har hört av många som gått på IB att det förhållit sig så.

De kanske inte klarat av pressen[smile].

Irrelevante:

Det är fritt fram att välja vad man vill läsa på t.ex. samhällsprogrammet också.

Visst man får välja, men det är mycket man får välja. Och själva karaktärsämnerna är hur många som helst!

Irrelevante:

Jag tror att det är bra med allmänna kunskaper på gymnasiet, eftersom man då kanske får insikter om intressanta ämnen som man kanske aldrig hade tänkt läsa om man hade fått välja själv.

Ja, men de som börjar på IB är ganska målmedvetna och säkert redan då vet vad de vill jobba med. De som går samhälls är ju lite mer...förvirrade om man ska säga så. De på IB vet vad de vill, IB är ingen lek[no-no].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

förändras

Förväntning och förändring är definitivt inte samma sak, det heller.

KKARIM:

De kanske inte klarat av pressen.

Går man en utbildning där meritvärdessnittet ligger på 19-20, tror jag knappast att man inte klarat av eventuell press.

KKARIM:

De som går samhälls är ju lite mer...förvirrade om man ska säga så

Får jag fråga dig vad du har för erfarenheter? Din angivna ålder är 14 år, och vid den åldern har man - mig veterligen - inte ens fåt sina första grundskolebetyg och än mindre läst sin första gymnasiekurs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Förväntning och förändring är definitivt inte samma sak, det heller.

Exempel?

Irrelevante:

Går man en utbildning där meritvärdessnittet ligger på 19-20, tror jag knappast att man inte klarat av eventuell press.

Man går efter slutbetyg från grundskolan om vi nu pratar IB fortfarande?

Irrelevante:

Får jag fråga dig vad du har för erfarenheter? Din angivna ålder är 14 år, och vid den åldern har man - mig veterligen - inte ens fåt sina första grundskolebetyg och än mindre läst sin första gymnasiekurs.

Fördomar, fördomar och mer fördomar. Moget [rolleyes].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

Exempel?

Nu har jag tyvärr inte tillgång till en ordbok, men däri kan man slå upp betydelsen för bägge orden, såvida de inte räknas som alltför grundläggande. Och jag betvivlar på att betydelserna är identiska.

KKARIM:

Man går efter slutbetyg från grundskolan om vi nu pratar IB fortfarande?

Nu syftar jag på den eventuella pressen på gymnasiet och till de poäng som man använder sig för att söka in på universitetet. Det är först vid det tillfället man kan börja jämföra eventuella skillnader mellan de olika programmen.

KKARIM:

Fördomar, fördomar och mer fördomar. Moget [rolleyes].

Rena empirisatser, skulle jag vilja kalla dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Rena empirisatser, skulle jag vilja kalla dem.

Empirister*
Nej fördomar. Eftersom jag är 14 år, vet jag ingenting om det samhällsvetenskapligaprogrammet och inte kan komma med vettiga argument för att jag är 14, inte sant?

Irrelevante:

Nu har jag tyvärr inte tillgång till en ordbok, men däri kan man slå upp betydelsen för bägge orden, såvida de inte räknas som alltför grundläggande. Och jag betvivlar på att betydelserna är identiska.

Din diplomatiska förmåga går genom taket[smile].

Irrelevante:

Nu syftar jag på den eventuella pressen på gymnasiet

Irrelevante:

Gymnasietiden är inte mer seriös än motsvarande tidsperiod på dagis.

Nu vet jag inte var du står någonstans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

Empirister*

Nu rättar du mig för rättningens skull, det finns ett ord som heter empirisats. Det kommer av 'empiri' som betyder erfarenhet och av 'sats' - d.v.s. erfarenhetssats. Se, nu har jag berikat din dag också.

KKARIM:

Eftersom jag är 14 år, vet jag ingenting om det samhällsvetenskapligaprogrammet och inte kan komma med vettiga argument för att jag är 14, inte sant?

Det där är dina egna ord och värderingar. Det jag undrade var bara vilka erfarenheter du har, för att lättare kunna tolka det du säger. Det är en allmänt vedertagen metod för att värdera fakta, och inget som jag hittat på för att jävlas med dig.

KKARIM:

Din diplomatiska förmåga går genom taket[smile].

Nu förstår jag inte var diplomati kommer in i sammanhanget. Förklara det gärna.

Nu tänker inte jag ägna mer tid åt denna diskussion som uppenbarligen har degraderats till någon form av sandlådenivå. I egenskap av moderator tänker jagheller inte låta diskussionen gå mer OT än vad den redan gjort. Så, nu lämnar jag denna diskussion och hoppas att vi fortsättningsvis utan förbehåll kan ägna oss åt trådskaparens frågeställningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Nu rättar du mig för rättningens skull, det finns ett ord som heter empirisats. Det kommer av 'empiri' som betyder erfarenhet och av 'sats' - d.v.s. erfarenhetssats. Se, nu har jag berikat din dag också.

Fel[smile].

Okej vänta lite... Oj, den gav 0 träffar på Google. Ditt eget ord eller?

Irrelevante:

Det där är dina egna ord och värderingar. Det jag undrade var bara vilka erfarenheter du har, för att lättare kunna tolka det du säger. Det är en allmänt vedertagen metod för att värdera fakta, och inget som jag hittat på för att jävlas med dig.

Vilka erfarenheter har du av IB då t.ex.? Dåså.

Irrelevante:

Nu förstår jag inte var diplomati kommer in i sammanhanget. Förklara det gärna.

Du kan inte uttrycka dig utan att såra andra. Du måste komma med min ålder, försöka göra dig rolig när du missuppfattar det jag säger osv.

Irrelevante:

Nu tänker inte jag ägna mer tid åt denna diskussion som uppenbarligen har degraderats till någon form av sandlådenivå. I egenskap av moderator tänker jagheller inte låta diskussionen gå mer OT än vad den redan gjort.

Grattis! Hahaha. You do your job well[wink].


   
SvaraCitera

KKARIM:

Pre-IB är inte självaste IB. IB är ett tvåårigt gymnsieprogram, Pre-IB är ett förberedande program bara. Man kan ta en examen och sedan börja med IB direkt. Och Pre-IB är en blanding av Naturvetenskap och Samhällsvetenskap med färre ämnen där också.

Det är jag medveten om, men man läser dock kärnämnena.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dream:

Det är jag medveten om, men man läser dock kärnämnena.

http://www.ibsyd.edu.stockholm.se/amnen.html

Läs på lite.


   
SvaraCitera