Aviseringar
Rensa alla

En enda låt.


Ämnesstartare

En novell jag skrev, inspirerad av mitt liv.
Jag uppskattar kommentarer sjukt mycket.

En enda låt
Jag drog hastigt efter andan och skrattade lyckligt.
”Wow, det där var verkligen häftigt!”, sa hon och log stort mot mig. ”Håller du inte med?”
Det gjorde jag definitivt, att åka på en snorkeltur hade verkligen varit ett bra förslag.
Guiden, som satt kvar i båten, gav oss ytterligare en näve brödsmulor. Vi spred ut dem över ytan och dök sedan ner igen. Jag gjorde tummen upp mot henne, hon började skratta och insåg försent att hon befann sig under vattenytan. Det hela var så komiskt att vi båda var tvungna att åter simma upp till ytan för att få luft.
En timme senare satt vi i båten igen. Det hade redan börjat skymma, det var så vackert att jag nästan blev tårögd. Vi befann oss i en lagun i Thailand, förutom guiden och vi två, fanns inte en levande själ på flera kilometers avstånd. Hemma väntade våra familjer, ikväll skulle vi gå ut och äta middag på stranden. Det var en av de bästa sakerna med Thailand, att sitta ute i mörkret, äta kryddig kyckling och samtidigt känna sanden mellan tårna.
Plötsligt kände jag hur någon hällde en hink fylld med vatten över mig. Jag vände mig om för att se henne, det här krävde hämnd. Snart var vi båda lika blöta, vi bestämde oss för att sluta fred. Guiden skrattade åt oss, men vi brydde oss inte, vi var på semester, då var det tillåtet att vara barnslig.
”Kan du lova mig en sak?”
Hon såg så allvarlig ut att jag blev helt spak, vad hade hon nu hittat på?
”Ja, eller vad tänker du på?”, svarade jag oroligt.
”Lova mig att du alltid lever såhär. Att du tar hand om dig själv och att du tar det lugnt”
Hade det varit någon annan än hon som suttit där bredvid mig i båten, hade jag antagligen börjat skratta och skvätta vatten på henne, men det var inte någon annan, det var hon.
”Jag lovar”, sa jag enkelt.
På restaurangen spelades musik, vilket snarare var regel än undantag. Ikväll var det dock något som inte stämde med musiken, den kändes sorgsen på något sätt, även om jag inte riktigt kunde komma på vad det var som var fel. Efter någon minut kände jag igen låten. Det var Tears in heaven, men det var ingen som sjöng, låten var endast uppbyggd på trumpet- och orgelmusik. Det var fint.
Medan vi väntade på att maten skulle komma, lekte vi kurragömma med våra småsyskon. Min bror gömde sig bakom en palm, hennes syster under bordet. Själv gömde hon sig vid baren. Hela tiden spelades musik, men inte vilken musik som helst, det var hela tiden samma låt, Tears in heaven…

”Var tror du att vi är?”
Hennes mamma såg på mig med sorgsna ögon. Hennes ansikte var rödflammigt, och jag kände att samma sak även gällde mitt. Jag såg mig omkring.
”Åh…”
Jag var på hennes begravning…[love]


   
Citera

EnKoppChoklad:

Guiden skrattade åt oss

EnKoppChoklad:

men vi brydde oss inte

Den var tråkig.

EnKoppChoklad:

kryddig kyckling


   
SvaraCitera

EnKoppChoklad:

inspirerad av mitt liv.

Hur då?

Den var okej, lite ohändelserik. Fick egentligen inte kläm över varken huvudpersonen eller den döda tjejen..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bluff:

Den var tråkig.

Okej... Något tips på förbättring?

I love Lucy:

Hur då?

Min kompis dog, under hennes begravning fick jag en massa flashbacks.


   
SvaraCitera

EnKoppChoklad:

Okej... Något tips på förbättring?

Vad mer exakt har du tänkt att sätta fokus på i texten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bluff:

Vad mer exakt har du tänkt att sätta fokus på i texten?

Själva poängen var att man skulle följa i princip hela novellen utan att "misstänka" någonting, och att de sista raderna sedan skulle vända på hela texten, om du förstår vad jag menar?


   
SvaraCitera

EnKoppChoklad:

om du förstår vad jag menar?

Ja. Men jag tycker att du förlorar ungefär hur mycket som helst på att inte riktigt måla upp någon bild av henne. Hon separeras aldrig ifrån era gemensamma upplevelser och det... fallar platt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bluff:

inte riktigt måla upp någon bild av henne

Okej, ja, det kan nog stämma...
Jag har ju världens sämsta fantasi, det var därför det blev som det blev>.< tack för tipset![y]


   
SvaraCitera

EnKoppChoklad:

”Var tror du att vi är?”

Kollat på lite för mycket scrubs? 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JAG tycker den var as fin:) jag fattade allt å den var verkligen bra:) sorligt att personer i ens nähet försvinner:(
är det okej om jag sparar den?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hocke:

JAG tycker den var as fin:) jag fattade allt å den var verkligen bra:) sorgligt att personer i ens närhet försvinner:(
är det okej om jag sparar den?

Åh, tack!
Ja, visst kan du spara den, bara du inte typ säger att du har gjort det eller så[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ingen orsak:) jag har lätt att leva mig in i texter så den blev genast super bra:)
nejdå:) skriver att enkoppchoklad skrev den;)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hocke:

Ingen orsak:)

Okej, tack så mycket<:


   
SvaraCitera

Håller med älgen, känns lite som en direkt copy av Scrubs ...


   
SvaraCitera
edroon

Fan va sugen jag blev på en kopp choklad.


   
SvaraCitera