Aviseringar
Rensa alla

En AKUT grej om hur man på bästa sätt övertalar föräldrarna att man klara sig själv. -HJELP!


Ämnesstartare

(skrivit 2 trådar tidigare.. men båda är typ.. borta? antingen spammar jag diskussions forumen med mina samma inlägg och är trög och tror det är något fel, eller så är det bara nåt problem då jag ska publicera dem. =D
hehe.. lets see.[y] )

Hej&hallå!
Jag har ett problem som sist jag skrev det, blev ett väldigt långt text stycke. Ska försöka fatta mig kortare nu.

Jag går i 9an och nästa vecka ska vi gemensamt i skolan lämna in ansökningar till andra stadiets skolor, dvs. vi ska söka in till gymnasier, folkhögskolor, yrkesutbildningar blabla.

Jag har själv helt på klart vart jag vill söka och vart jag vill komma in.
Det är ett gymnasium, som ligger 100km söderut från var jag bor nu.
De har en musiklinje som jag och 3 kompisar var på studiebesök till och checkade. Det verkade helt fantastiskt bra! Man söker in dit, och sedan får man komma på intagningsprov, och då ska man sjunga och spela nån låt inför några lärare som sedan bedömmer en.

Mina föräldrar däremot, vill att jag ska söka in till ett närliggande gymnasium, 5km från där var jag bor nu, där oxå mina äldre syskon gått. Detta gymnasium är ett bra gymnasium, med många valbara musik-kurser och nyrenoverad skola och allt, men jag vill inte söka dit. Jag vill inte bo här hemma ytterligare 3år, ensam med mina föräldrar i denhär kommunen där alla känner alla och inget händer och jag vill inte söka till ett gymnasium för att mina föräldrar vill det.

Om jag söker till gymnasiet dit jag vill, med musiklinjen, och kommer in dit efter inträdes provet (som hålls i maj), får jag lära mig studieteknik (eftersom skolan har en egen studio!), jag blir automatiskt med i skolans kör och får förstås jamma loss och ha sånt vanligt som teori-lektioner osv.

Enda "problemet" (så som mina föräldrar ser det) är att om jag söker till det gymnasiet dit jag vill, och kommer in efter intagningsprovet, så måste jag flytta hemifrån från den lilla kommunen där jag och mor&far bor, bort till staden där gymnasiet ligger. 100km, det betyder 1½ timmes bussfärd.
Då måste jag söka bostad och bo själv (ev. med en kompis som troligen ska söka in till samma skola som jag vill), handla mat själv och betala räkningar, sköta läxor samt ta ett jobb någon dag i veckan efter skolan så man har råd med hyran.
Min mamma säger att "..när man är i din ålder (16) så ska man inte behöva ta hand om så många sysslor och uppleva allt det. Man ska inte flytta hemifrån då man är 16, du hinner nog bo hemmifrån hela livet sen."
SANT! Men jag vill inte flytta bara för att flytta, jag vill flytta för att gå i en annan skola än vad jag har möjlighet till här och det är nu jag ska gå i gymnasiet, inte om 10 år!?!?! Det är ju DÄRFÖR det är så viktigt att det blir rätt nu?!

Jag vet själv att detta skulle innebära en stooooooor förändring emot hur jag har det just nu, och att jag måste slita arslet av mig och stupa i säng av trötthet varje kväll för att det ska fungera.
MEN - jag är beredd på det. Jag är beredd att slita för att få gå i skolan där jag vill gå och inte.. i den jag inte vill gå i! 😉

Hur hur hur ska jag få övertalat mina föräldrar till att låta mig flytta?
Jag ska som sagt söka in till skolor nästa vecka så detta måste gå snabbt och mina föräldrar är inte dom man övertalar i första taget, så jag behöver verkligen några bra och smarta repliker att ta till.
HUR SKA JAG GÖRA? HJEEEEELP!!!!
Detta är så otroligt viktigt för mig, och du gör mig så glad om du läser detta och svarar!

Tack på förhand
/k

(fan, det blev rätt långt dethär inlägget iaf. :D)


   
Citera
Ämnesstartare

du kan ju säga att dom är dumma i huvudet om dom håller dig borta från att studera. liksom säg bara att det är det enda du vill in på och att om du inte får det så tänker du inte gå gymnasiet alls


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shorty00:

om dom håller dig borta från att studera. liksom säg bara att det är det enda du vill in på och att om du inte får det så tänker du inte gå gymnasiet alls

good point!
tack så väldigt väldigt mycket! 🙂


   
SvaraCitera
Åtta

Du kan säga att jag flyttade hemifrån när jag nyss hade fyllt 16, och klarade mig då utmärkt. [cool]

Det hjälper nog. [cute]


   
SvaraCitera

mrshendrix:

)

Du kanske skulle agerat mer självständigt de sista åren i.e. tvätta själv osv så kanske du skulle fått flytta noob


   
SvaraCitera

Pendla dit första året för att visa att du menar allvar, och flytta under andra året? [zzz]


   
SvaraCitera

Du kan be dina föräldrar om att få söka ändå, om dom inte har ändrat sig så kan man ju tacka nej sedan.


   
SvaraCitera

mrshendrix:

Enda "problemet" (så som mina föräldrar ser det) är att om jag söker till det gymnasiet dit jag vill, och kommer in efter intagningsprovet, så måste jag flytta hemifrån från den lilla kommunen där jag och mor&far bor, bort till staden där gymnasiet ligger. 100km, det betyder 1½ timmes bussfärd.

Varför inte försöka få till en deal att om du kommer in så bor du kvar hemma första läsåret och pendlar till skolan. Visst du får gå upp lite tidigt men en resa på 1,5 timme till skolan är du knappast ensam om att ha. Mot det löftet att om du sköter dina studier bra och fixar allt första året så får du flytta till andra året om du kan hitta boende och finansiera detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Du kan säga att jag flyttade hemifrån när jag nyss hade fyllt 16, och klarade mig då utmärkt. [cool]

Det hjälper nog. [cute]

HAHA :D:D
ja det tror jag SÄKERT att det gör! 🙂
"maaammmaaa.. jag mååååste få flytta hemmifrån för en kille på nätet flyttade hemmifrån då han var sexton och det gick bra för honom juuu" 😀
tack! :DDD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

Du kanske skulle agerat mer självständigt de sista åren i.e. tvätta själv osv så kanske du skulle fått flytta noob

vad tror du jag göööör hallååååå ;P


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Pendla dit första året för att visa att du menar allvar, och flytta under andra året? [zzz]

yes! det är ett alternativ! >:D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Du kan be dina föräldrar om att få söka ändå, om dom inte har ändrat sig så kan man ju tacka nej sedan.

ja.. det kan jag ju.. då har jag ju mer tid på mig att försöka övertyga dom! smart!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Mot det löftet att om du sköter dina studier bra och fixar allt första året så får du flytta till andra året om du kan hitta boende och finansiera detta?

YES! vetdu.. detdär kör jag med!
😀
vad bra det är att skriva på forum om man inte själv alltid kommer på något smart :> tack!


   
SvaraCitera
Ssarah

Du kan ju alltid rymma hemifrån ett tag. Komma hem efter ett par dagar och säga "HA! Jag klarade mig själv! Det du."

Asbra.


   
SvaraCitera

Divinator:

Du kanske skulle agerat mer självständigt de sista åren i.e. tvätta själv osv så kanske du skulle fått flytta noob


   
SvaraCitera