Aviseringar
Rensa alla

En fråga till alla här som bygger...


Ämnesstartare

...muskler. Hur ofta sover ni? Jag sa en fråga men jag ljög nog. Har några följdfrågor. Påverkar det ert resultat? Är det bättre att sova för lite än för mycket? Jag sover nog inte mer än 5-6 timmar varje natt, sover dock närmare 10 timmar på helgen (om jag inte krökat, då sover jag två eller tre timmar), kan man ta igen sin förlorade sömn på det viset eller spelar det ingen roll?

Jag lever i övrigt ganska hälsosamt, tränar hårt, tänker på vad jag äter, ser till att variera mig och sådär men jag krökar ganska hårt på helgerna (dock endast när det är fest/utgång och ibland kan jag vara nykter då också) men sover alldeles för lite! 


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Bygger muskler ofrivilligt pga neanderthalare
sover väldigt ojämnt, varierar från dag till dag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej man kan inte ta igen förlorad söm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Bygger" inte direkt, men lyfer vikter ja. Tycker min sömn påverlar hur snabbt jag återhämtar mig och om jag är trött/omotiverad nästa dag. Sover nog också bara 5-6 timmar och är jämtt trött mentalt men orkar ändå alltid nästan varje dag motivera mig själv att träna. Tror jag skulle ha bättre resultat med mera sömn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag sover endast på nätterna. Vardagar 8 timmar och på helger ca 11 timmar. 

Alltså jag tror man får hitta en balans mellan att sova för mycket och för lite, båda har ju en långsiktig "skadlig" effekt. Jag tror inte kroppen har en sådan kompensationeffekt. Alltså att ta igen sömn och det där. Men att du sover för lite har, som jag vill minnas att jag skrivit till dig, säkerligen en effekt på ditt byggande med tanke på att du tränar hårt bror. 

Spökar sömnen eller?


   
SvaraCitera

Man kan inte sova om kroppen inte har sömnbehov = man kan inte sova för mycket. Skulle jag vara seriös med träning och häsla skulle sömnen vara högt prioriterad. Kroppen lagar sig själv och bygger upp sig under sömnen ju


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:
Man kan inte sova om kroppen inte har sömnbehov = man kan inte sova för mycket. 

öh man kan visst sova för mycket är du bäng lr? Rullar ögonen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kvalitén på min sömn spelar in mer än längden. Upplever att 5 timmars djup sömn är bättre än 10 timmars dålig sömn.


   
SvaraCitera

SPERMA666:

öh man kan visst sova för mycket är du bäng lr? Rullar ögonen

NejHar aldrig nånsin lyckats varken sova för mycket eller hitta vettig källa på att man kan sova för mycket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

NejHar aldrig nånsin lyckats varken sova för mycket eller hitta vettig källa på att man kan sova för mycket

jag har sovit för mycket massa gånger


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men att bara vila då? Jag förstår att det inte ger lika mycket som en god natts sömn men lite skillnad gör det väl?

Och om fem timmar och en kvart ska man upp och jobba


   
SvaraCitera
reben

ja, klart du kan sova igen

har jag hört


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knegaren: Hur ofta sover ni?

minst 8 tim per natt


   
SvaraCitera

kukoxo:
nej man kan inte ta igen förlorad söm

Jo du det kan man.

reben:
ja, klart du kan sova igen

har jag hört

Alldeles rätt!


   
SvaraCitera

SPERMA666:

jag har sovit för mycket massa gånger

Har läst på vettigt ställe, minns inte var, att kroppen inte kan sova om inte sömnunderskott finns. Tror folk som hävdar att de sover för mycket vant sina kroppar vid att sova lite och därmed inte är bekväma i känslan man får i kroppen av att spva MYCKET


   
SvaraCitera