Aviseringar
Rensa alla

Ekonomisk ojämlikhet


SaltaKätzchen:

Finns det ingen mer drivkraft till att utbilda sig utöver att man vill bli rik och leva lyxigare än vanliga människor?

Usch! Typisk okunnig kommunist som tror på sagor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

Finns det ingen mer drivkraft till att utbilda sig utöver att man vill bli rik och leva lyxigare än vanliga människor?

Klart att det finns. Men alla gör ju knappast detta. Jag önskar dock att det vore som så, att folk utbildade och lärde sig och arbetade åt det bättre för människor. Allt som människan gör gör den för att underlätta sin vardag. Alla uppfinningar har kommit fram för att människan har sökt komfort. I ett samhälle som du förespråkar kommer alla ta det enklaste och mest lönsamma arbetet, det arbete som tar minst tid att utföra och det som tar minst kraft att utföra för den summa pengar man får (eller som i exemplet skatt som blir avdragen) Yrken som har långa utbildningar i stil med Läkare, ingenjörer, professorer kommer inte vara speciellt attraktiva då det kommer ta mer kraft att plugga 8 år än att svabba golv. I förlängningen kommer samhället att rasa, för alla kan inte svabba golv, allt annat måste skötas med. Det går inte att förneka detta, hur mycket man än vill att det vore annorlunda.

Med det sagt försvarar jag inte den nuvarande samhällsstrukturen. Jag vill ha ett mer ekonomiskt jämlikt samhälle - men att ta ut 90% skatt på högavlönat folk är bara fel väg att gå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Vilka skulle vilja jobba som ingenjör, forskare, eller läkare tror du?

Vänta, va? Finns mängder med människor som skulle föredra att vara forskare framför att t.ex. städa gator, även om det var samma lön. Finns nog mängder med folk nu som hade velat jobba som läkare snarare än städare, men som inte kan för att de inte har råd att plugga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Vänta, va? Finns mängder med människor som skulle föredra att vara forskare framför att t.ex. städa gator, även om det var samma lön. Finns nog mängder med folk nu som hade velat jobba som läkare snarare än städare, men som inte kan för att de inte har råd att plugga.

Många ja. Det klargjorde jag även i inlägg två.

Sming:

Klart att det finns. Men alla gör ju knappast detta

Men dessa utgör inte heller en allt för betydande del. Den överväldigande majoriteten (förutsatt om du haft hjärna för det) skulle nog hellre svabbat golv än att plugga en massa år och arbetat som läkare sedan om det gav lika mycket betalt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

men som inte kan för att de inte har råd att plugga.

Vem i Sverige har inte råd att plugga bortsett från barnfamiljer som redan gjort sitt val i livet, nämligen att skaffa familj och strunta i "karriären"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Den överväldigande majoriteten (förutsatt om du haft hjärna för det) skulle nog hellre svabbat golv än att plugga en massa år och arbetat som läkare sedan om det gav lika mycket betalt.

Varför? Skulle du gjort det? Om du fick välja mellan att svabba golv i trettio år med X kronor i månaden, eller att plugga i 8 år med X kronor i månaden och sedan arbeta som läkare i 22 år med X kronor i månaden?

Tror nog snarare en "risk" skulle vara att det blev för många läkare och för få städare. Ett problem som lätt löses genom att man delar på arbetsbördan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Vem i Sverige har inte råd att plugga bortsett från barnfamiljer som redan gjort sitt val i livet, nämligen att skaffa familj och strunta i "karriären"?

Väldigt många som inte har arbete. Jag skulle inte ha råd att plugga, och då vet du nog ändå att jag lever rätt sparsamt. För att få socialbidrag måste man stå till arbetsmarknadens förfogande (aka inget plugg) och studiebidraget är bara på 3000 i månaden. Då har jag ~1600 efter el och hyra, 1000 efter busskort och mobil.

Enda sättet är isåfall att ta lån, men att ta lån man inte vet om man kan betala tillbaka är inte speciellt smart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Väldigt många som inte har arbete.

Stringburka:

Enda sättet är isåfall att ta lån, men att ta lån man inte vet om man kan betala tillbaka är inte speciellt smart.

Vilket jävla bullshit. Sveriges studiebidrags- och lånsystem är ett, om inte det bästa systemet i världen.

Resonerar du likadant när du i framtiden kanske kommer bygga ett eget hus eller låna pengar till att köpa ett? Betyder detta att Sveriges befolkning inte har råd med bostäder heller?[rolleyes]

Om man inte känner sig tillräckligt motiverad och taggad för att klara av utbildningen som man lånar pengar till så ska man nog inte satsa på att plugga vidare oavsett om man har "råd" eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Vilket jävla bullshit. Sveriges studiebidrags- och lånsystem är ett, om inte det bästa systemet i världen.

Må vara ett av de bästa, men att ha möjlighet att ta ett lån är inte samma sak som att faktiskt ha råd att plugga. Särskilt inte när det tar folk decennier att återbetala lånen, även om de faktiskt får sitt yrke.

Chryseus:

Resonerar du likadant när du i framtiden kanske kommer bygga ett eget hus eller låna pengar till att köpa ett? Betyder detta att Sveriges befolkning inte har råd med bostäder heller?[rolleyes]

Ja, för så länge du tar ett lån så äger du ju inte huset själv. Kan du inte återbetala lånet så kommer banken och inkasserar huset. Och ja, jag menar att många i Sverige inte har råd med bostäder. Det är ju därför vi har bostadsbrist trots att det står mängder med hus tomma, eftersom man spekulerar i husen istället för att hyra ut dem billigt, så att folk inte har råd att flytta. Sheet, folk bor inte hemma när de är 25 för att det är skönt med en morsa som fixar tvätten (eller okej, kanske lite, men det är nog inte främsta skälet).

Chryseus:

Om man inte känner sig tillräckligt motiverad och taggad för att klara av utbildningen som man lånar pengar till så ska man nog inte satsa på att plugga vidare oavsett om man har "råd" eller inte.

Det handlar inte bara om att klara av en utbildning (vilket i sig inte bara handlar om att vara "taggad"), det handlar om att få jobb efteråt också, och om att inte få några oförutsedda utgifter.

Jag vidhåller: Så länge du lever på lånade resurser för att plugga så har du inte råd att plugga. Det finns folk som avstår från att vidareutbilda sig för att de känner att de inte har råd utan behöver komma ut i arbete, och dessa skulle nog kunna tänkas vidareutbilda sig i ett annorlunda system.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Varför?

Läs det jag skrev till Saltakätchen

Stringburka:

Skulle du gjort det?

Absolut.

Tänk dig själv att dra iväg till någon lokal ett par timmar och bara svabba. och jämför det med spendera halva dagen innanför ett sjukhus och ta hand om en massa patienter sitta av jourtid och läsa en massa journaler. Jag kan komma hem till en eventuell familj som kan leva gott av att jag svabbat ett par timmar. medan en läkare kommer hem sent på eftermiddagen, kanske på kvällen och har då knappast mycket tid med varken fru eller barn.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Det är ju därför vi har bostadsbrist trots att det står mängder med hus tomma, eftersom man spekulerar i husen istället för att hyra ut dem billigt, så att folk inte har råd att flytta.

Vart står alla dessa tomma hus?

Stringburka:

Så länge du lever på lånade resurser för att plugga så har du inte råd att plugga. Det finns folk som avstår från att vidareutbilda sig för att de känner att de inte har råd utan behöver komma ut i arbete, och dessa skulle nog kunna tänkas vidareutbilda sig i ett annorlunda system.

Varför är du emot lån? F Ö kan många undvika att betala sina CSN lån pga att de ej har råd att betala. Att du vill ha billigare utbildning än vad vi redan har i Sverige är helt sinnessjukt men man blir väl inte så förvånad då man nog inte kan bli rödare än dig 😛

Stringburka:

Tror nog snarare en "risk" skulle vara att det blev för många läkare och för få städare. Ett problem som lätt löses genom att man delar på arbetsbördan.

Det är inte riktigt så majoriteten av människorna i denna värld tänker och fungerar men i comrade sagovärlden kanske människorna du pratar om är en majoritet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Tänk dig själv att dra iväg till någon lokal ett par timmar och bara svabba. och jämför det med spendera halva dagen innanför ett sjukhus och ta hand om en massa patienter sitta av jourtid och läsa en massa journaler.

Så du förutsätter att det är mindre arbetstid bara för att man är städare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

merva:

Vart står alla dessa tomma hus?

I städerna. Vart tror du ockupationsrörelsen håller till?

merva:

Varför är du emot lån?

Jag är inte direkt emot lån, jag är emot att någon ska behöva ta lån.

merva:

. Att du vill ha billigare utbildning än vad vi redan har i Sverige är helt sinnessjukt men man blir väl inte så förvånad då man nog inte kan bli rödare än dig 😛

Jag vill inte ha en billigare utbildning, utbildningen är gratis. Jag vill ha ett jämlikt leverne där man inte under några omständigheter behöver ta lån för att överleva.

merva:

Det är inte riktigt så majoriteten av människorna i denna värld tänker och fungerar men i comrade sagovärlden kanske människorna du pratar om är en majoritet?

Jag tror att fler människor drömmer om att bli läkare än om att bli städare, ja.


   
SvaraCitera

Stringburka:

I städerna. Vart tror du ockupationsrörelsen håller till?

I rosengård och liknande eller vad?

Helt ärligt, tror du att kommunism fungerar i praktiken?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Särskilt inte när det tar folk decennier att återbetala lånen, även om de faktiskt får sitt yrke.

Det beror väl på hur mycket man väljer att betala av? Hur kan du påstå att folk tar flera decennier på sig att betala av skulderna?

Stringburka:

Det är ju därför vi har bostadsbrist trots att det står mängder med hus tomma

Det har ju med att folk är arbetslösa. Har man jobb och fast inkomst så har man råd med en bostad och att låna till den. Sen får du pladdra på om hur mycket du vill.

"Alla som tar lån har inte råd med sina hus"... det var något av det dummaste jag hört på länge. Men sen pratar vi nog inte samma ekonomiska språk heller.

Stringburka:

Jag vidhåller

Och jag vidhåller att det är ett löjligt påstående. Enligt dig kan det inte vara många som "har råd" med stora livsinvesteringar som hus och studier. Men ändå lyckas de? Hmm....


   
SvaraCitera