Aviseringar
Rensa alla

En flaska sprit är som 40 gräddtårtor


Ämnesstartare

Jag har kollat på systembolagets sidam och där står det hur sjukt mkt kalorier det är i alkohol. MEN jag känner mig starkt kritisk till dessa siffror. Alla alkisar jag ser är ju spinkisar.

jag skulle gärna se bevis på detta. Hur blir man tjock på sprit? kan man ens bli tjock på det? Kan nån försöka övertala mig om att detta är sant?

om jag åt 40 gräddtårtor tror jag att jag skulle bli groteskt mkt tjockare än på några flaskor sprit.


   
Citera
Ämnesetiketter

Det låter...fel


   
SvaraCitera

Man blir lätt fet av drickande. Att alkisarna ibland är spinkiga beror ju på att de är fattiga och att alkohol är dyrt, så de kalorier de får i sig kommer väl från alkohol...och sen går de säkert på andra saker också, som dämpar hungerkänslorna. Alla alkisar är ju dessutom inte alls smala, snarare tvärtom.

Jag märker direkt på midjemåttet om jag har varit ute och slarvat för mycket. [n]


   
SvaraCitera

Pappbox:

Det låter...gött


   
SvaraCitera

Alkohol är nyttigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror väl på vad du dricker? Drinkar och sånt är det ju jävligt mkt socker i oxå. Öl är det väl mycket kalorier i men en flaska vodka kan ju fan inte vara som 40 gräddtårtor haha.


   
SvaraCitera

Kroppen kan utvinna 7 Kcal ur ett gram etanol. Dvs etanol är energirikare än kolhydrater och protein men inte lika energirikt som fett.

Vad är det som är så svårt att fatta?


   
SvaraCitera

Men en flaska sprit gör livet så mycket roligare än vad 40 tårtor gör.


   
SvaraCitera

Jag gillar gräddtårtor och jag gillar alkohol.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ninjagrisen:

men en flaska vodka kan ju fan inte vara som 40 gräddtårtor haha.

men enl systembolaget så är det mer kalorier ju högre alkoholhalt det är i det man dricker. Så dricka ren sprit är alltså det man blir tjockast av.

Kapitalistsvin:

Vad är det som är så svårt att fatta?

nee jag fattar inte. man blir ju så hungrig av att dricka. Det borde man väl inte bli om det är så mkt kalorier i?

Ökänd:

Jag märker direkt på midjemåttet om jag har varit ute och slarvat för mycket.

jag med, men för mig märks det av anledningen att jag blir skithungrig när jag dricker. Blir ju lätt pizza nästa dag, o ibland även en kebabtallrik lr liknande under festens ggn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ninjagrisen:

Öl är det väl mycket kalorier i

enl systembolaget var de tinte så mkt kalorier alls i öl


   
SvaraCitera

dörrhandtaget:

nee jag fattar inte. man blir ju så hungrig av att dricka. Det borde man väl inte bli om det är så mkt kalorier i?

Hur mättande något är är inte ekvivalent med hur energirikt det är.

Själv har jag aldrig blivit hungrig av alkohol.


   
SvaraCitera

dörrhandtaget:

enl systembolaget var de tinte så mkt kalorier alls i öl

Det stämmer.

Fast vill man få i sig så lite kalorier som möjligt per volymenhet etanol så är det ju såklart ren sprit som är bäst, därför dricker jag bara det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kapitalistsvin:

Hur mättande något är är inte ekvivalent med hur energirikt det är.

'

hm nu börjar jag förstå mer.. man får mer energi av alkohol, men blir hungrig? nej nu blev jag lost igen.. [tard]

Kapitalistsvin:

Själv har jag aldrig blivit hungrig av alkohol.

men de flesta blir nog det.. annars skulle ju inte varenda person som går på krogen stanna till vid hamburgerhak och kebabställen innan. Dessutom tror jag söndagar är pizzabagares prime time på att sälja pizzor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dörrhandtaget:

men enl systembolaget så är det mer kalorier ju högre alkoholhalt det är i det man dricker. Så dricka ren sprit är alltså det man blir tjockast av.

Vägrar att tro på det, haha. Jag vill inte bli fet 🙁 Haha jag tror annars att min älsklingsdricka (smirnoff ice, JA jag är en fet fjortis) är otroligt onyttig, kan ju fan bara va sprit och en jääävla massa socker... gott är det ju dock.


   
SvaraCitera