Aviseringar
Rensa alla

En dag som Jude. HJÄP!!!


Ämnesstartare

Jag har en uppgift i skolan där jag ska skriva om hur en dag som Jude ser ut. Jag har verkligen ingen aning om hur jag ska skriva och ännu mindre hur jag ska börja. Hur vet jag hur en dag som Jude ser ut? Försöker googla men får inte fram något bra. Snälla är det någon som har gjort en liknande uppsats? Är det någon som iallafall kan hjälpa mig att komma igång? Skulle vara sjukt tacksam!


   
Citera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Gissar: vakna, äta frukost, gå till skolan, fika med en kompis, gå hem, äta middag, sitta vid datorn, gå och lägga sig.

Det var verkligen inte så jag menade. Dom har ju tider dom ska be och sånt där. Tror inte att jag fick denna uppgift för att skriva att dom vaknar, äter frukost, går till skolan osv...


   
SvaraCitera

eeeeeemma:

Hur vet jag hur en dag som Jude ser ut?

eeeeeemma:

Jo antagligen. Annars skulle jag väl inte fått denna uppgift?

Om du menar den religösa delen så är det väl bara att slå upp en religionsbok. Allt jag vet är att de går till en synagoga och läser ur toran eller vad det nu heter.


   
SvaraCitera

Ungefär såhär men med viss modifikation.

06:45 - Stiger upp och sätter på kaffet, tar ett par kalla skivor mörkt bröd med skinka och paprika på.
07:05 - Stryker din skjorta, packar ner din dator(som du jobbat med under hela gårdagskvällen) och åker sedan till arbetet.
08:00 - Du sätter dig ner i din mjuka och rövanpassade stol vid ett valfritt skrivbords och pappershanteringsarbete(men företrädesvis mäklare, banktjänstemän eller något inflytelserikt arbete inom opinionsbildande media)
12:30 - Du äter lunch, sitter oftast för dig själv då du stinker av bläck och nickel samtidigt som du varit påpasslig nog att ta en senare lunch av arbetseffektiva skäl. Din lunch består av antigen sparrissoppa, potatis & köttbullar, couscous & kyckling eller någon annan kalorisnål mat. Till har du lagom mycket grönsaker samt knäckebröd eller ännu en gång mörkt bröd.
17:45 - Du slutade egentligen för lite under två timmar sedan men valde att jobba över för företagets skull samtidigt som du ändå var tvungen att konka med dig en del hem. Din fru kollar på någon Hollywood's klassiker från 30 eller 40-talet. Maten finns på bordet, kall och du tuggar i dig en liten portion högst motvilligt då din fru som lagat maten är en erkänt dålig kock.
18:10 - Du har satt dig vid ditt skrivbord och ska precis påbörja arbetet du tog hem när din fru ber dig att åka och handla för att mjölken är slut, hon vädjar att det ska vara ekologiskt.
18:25 - Du stoppar till vid bankomaten för att hämta ut pengar. Du slår in ditt nummer och tar ut minsta möjliga summa, kollar dig om och luktar snabbt på pengarna innan du raskt lägger ner dem i plånboken.
19:00 - Kön på affären var lång och uttröttande. Du köpte två ettor mellan ekologisk mjölk. Småväxeln som blev över lägger du ner i din sons sparkasse. Men nu är du hemma och kan påbörja ditt arbete igen.
20:00 - Frun känner sig ensam och ber dig att komma in i vardagsrummet och hålla henne sällskap till något nöjesprogram. Valet faller på Waterwörld och ni skrattar högt (för dem att fnissa) åt mobbingshumorn och att Gurkan är tjock.
21:00 - Ni går till sängs men är inte tillräckligt trötta för att sova så ni läser varsin roman. Den boken du läser just nu är Mördarna mitt ibland oss författad av Simon Wiesenthal, din fru löser korsord.
21:40 - Nu är det klart med läsningen och det är bestämt att ni ska gå och lägga er. Ni pussar varandra godnatt och vänder er om varsin sida i bredsängen. Du är inte egentligen trött och småsurar över att du inte fick slutföra ditt arbete, då blir det att gå upp extra tidigt för att ta igen förlorad arbetstid tänker du för dig själv innan du sluter igen ögonen.


   
SvaraCitera

eeeeeemma:

Baaam, jag skiter i denna uppgift...

haha förlåt

nej men ärligt hur ska vi veta? är typ omöjligt. jag känner ingen jude och ärligt talat tror jag inte deras dagar är mer annorlunda än våra om de inte är extremt religiösa och det vet jag inte om det har med din uppgift att göra

fråga läraren om hon/han är knasig. jag ser ingen mening med en sån här uppgift. bara konstigt faktiskt

annars får du beskriva din dag och säga att det är en judes dag


   
SvaraCitera

patrick bateman:

erkänn

vilken lärare ger ut nåt sånt?

Min gjorde. Fast det var om Buddhismen. Nästan exakt samma uppgift.

Jag skrev om en påhittad karaktär som var Buddhist. Jag utgick från religionsboken och pusslade ihop hur en dag kunde se ut för någon med den tron.

Du borde skriva att de lever ett normalt liv fast lyder sin religions lagar. Nu vet jag inte exakt vad folk som följer judendomen gör så jag kan inte ge exempel.


   
SvaraCitera

Fail.

tactical_facepalm.jpg


   
SvaraCitera

Versalisera ej "jude/judinna". Sen verkar det vara en väldigt luddig uppgift om du inte väljer en dag under en judisk helg.


   
SvaraCitera

Fult att kalla någon "jude", såvida samtalet inte är strikt begränsat till religion. Vill du att folk ser dig som kristen i första hand? "Beskriv en dag i en kristens liv"


   
SvaraCitera