Aviseringar
Rensa alla

Elak om jag behåller barnet??


Ämnesstartare

Hej!
I går så plussade jag, och berättade för min sambo att jag är gravid. Han ville inte behålla barnet och sa att om jag behåller det så lämnar han mig och barnet.

Slutade med att jag åkte upp till mamma.
Sitter nu och hoppas att han vill att jag ska komma tillbaka, MED BARNET.

Jag är 19,5år och sambon är 22år.
Han har fast jobb, jag är timvikarie.
Har en 2 på 62kvm.
Vi är unga jag vet.

Gjorde en abort för 2 år sen. Med samma kille.
Jag har sagt till honom, att blir jag gravid i igen, så gör jag ingen abort. Och det förstod han.
MEN, nu åt vi p-piller och detta hände ändå.
Så det var inget planerat. Därför tycker han att det är fel av mig att behålla detta barn mot hans vilja.
Eftersom jag åt p-piller för att inte bli med barn.

Men det hände, och abort är lika hemskt i min tanke oavsett hur barnet kom till. Jag mådde skit efter förra.

Frågan är så om jag är egoistiskt som behåller detta barn?
Han vill inte vara delaktig, så jag får klara mig själv.

Vi har varit tillsammans i drygt 3,5år.
Känns som det inte betytt någonting.

Jag ser det som att han lämnar mig för att jag är gravid.
(Det gör han ju)

Han ser det som jag förstör hela hans liv...

Vad göra :S:S


   
Citera

Om du ska behålla barnet få du ju se till att fadern slipper betala underhåll och sånt, annars är det ju jävligt rötet av dig.


   
SvaraCitera

Kul att förklara för barnet. "Pappa ville inte ha dig så han drog och inte jag heller egentligen för att jag åt p-piller för att inte få dig men det funkade inte."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alabama Rocker:

Om du ska behålla barnet få du ju se till att fadern slipper betala underhåll och sånt, annars är det ju jävligt rötet av dig.

Helt klart! Men hur fixar man det?
Skriver att pappan är okänd?

Hur som helst, skulle jag aldrig kräva honom på pengar!

DeathOrGlory:

Kul att förklara för barnet. "Pappa ville inte ha dig så han drog och inte jag heller egentligen för att jag åt p-piller för att inte få dig men det funkade inte."

Sant!! Inte roligt! Även om det inte var planerat, så är jag ändå glad över det. Inte det med pappan.
Men förstår din tanke.
Men hur som helst om behåller barnet så finns ju det en anledning också? Om jag inte ville ha "ungen" så skulle jag ju göra abort..


   
SvaraCitera

thegirlie:

Hur som helst, skulle jag aldrig kräva honom på pengar!

Good girl.


   
SvaraCitera

Jo, underhåll i minst 18 år är ju ingen höjdare 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Jo, underhåll i minst 18 år är ju ingen höjdare 🙁

Kan jag förstå, men om jag behåller barnet,
Tänker jag inte kräva honom på pengar..
Inte med tanke på hur barnet kom till!


   
SvaraCitera

thegirlie:

Men hur som helst om behåller barnet så finns ju det en anledning också? Om jag inte ville ha "ungen" så skulle jag ju göra abort..

Oavsett ifall du vill ha barnet eller inte vill det har du ju ändå inte tänkt göra abort då de skrev detta:

thegirlie:

blir jag gravid i igen, så gör jag ingen abort.

Sen så tror jag att du fuskade med p-pillerna och ifall du behåller barnet så bör fadern slippa betala underhåll och liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Oavsett ifall du vill ha barnet eller inte vill det har du ju ändå inte tänkt göra abort då de skrev detta:

Sant!! Ligger mycket i det!

DeathOrGlory:

Sen så tror jag att du fuskade med p-pillerna och ifall du behåller barnet så bör fadern slippa betala underhåll och liknande.

Fuskade inte med pillerna.
Men hur som helst så tänker jag inte kräva pengar av honom!
Han ska slippa betala. Det är han redan medveten om!


   
SvaraCitera

thegirlie:

Sant!! Ligger mycket i det!

Precis.

thegirlie:

Fuskade inte med pillerna.

Hur lyckades du då bli gravid?

thegirlie:

Men hur som helst så tänker jag inte kräva pengar av honom!
Han ska slippa betala. Det är han redan medveten om!

Bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Hur lyckades du då bli gravid?

Tro mig, jag vet inte.
Men p-piller är inte 100% säkra. (Mini-piller för att vara exakt)
Det är ovanligt tror jag, men det hände mig.

DeathOrGlory:

Bra.

Helt klart!


   
SvaraCitera

thegirlie:

Tro mig, jag vet inte.
Men p-piller är inte 100% säkra. (Mini-piller för att vara exakt)
Det är ovanligt tror jag, men det hände mig.

Fan vad fail. Men ifall ställe dig frågan "Vill jag ha pappan eller barnet?" När du har svaret vet du hur du ska göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Fan vad fail. Men ifall ställe dig frågan "Vill jag ha pappan eller barnet?" När du har svaret vet du hur du ska göra.

Pappan såklart!! Jag tror bara jag går och hoppas på att han ska acceptera detta när han smällt det!
Men som sagt har många veckor på mig för att göra abort.
Tack för svaren! 🙂


   
SvaraCitera

thegirlie:

Pappan såklart!! Jag tror bara jag går och hoppas på att han ska acceptera detta när han smällt det!

Tycker det är rätt uppenbart att han inte vill ha barn nu. Jag skulle inte heller vilja det i hans ålder.

thegirlie:

Men som sagt har många veckor på mig för att göra abort.

Men du skulle ju inte göra abort sa du ju?


   
SvaraCitera

I det här fallet ligger inte eventuell egoism så mycket mot pappan som mot barnet. Så länge du inte tänker utkräva ansvar av pappan så är det ju upp till dig att avgöra på helt egen hand - men tänk på att du ska kunna ta hand om barnet. Ärligt talat kan abort vara att föredra för barnets skull, om du inte tror att du kommer kunna ge det ett bra liv. Nu vet ju inte jag hur din personliga situation ser ut mer än att du är nitton år och saknar fast anställning, och att du för tillfället har lägenhet. Är det din eller hans? Du vill inte stå bostadslös om du ska skaffa barn.

Tänk på att även om det kan kännas jobbigt efter en abort så är det inte fostret som blir lidande, det är du som lider. Om du å andra sidan behåller barnet kan det hända att barnet blir lidande på grund av din ovilja till abort. Jag vet inte om jag kan säga att det är egoistiskt som så, för jag gissar på att du tror dig behålla barnet för barnets egen skull. Jag kan ju knappast läsa dina tankar, men skulle jag gissa så skulle jag gissa på något annat.

Det är ingen lätt fråga och det är helt klart något som är upp till dig. Ett råd kan vara att tala igenom saken med en kurator, psykolog, eller kanske barnmorska (vet inte exakt vad de har för utbildning och arbetsuppgifter), de kan säkert ge betydligt bättre input än vad vi kan.

Oavsett så önskar jag dig lycka till, och hoppas att det går bra.


   
SvaraCitera