Aviseringar
Rensa alla

Elgitarr skall snart införskaffas, men vilken ska jag välja?


Shackleby:

Jag orkade inte gå in på detaljerna. I runda svängar stämmer det.

återigen, lies. det är bra mycket vettigare att överstyra signalen i preampen, vilket innebär att disten inte kommer med volymen (förstärkningen på effektförstärkaren) utan med överstyrningen av preampen, vanligen en gainratt, vilket inte är det samma som volym. det finns rörstärkare med bara en volymratt, men det hör till undantaget. att sen rörstärkare låter bättre för vissa ändamål har rätt lite med saken att göra, då de är dyra, kostar en massa i drift (om man vill ha dem i bra skick), är krångligare att serva (orka bias-inställningar), är ömtåligare, och, som du nog försökte konstatera, låter avsevärt bättre på högre volymer.

en vettig lösning är att köpa en transistorförstärkare med rör-preamp, eller modellera helt från scratch med digitala leksaker. eller en ren transistorstärkare, om det är hård dist man är ute efter från första början. att köpa en rörförstärkare och skruva till så extremt kalla bias-justeringar att den låter som en transistorförstärkare känns rätt så meningslöst.


   
SvaraCitera

om du ska ha elgitarr bör du köpa en förstärkare också annars har du ingen nytta av den.

du verkar va en nybörjare så köp ett startpaket med gitarr+förstärkare för tusenlappen


   
SvaraCitera

KristalleN:

du verkar va en nybörjare så köp ett startpaket med gitarr+förstärkare för tusenlappen

är väl det allra sämsta man kan göra, ändå. kass gitarr och kass förstärkare som är fullständigt oanvändbara till i princip allting.


   
SvaraCitera
B3ll4

Det finns jättegulliga med hello kitty på, det är ju ändå bra med någon som är lite speciell typ


   
SvaraCitera

B3ll4:

Det finns jättegulliga med hello kitty på, det är ju ändå bra med någon som är lite speciell typ

har funderat på att skaffa en les paul från bach och lacka om den till hello kitty-motiv. strator är för tards, och den modellen är dessutom rätt värdelös även för ändamålet. hello kitty-lp måste vara det ultimata. eller möjligen en rg, för att vara ultimat mörknäs.


   
SvaraCitera

mörknäs:

är väl det allra sämsta man kan göra, ändå. kass gitarr och kass förstärkare som är fullständigt oanvändbara till i princip allting.

TS verkar inte va en erfaren snubbe och att då lägga ut minst 4000 på bra grejer är bara idioti


   
SvaraCitera

KristalleN:

TS verkar inte va en erfaren snubbe och att då lägga ut minst 4000 på bra grejer är bara idioti

nej, det är det bästa man kan göra. köper du en bra, begagnad gitarr för, säg, 3000, så går den ner väldigt lite i andrahandsvärde och du drabbas av en bra mycket mindre förlust än om du hade köpt skräp nytt. förstärkare är lite svårare, men där rekommenderas väl någon form av digital maskin med hörlursutgång istället för riktig förstärkare.


   
SvaraCitera

mörknäs:

nej, det är det bästa man kan göra. köper du en bra, begagnad gitarr för, säg, 3000, så går den ner väldigt lite i andrahandsvärde och du drabbas av en bra mycket mindre förlust än om du hade köpt skräp nytt.

Då du med stor sannolikhet inte är läskunnig skriver jag det igen på lätt svenska med ett tillägg: Då TS inte är en erfaren gitarr-spelare behöver han inte köpa en dyr gitarr då han inte är tillräckligt duktig för att få ut varken glädjen eller det maximala från gitarren. Att börja med en nybörjar-gitarr är ett bra val, och att sen köpa en dyrare och bättre gitarr när han är bättre är ett bra val.

Nu har han kört akustiskt och vill testa på el-gitarr, han kanske inte ens gillar el-gitarr och gillar att köra akustiskt och att då lägga ut flera tusen på en dyr gitarr han kanske inte ens får glädje av är bara korkat.

Sen en nybörjare som han varken hör eller märker skillnad på en J&D-gitarr eller en Fender-gitarr.


   
SvaraCitera

KristalleN:

Då TS inte är en erfaren gitarr-spelare behöver han inte köpa en dyr gitarr då han inte är tillräckligt duktig för att få ut varken glädjen eller det maximala från gitarren.

jag kan säga som så att du har fel. en dålig gitarr är en dålig gitarr helt oavsett hur bra personen som spelar på den är, och det både hörs och känns. återigen, helt oavsett hur bra personen som spelar på den är. och det är inte någon höjdare att sitta där med en dåligt intonerad gitarr med värdelösa stämskruvar som stämmer ur sig efter 10 minuter, och samtidigt försöka lära sig spela på fanskapet. det säger sig självt att det är en dålig ide.

KristalleN:

Sen en nybörjare som han varken hör eller märker skillnad på en J&D-gitarr eller en Fender-gitarr.

hör och känner man inte skillnaden i ett måndagsexemplar av en behringergitarr med dåligt isolerade single coil-mickar (obligatoriskt på billiga gitarrer) och en begagnad runt 3000 med välfungerande humbuckers så är man inte nybörjare, då är man döv och förståndshandikappad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

rörstärkare låter bättre för vissa ändamål har rätt lite med saken att göra, då de är dyra, kostar en massa i drift (om man vill ha dem i bra skick), är krångligare att serva (orka bias-inställningar), är ömtåligare, och, som du nog försökte konstatera, låter avsevärt bättre på högre volymer.

Ja, och det är precis därför jag rekommenderar en solid-state förstärkare.

Vad har du för utrustning? Och jag tror inte man köper en strat för man är en tard, utan för att man gillar ljudet från single coils.


   
SvaraCitera

mörknäs:

och det både hörs och känns. återigen, helt oavsett hur bra personen som spelar på den är

nej en nybörjare hör inte skillnad på en bra och en dålig gitarr.

mörknäs:

som stämmer ur sig efter 10 minuter, och samtidigt försöka lära sig spela på fanskapet

nu vet inte jag var du fått det ifrån men min gamla nybörjar-gitarr stämde bara om sig i början då det var nya strängar. vilket det sker på alla gitarrer med nya strängar..händer på gamla stränger också så det har egentligen inte med saken att göra?

mörknäs:

då är man döv och förståndshandikappad.

precis som en nybörjare


   
SvaraCitera

KristalleN:

TS verkar inte va en erfaren snubbe och att då lägga ut minst 4000 på bra grejer är bara idioti

Så trådskaparen ska inte skaffa en bra gitarr som motiverar honom till att bli bra, utan en billig skitgitarr som låter värdelöst och som inte ger någon spelarglädje och som det inte går att utvecklas med? [smile]


   
SvaraCitera

Nintendo:

Så trådskaparen ska inte skaffa en bra gitarr som motiverar honom till att bli bra, utan en billig skitgitarr som låter värdelöst och som inte ger någon spelarglädje och som det inte går att utvecklas med? [smile]

Då han är så pass nybörjare och inte vet om el-gitarr är något för honom är det bara korkat att lägga ut en massa pengar på det förrens han vet om det är det han vill syssla med. Säger det igen: han hör ingen skillnad ändå och varför ska han då lägga till 3000 på en gitarr?


   
SvaraCitera

Shackleby:

Rörförstärkare är sådana förstärkare som får mer dist ju högre volym du har på

Håller med Mörknäs här. Förövrigt har jag spelat på marshalls som inte ens har vettig dist när gainen är på "Elva" om man ska vara lite sådan. Dessa förstärkare vill jag påpeka ligger runt 16000 kronorsklassen.
Dock kan jag hålla med om att rörförstärkare låter som allra bäst på väldigt hög nivå, men det är ett drag som är relativt gemensamt för alla förstärkare såvitt jag kan komma ihåg.

Shackleby:

Line 6 Spider-serien. De är mycket dåliga.

Beror på, ska du inte lira metal på den är den ganska hyfsad, även för en som lirat ett tag, man ska dock skaffa en lite kraftfullare så att den får lite tryck. För metal duger ju den att öva på, inte mer (har själv en så jag vet, har tweakat runt en del).

mörknäs:

är väl det allra sämsta man kan göra, ändå. kass gitarr och kass förstärkare som är fullständigt oanvändbara till i princip allting.

Instämmer helt, en kass nybörjargura o en kass förstärkare var det jag började med, kan säga att det tog lång tid innan jag blev seriös för jag tyckte att ljudet avskräckte, och sen var det single oils på guran, var inte så anpassat för metal om man säger så [cry]

KristalleN:

Då TS inte är en erfaren gitarr-spelare behöver han inte köpa en dyr gitarr då han inte är tillräckligt duktig för att få ut varken glädjen eller det maximala från gitarren.

Han har påpekat att han spelat en del akustisk gura innan och även lite elgura på det. Den största skillnaden innan man utvecklat hyfsat tonsinne är faktiskt spelkänslan. Så länge du ens kan några ackord och några enstaka låtar kan du (åtminstone till viss del) jämföra spelkänslan mellan gitarrer.

KristalleN:

Då han är så pass nybörjare och inte vet om el-gitarr är något för honom är det bara korkat att lägga ut en massa pengar på det förrens han vet om det är det han vill syssla med. Säger det igen: han hör ingen skillnad ändå och varför ska han då lägga till 3000 på en gitarr?

Köper han en beggad för 3 papp och tröttnar på den så har den knappast förlorat mycket i värde om han vill sälja vidare den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KristalleN:

Då han är så pass nybörjare

Jag är inte nybörjare. Läs tråden. Nybörjare när det gäller el-gitarr. Jag kan spela akustisk. Och jag kan lätt höra skillnad på min lillebrors 1000 kronors gitarr och dom jag testade på jam (3000-5000kr). Går inte att jämföra.

Sen vet jag inte om det blir single coils eller humbuckers. Lutar mer åt les pauls liknande och humbuckers just nu.Men jag vet inte riktig vad jag kommer att spela. Men det kommer inte att bli metall.

Jag nog tänka mig 6000 för gitarr och förstärkare. Förstärkaren kommer nog bara att användas hemma. Fixar nog en bättre om det blir behov.


   
SvaraCitera