Aviseringar
Rensa alla

En billig laptop med android - Lenovo A10


Ämnesstartare

Lenovo ideapad A10 är en liten laptop som drivs av operativsystemet Android.
A10 skiljer sig en hel del från de laptops de flesta är vana vid på det sätt att den inte används sig av Windows eller Mac OSX.
Android är ett system som vi vanligen hittar i telefoner och i tablets, men sällan i laptops. Det finns både fördelar och nackdelar med att använda android i en laptop.

+ Batteritiden är generellt sett bättre då android är anpassat för små enheter och kör på en annan typ av processor.
+ Du kan installera och använda de "appar" som du är van vid i din telefon eller tablet.
+ Eftersom det körs på en klenare och mer strömsnål processor så blir den inte lika varm och behövs inte fläktar som en vanlig laptop.
+ Man behöver inte betala en dyr licens som med vissa andra operativsystem

- Du kan inte köra de program som du brukar installera på en pc
- Allt i android känns inte helt anpassat för laptops då gränssnitten är utvecklat främst för touchskärmar.
- Den har inte samma prestanda som en vanlig laptop

Så vad är A10 mer specifikt?:

* En laptop på 10.1"
* Den kör android 4.2
* Den har två vanliga usb-portar
* Den har micro-hdmi för bild/ljud
* Den har en batteritid som tillåter flera timmars användning(9 timmar enligt Lenovo men det beror ju på vad man gör)
* Den använder wifi, men saknar 3g(kan lösas med en usb-dongel)
* Den har blouetooth
* Processorn är en fyra-kärnig ARM Cortex A9
* Upplösningen på skärmen är 1366x768(lite lågt, men helt ok)
* Den har inbyggd webkamera för skype osv
* Den har 1GB DDR3 minne
* Den har 32GB inbyggd lagring för appar, film, musik osv(finns olika varianter men min hade 32GB)
* Lagringen kan utökas med ett micro-sd kort
* Skärmen kan vikas bak för att bli en stående tablet(se bild)
* Skärmen har multi-touch
* Laptopen laddas via en vanlig micro-usb, precis som en telefon

Kort och gott, det är en laptop med android på 10", med usb-portar och hdmi. Chassit är av plast och har en grov matt yta.
Även om den är av plast så ger den en ganska gedigen känsla. Laptopen är väldigt tunn och skulle lätt få plats i en ganska liten väska utan problem.
Så vad är prislappen på denna skönhet? Under 2000kr, på prisjakt så finns den just nu i tre olika affärer i Sverige.

Vad är den lämplig för?
* Läsa och skriva mail, chatta, skriva i forum osv
* Se på film/videos
* Anteckna i skolan eller dylikt
* Spela android-spel

Vilka nördiga saker kan man göra med den?
Eftersom den har usb-portar så har jag testat en del saker:
* Koppla in 3g-modem, funkar out of the box(kanske beror på vilket modem man har, jag har bara ett just nu)
* Koppla in xbox360-kontrollers, dessa kan dels styra android till viss del men kan framför allt användas i vissa spel
* Emulera spelkonsoler, så som playstation, supernintendo osv(tillsammans med hdmi och kontrollers så har du typ en hel konsol)

Övrigt:
* Den väger runt ett kilo
* Tangentbordet är av samma typ som macbooks, det funkar rätt bra att skriva på
* Den är helt tyst, inga fläktar eller andra ljudkällor(förutom två högtalare såklart)
* Den har en hörlursport, precis som på en telefon är den kombinerad för både hörlurar och microfon(det finns en inbyggd microfon också)
* Den har en touchpad också precis som en vanlig laptop, den känns lite konstig och kräver att man vänjer sig vid den

Vad är dåligt med den?
* När den startar så spelar den upp ett jobbigt startljud som inte verkar gå att ta bort på normalt vis
* Skärmen blir svår att se om man ser på den från sidorna, och bilden är inte lika bra som på dyrare laptops
* Batteriet är inbyggt, jag vet inte om man kan byta det själv, jag har inte öppnat den

Så är den nåt att ha? Ja det tycker jag, vill man hå något enkelt så att skriva mail, anteckningar, sufra och se videos men inte kostar skjortan så är det en bra kandidat.
Kom dock ihåg att de program du kör i windows inte nödvändigtvis finns i android!

Bilder hittar ni enklast på google om ni söker efter: "lenovo a10" och klickar på bildsökning(vill inte länka in massa bilder som inte är mina)Rodnar

Vill ni veta mer om den så bara fråga i tråden!


   
Citera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har du fått tillåtelse att göra reklam här? Rodnar 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Verkar rätt schysst ju


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Laptops på 10.1" brukar ju ha en batteritid på 7-8 timmar. Menar du att denna har ännu mer? Dom brukade ju säljas med windows xp, men eftersom detta inte stöds längre av microsoft antar jag att android är alternativet.

Hjärta


   
SvaraCitera

hur står sig android jämfört med chromeos på laptops? tänker mig att det väl finns fördelar, men chromeos är ju ändå gjort i grunden för att funka på en laptop. hur användbara är egentligen androidappar utan pekskärm?

sen är det dumt med skärmen, gillar bra skärm på mina enheter. upplösning en skulle jag nog kunna leva med, för priset, men betraktningsvinklar är viktiga för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad är syftet med tråden?


   
SvaraCitera

är den värd att köpa till universitet? som "springa runt med" laptop, kan man ha word på den? eller open office? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag frågade Andre först, så det är okRodnar

Storchen84:
Laptops på 10.1" brukar ju ha en batteritid på 7-8 timmar. Menar du att denna har ännu mer? Dom brukade ju säljas med windows xp, men eftersom detta inte stöds längre av microsoft antar jag att android är alternativet.

Hjärta

Det beror på, i standby är den bättre än en dator med x86, precis som en telefon kan sitta i standby rätt länge.Om du stänger av wifi och drar ner ljusstyrkan lite så ska du kunna se video i ca 9-10 timmar(har inte testat själv men upplever batteritiden bättre än på en vanlig laptop)

player one:
hur står sig android jämfört med chromeos på laptops? tänker mig att det väl finns fördelar, men chromeos är ju ändå gjort i grunden för att funka på en laptop. hur användbara är egentligen androidappar utan pekskärm?

sen är det dumt med skärmen, gillar bra skärm på mina enheter. upplösning en skulle jag nog kunna leva med, för priset, men betraktningsvinklar är viktiga för mig.

Jag har själv inte kört chomeos mycket så jag inte riktigt uttala mig om det. Dock har den här laptop en pekskärm, precis som en tablet så det funkar rätt smidigt :)Och ja, skärmen hade kunnat vart bättre, men som väldigt bärbar enhet för sporadiskt surfande/mailande/skrivande så duger det gott.

shatter:
är den värd att köpa till universitet? som "springa runt med" laptop, kan man ha word på den? eller open office? 

Du kan inte installera windows-program på den nej. Det finns office-appar av olika slag men vet inte om de duger för det du vill kunna göra.Om du vill skriva långa uppsatser och dylikt så borde du nog sats på nåt större ;)Men om du bara vill ha nåt händigt att anteckna och maila med så funkar den fint för det.

amsi:
vad är syftet med tråden?

Jag ville tipsa om en billig laptop som jag själv är väldigt nöjd med. Kan vara bra om man vill köpa dator som inte kostar väldigt mycket^^

Reeeetooo:
Verkar rätt schysst ju

För priset skulle jag säga att den är najs. Det är fortfarande en budget-pryl men den har funkat bra och känns bra i handen. ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Har du fått tillåtelse att göra reklam här? Rodnar 

Jupp, men det är snarare ett tips än reklam ty tar upp både det bra och det dåliga med denRodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CoolDen funkar btw bra för UM också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Jag ville tipsa om en billig laptop som jag själv är väldigt nöjd med. Kan vara bra om man vill köpa dator som inte kostar väldigt mycket^^

schyst!


   
SvaraCitera

aristoteles: billig laptop

hur mkt kostar den?Rodnar och vad kan den göra som en tablet inte kan? 


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Vilken prisklass ligger en sån på då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter:

hur mkt kostar den?Rodnar och vad kan den göra som en tablet inte kan? 

ca 1900kr 🙂
Det är i princip en tablet med ett tangentbord, men du har fortfarande touchscreen ^^
För tablets är hemska att skriva på 😛

Ice:
Vilken prisklass ligger en sån på då?

Ca 1900kr, finns på prisjakt, tror den finns på iaf tre olika affärskedjor 🙂


   
SvaraCitera