Aviseringar
Rensa alla

En fråga om Vitamin b5 mot dålig hy


funkade ej för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså i så fall hade ja tänkt mig tabletter, inte typ pulver som man dricker.
Ögon i en plåthink använde du dig av tabletterna då eller pulver?
Jag har inga finnar men däremot pormaskar som ja gärna skulle vilja bli av med! En kost rik på b5, vad kan de vara till exempel?
Tackar så mycket för alla svar! 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Finns bättre sätt.

vad för sätt?


   
SvaraCitera

Self_Esteem:

vad för sätt?

Sluta med choklad/ost/mjölk/godis eller vad det nu är som eventuellt är källan.
Tvätta och/eller återfukta sig som man ska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag använder redan Apotekets face wash och uttorkningsmask 2 gånger om dagen, tycker dock inte de hjälper särskilt mycket...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns inga vetenskapliga studier på vitamin b5 och huruvida det fungerar eller inte och framförallt inte på vilka skadeeffekter som denna massiva överdos av vitaminen i fråga kan ha.

Myksa:

Sluta med choklad/ost/mjölk/godis eller vad det nu är som eventuellt är källan.

Det finns inga bevisade samband mellan just vare sig choklad, mejeriprodukter eller många andra livsmedel och acne. Däremot så finns det ett samband mellan inflammation och acne, således skall man undvika livsmedel som kan öka sådan. Snabba kolhydrater t.ex., vilket godis ju är.

Self_Esteem:

Jag använder redan Apotekets face wash och uttorkningsmask 2 gånger om dagen, tycker dock inte de hjälper särskilt mycket...

Nej, det gör det inte. Sluta med uttorkningsmasken två gånger om dagen: det är att tortera huden. Använd en mild ansiktsrengöring två gånger om dagen, Basiron eller Brevoxyl från Apoteket (undvik Stioxyl). Kör på 5%, men blanda ut det till hälften med hudkräm så det blir 2,5% och börja med det. Använd det först en gång om dagen varannan dag, och öka sedan på succesivt tills du använder det varje morgon och kväll efter du tvättat ansiktet. Efter du smörjt in dig med basiron blandat med hudkräm, vänta tjugo minuter, och smörj sedan in dig med hudkräm igen. Apoteket har en helt okay hudkräm som inte innehåller fett i sin Aco Spotless-serie (allt annat i den är dock fullt av alkohol och torkar ut onödigt mycket). Om inte 2,5% har hjälpt inom säg en månad kan du sluta blanda ut Basiron och köra med den som den är. Hjälper inte det, gå till doktorn.


   
SvaraCitera

Hampie:

Det finns inga bevisade samband mellan just vare sig choklad, mejeriprodukter eller många andra livsmedel och acne. Däremot så finns det ett samband mellan inflammation och acne, således skall man undvika livsmedel som kan öka sådan. Snabba kolhydrater t.ex., vilket godis ju är.

Nej men det finns folk som säger att det har hjälpt för dem vilket är skäl nog att prova.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Nej men det finns folk som säger att det har hjälpt för dem vilket är skäl nog att prova.

Nej. Det finns folk som säger att homoepati har hjälpt dem, men det är inte ett skäl att köpa dyrt vatten.


   
SvaraCitera

Hampie:

Nej.

Så du tycker inte det är skillnad på att sluta med viss kost - som enligt många människor hjälpt dem bota akne - och homeopati?

Du tycker det är bättre att rekommendera onaturliga kemikalier

Hampie:

Basiron eller Brevoxyl

och samtidigt utesluta andra

Hampie:

undvik Stioxyl

fastän det är olika för olika personer.
Låter jäkligt puckat i min mening.

Jag tycker det är bättre att testa att sluta äta vissa saker och tvätta sig milt och naturligt.

Och det är min åsikt. Jag är uppenbarligen lika allvetande som du som vet allt det där säkert. [zzz]

Dold text: Varför är alla med ett "M" så jävla dryga. -.-


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Så du tycker inte det är skillnad på att sluta med viss kost - som enligt många människor hjälpt dem bota akne - och homeopati?

Nej, därför att bådadera handlar om s.k. anekdotisk bevisföring, vilket är av noll värde vid medicinsk forskning.

Myksa:

Du tycker det är bättre att rekommendera onaturliga kemikalier

Den bakterie som orsakar acne är en anaerob bakterie som lever en bit ner i huden. Benzoylperoxid är en oxid som avger syre, vilket denna anaeroba bakterie inte tål, och då dör den. Därtill har benzoylperoxid en viss avfjällande effekt som gör att huden förnyas oftare och att gammal hud försvinner från huden, vilket motverkar igentäppta porer (som ger luftfria ställen för dessa anaeroba bakterier att äta massa fett och göra fula finnar).

Benxoylperoxid är förstahandsval vid acnebehandling för att det är dels effektivt, dels säkert, dels är väldigt beprövat, och framförallt: billigt. Det saknar resistensutveckling till skillnad från antibiotika (tetracykliner och dalacin) och det är inte lika skadligt för huden som svavel eller väteperoxid.

Myksa:

och samtidigt utesluta andra

Basiron och Stioxyl innehåller samma aktiva substans, d.v.s. benzoylperoxid, men i Stioxyl finns det alkohol, vilket är en onödig irriterande och uttorkande ingrediens, varför Basiron är bättre.

Myksa:

fastän det är olika för olika personer.

Olika personer svarar olika på olika behandlingar, men, mellan samma aktiva substans så tvivlar jag på att skillnaden är stor — speciellt med tanke på det otroligt dåliga utbud av benzoylperoxidprodukter vi har i Sverige.

Myksa:

Jag tycker det är bättre att testa att sluta äta vissa saker och tvätta sig milt och naturligt.

Det är jättefint att du tycker det, och du får tycka det så mycket du vill. Men vad som är att äta naturligt är en jävligt svår definition, och många kommer hävda att det är naturligt att dricka mjölk och äta ost.

Myksa:

Och det är min åsikt. Jag är uppenbarligen lika allvetande som du som vet allt det där säkert.

Nej, du verkar inte veta lika mycket som jag om acnebehandling och är ute på djupt vatten, om jag skall vara ärlig. Sorry to be cruel, but, that’s the way it is.

Myksa:

Varför är alla med ett "M" så jävla dryga. -.-

Det är inte att vara dryg att påpeka att någon har fel, det är att vara informativ. Jag är inte här för att du skall få känna dig duktig, jag är här för att hjälpa till och ge användarna bästa möjliga svar på sina frågor och göra så att folk inte beter sig illa. [y]


   
SvaraCitera

B-vitaminrik kost har inga biverkningar, medan B-vitamin tillskott kan fucka upp den naturliga B-vitaminproduktionen på sikt. Håller inte med plåthink om att det inte skadar.


   
SvaraCitera

Hampie:

Nej, därför att bådadera handlar om s.k. anekdotisk bevisföring, vilket är av noll värde vid medicinsk forskning.

Oj, jag visste inte att vi sysslade med medicinsk forskning här. Mitt misstag. [zzz]

Hampie:

Nej, du verkar inte veta lika mycket som jag om acnebehandling och är ute på djupt vatten, om jag skall vara ärlig. Sorry to be cruel, but, that’s the way it is.

Man behöver inte veta ett skit om aknebehandling. Varje enskild person behöver bara vet vad som fungerar för sig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Man behöver inte veta ett skit om aknebehandling. Varje enskild person behöver bara vet vad som fungerar för sig själv.

Om man har akneproblem är det inte alls bra att veta något om hur man behandlar acne och vad som vetenskapligt har visat sig fungera, det är mycket bättre att gå sin egen väg och testa sig fram i tre år tills man inser att honungsansiktsmasker och att dricka en liter äppelcidervinäger om dagen inte fungerar. Folk vill bli av med sina finnar: att inte berätta vad som faktiskt fungerar är dels elakt, dels desinformation. Att ha akne är jävligt jobbigt: skall skiten bort, skall det bort: då är det BPO som gäller att testa först, och fungerar inte det så blir det en topical retinoid på recept, alternativt tilläg av dalacin. De flesta blir rätt bra om de går till doktorn — men vill man exprimentera med havregryn, dyr parfymerad lera från kicks, eller ‹alternativa› metoder: fine by me. Men lura inte andra att sådant fungerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja alla mjölprodukter förvärrar d, så pröva laktosfritt[bigsmile]
och d hat mycke me kost att göra...d gäller att äta nyttigt OCH att träna mycket[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TopSwedie:

ja alla mjölprodukter förvärrar d, så pröva laktosfritt
och d hat mycke me kost att göra...d gäller att äta nyttigt OCH att träna mycket

Nej.


   
SvaraCitera