Aviseringar
Rensa alla

En Angelägen Matresa - Moderatkvinnornas kokbok


Ämnesstartare

Detta är bland det mest lustiga jag iaktagit i år. Det är så fantastiskt bisarrt att man inte vet riktigt var man ska börja.

Moderatkvinnorna har alltså släppt en kokbok, som användaren genus införskaffade på myrorna, för att tydligt ta ställning till att Kvinnor Kan (laga mat åt männen).

I introduktionen står bland annat:
'Vi ser oss inte som offer. Kvinnor är starka, kompetenta och kapabla. Vi vill ha ett samhälle där varje individ har möjlighet att påverka yrkesval, barnomsorg eller vård. Men ett liv i frihet innebär också ett eget ansvar för vår miljö genom att se till att den mat vi äter är klimatsmart med respekt för djur och natur.' (Jag har sammanfattat citatet lite, så det är inte exakt, men de orden används).

Exempel på "klimatsmarta" recept med "respekt för djur":
Gratinerad Stockholmare (frukostkorv) med senapsstuvad potatis.
Pestobakade lammkotletter med grönsallad
Gräddbrässerad Hjälmargås med rotfrukter
Anders Borgs caesarsallad

Det här är så fruktansvärt djävla roligt. Notera att det i första hand är snobbmat som gås och lamm, notera att gässen och lammen tydligen kände sig väldigt respekterade när man slaktade dem (slår vad om att de fick leva ett värdigt liv på en fri marknad!) och att man låter Anders Borg ge ett recept på typ den enklaste djävla maträtten bortom kokat ägg.

Image


   
Citera
Ämnesstartare

sorgligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
Exner

Jörg Buttgereit:

snobbmat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dragula:

Ensam är jag ful och äcklig men med mina vänner är jag en i gänget.

Ja, för man måste vara kommunist för att finna det lustigt att kvinnoförbundet inom det mest konservativa partiet i riksdagen (bortsett från tramsdemokraterna) släppt en KOKBOK?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jörg Buttgereit:

Ja, för man måste vara kommunist för att finna det lustigt att kvinnoförbundet inom det mest konservativa partiet i riksdagen (bortsett från tramsdemokraterna) släppt en KOKBOK?

Jörg Buttgereit:

(slår vad om att de fick leva ett värdigt liv på en fri marknad!)

Jörg Buttgereit:

kommunist


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har den hemma här någonstans 😀 Fick av mormor som fick av någon moderat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, so what?

Jag fattar inte problemet. Kokböcker brukar ibland ha avancerad eller 'ovanliga' recept därför just att folk inte vet hur man lagar dem.

Jag förstår inte alls det roliga.

Tycker det är tragiskt att du gör en politisk ploj av det hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Tycker det är tragiskt att du gör en politisk ploj av det hela.

Ett politiskt parti som kännetecknats av sin unkna kvinnosyn genom historien skaffar ett kvinnoförbund som släpper en kokbok. Det enda som fattas är en städguide och en dammsugare också.

Ett politiskt parti som kännetecknas av sin fullkomliga avsaknad av miljöpolitik och som är det mest djurfientliga partiet i riksdagen (möjligen tillsammans med folkpartiet) talar om att man ska "respektera djur och miljö" och sen öser på med massa döda djur i maten (inkl lamm som även är väldigt dåligt ur miljöaspekt).

Ett politiskt parti som kännetecknats av att vara ett snobbigt överklassparti släpper en kokbok full med snobbig mat.

Hela grejen är lite som att miljöpartiet skulle släppa en guide i hur man stickar sin egen lusekofta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jörg Buttgereit:

Ett politiskt parti som kännetecknats av sin unkna kvinnosyn genom historien skaffar ett kvinnoförbund som släpper en kokbok. Det enda som fattas är en städguide och en dammsugare också.

Uhm duuu? Du vet väl om att de inte har en sådan kvinnosyn nu? Det är vad de tycker nu som är viktigt för moderaterna och moderatkvinnorna.

Jörg Buttgereit:

Ett politiskt parti som kännetecknats av att vara ett snobbigt överklassparti släpper en kokbok full med snobbig mat.

Problemet är att trettio procent av Sveriges befolkning inte tillhör den snobbiga överklassen. Faktum är att jag inte har träffat nån IRL som är en snobbig överklassare och då har jag träffat många moderater i mina dar.

Jörg Buttgereit:

Hela grejen är lite som att miljöpartiet skulle släppa en guide i hur man stickar sin egen lusekofta.

Äh? Ooookej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Uhm duuu? Du vet väl om att de inte har en sådan kvinnosyn nu? Det är vad de tycker nu som är viktigt för moderaterna och moderatkvinnorna.

Historien påverkar ju givetvis, och med tanke på att de fortfarande både för en kvinnofientlig politik och generellt antifeministisk retorik, och oavsett: DE SLÄPPTE EN KOKBOK SPECIFIK KOPPLAD TILL KVINNOR.

jason:

Problemet är att trettio procent av Sveriges befolkning inte tillhör den snobbiga överklassen. Faktum är att jag inte har träffat nån IRL som är en snobbig överklassare och då har jag träffat många moderater i mina dar.

Att folk röstar på dem är inte samma sak som att det är det partiet är inriktat på. Finns många som röstar miljöpartiet utan att bry sig om miljön och en del som röstar centerpartistiskt utan att vara inavlade bonnläppar (främst är de då stureplansbrats).

jason:

Äh? Ooookej.

Eller som om kristdemokraterna släppt en bok om hur man botar bögar, eller vänsterpartiet skulle släppa en uppsättning designade rörmokeriverktyg eller SD skulle släppa en uppsättning vita dräkter med tillhörande kors och bensin.

Det är en sån extremt stereotyp negativ bild som folk har av moderaterna, och den här boken passar perfekt in på stereotypen. Vad gäller den faktiska politiken idag är det inte lika relevant, då det snarare handlar om vilket jävla egghead som fick för sig att det är en bra idé att släppa något sådant här.

Samt, Anders Borgs caesarsallad. Det är ett skämt bara i sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jörg Buttgereit:

DE SLÄPPTE EN KOKBOK SPECIFIK KOPPLAD TILL KVINNOR.

Huuuuuuuuuuuh! Det är så att man ryser. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är du kingburka btw?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sry jag röstade på liberala partiet så jag har slutat moralisera över efterblivna saker så det enda jag kan säga till dig är: Skaffa dig ett liv. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jörg Buttgereit:

DE SLÄPPTE EN KOKBOK SPECIFIK KOPPLAD TILL KVINNOR.

Öh, ja? Och? Kvinnor som engagerar sig i kvinnoföreningar gör ju per se allt kopplat till kvinnor. De kan ju inte undgå att de är kvinnor liksom....

Jag fattar verkligen inte problemet.

Jörg Buttgereit:

Eller som om kristdemokraterna släppt en bok om hur man botar bögar, eller vänsterpartiet skulle släppa en uppsättning designade rörmokeriverktyg eller SD skulle släppa en uppsättning vita dräkter med tillhörande kors och bensin.

Du tror inte du överdriver lite nu med kristdemokraternas bota bögar-hysteri och att sverigedemokraterna vore KKK? FFS det är en kokbok! Det finns för fan inget människokränkande i att kvinnor skriver en kokbok heller!


   
SvaraCitera