Aviseringar
Rensa alla

En av tre unga mobbas på nätet


Ämnesstartare

Weeaboo: Mot personer som man irriterar sig på kommer man också systematiskt att ge sig på.

Så görs även irl och det kallas för trakasseri och mobbing. Anser du att detta är ett okej beteende?


   
SvaraCitera

Mobbad irl, på nätet har jag fått hat men skulle inte kalla det mobbing... om någon skriver att jag är ful någon gång i månaden så anser jag inte direkt att det är mobbing


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Det finns bättre sätt att kritisera än att håna.

Jo, men tänker mer på att tala nedsättande. Men att håna är också ett medel för att få fram en poäng hos den ena. Men brukligt nog används den inte så värst ofta, om man har andra uppsåt än rent intellektuella.

Razor: Så görs även irl och det kallas för trakasseri och mobbing. Anser du att detta är ett okej beteende?

Vad som sker irl och cyberweb är inte samma grej, det vet ju alla redan egentligen som är nätaktiva. Det du säger på nätet tar du nödvändigtvis inte med dig när du går ifrån datorn. Det är på gott och ont det där givetvis. Men jag ser en fördel för människor att ha någonstans där de kan ventilera av sig och kanske småprovocera. Det är betydligt lättare att säga till folk att inte ta åt sig så hemskt mycket än att alla ska ingå i någon kramlåda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Weeaboo: Vad som sker irl och cyberweb är inte samma grej, det vet ju alla redan egentligen som är nätaktiva. Det du säger på nätet tar du nödvändigtvis inte med dig när du går ifrån datorn. Det är på gott och ont det där givetvis. Men jag ser en fördel för människor att ha någonstans där de kan ventilera av sig och kanske småprovocera. Det är betydligt lättare att säga till folk att inte ta åt sig så hemskt mycket än att alla ska ingå i någon kramlåda.

Jag gillar yttrandefrihet, dock så länge det inte sker upprepade dåliga beteenden som kan definieras som trakasseri. Man vet inte vilka som redan mår väldigt dåligt och elaka ord kan sänka de som redan har det svårt. De flesta skiter i att tänka på sånt och det tycker jag är destruktivt för samhället => moraliskt fel att göra så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Jag gillar yttrandefrihet, dock så länge det inte sker upprepade dåliga beteenden som kan definieras som trakasseri. Man vet inte vilka som redan mår väldigt dåligt och elaka ord kan sänka de som redan har det svårt. De flesta skiter i att tänka på sånt och det tycker jag är destruktivt för samhället => moraliskt fel att göra så.

Sant. Och det är ju givetvis tråkigt det, inget att sticka under stolen med. Men jag tror nog att systemet som vi har nu med nätanarki är mer till "nytta" än vad det är till fördärv, faktiskt. Vissa far illa såklart, men den stora majoriteten är orörd eller nyttjar tillfällena att leka av sig trots allt.

Man får nog arbeta ur två ändor här med att få folk att uppträda mer anständigt på nätet och andra att inte vara känsliga för det som skrivs. Det finns givetvis inget slutmål i det här och vi kommer aldrig att utrota "näthatet" men de negativa aspekterna med internet lär väl minska åtminstone.


   
SvaraCitera

Innan man ger sig ut på internet så vet man risken, om man vill vara så dum att göra dumma saker på nätet som får en massa uppmärksamhet och hat, bättre o bara skita i vad folk säger på nätet för INGEN HAR GJORT NÅNTING EFTER DOM HAR SKRIVIT NÅT PÅ FACEBOOK.
folk är fega, dom tror att dom aldrig kommer bli tagna tills Robert aschberg står framför deras fötter och säger att dom har nätmobbats,


   
SvaraCitera