Aviseringar
Rensa alla

En fråga till alla med Munsår/Herpes


Ämnesstartare

I lördags fick jag feber, en svullen lymfkörtel på halsen, svårt att svälja. Efter varje dag som gått har jag fått fler och fler blåsor i munnen. 3 stycken på insidan av underläppen, 3 stycken på insidan av överläppen, 1 på underläppen nere vid tänderna, 1 längst in på tandköttet på underkäken (där sista tanden slutar). Blåsorna är vita med rött runt omrking. Det varken svider, kliar eller sticks. Känner inget som helst utom när jag rör vid dem. Kan detta vara en primärinfektion av herpes eller får man alltid klåda/stickningar av det? Kan man vara utan klåda första gången man får det? Trodde först att det var vanliga förkylningsblåsor, men nu blir jag orolig. har aldrig haft så många samtidigt!

Imorse var hela tandköttet illrött och svullet, både uppe och nere. [cry]


   
Citera
Ämnesetiketter
smisk

Elmas:

Imorse var hela tandköttet illrött och svullet, våde uppe och nere. [cry]

jag skulle gå till farbror doktorn om jag vore du o_o


   
SvaraCitera

brukar få förkylningsblåsor när jag är förkyld, dock aldrig sådär många som du har. Sitter inte munsår/herpes på läpparna eller är jag helt ute och cyklar? Ring sjukvårdsupplysningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ska gå till doktorn. Vill endast veta om det kan vara herpes. Inget annat. För vid en primärinfektion kan man tydligen få feber, svullet tandkött osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har två frågor om Herpes.

1. Spräcks alltid blåsorna?
2. Hur lång tid efter att en blåsa syns spräcks den?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elmas:

Jag ska gå till doktorn. Vill endast veta om det kan vara herpes. Inget annat. För vid en primärinfektion kan man tydligen få feber, svullet tandkött osv.

Feber, svullet tandkött och svullna lymfkörtlar känns.. well… det är doktorsbesök definitivt.

Elmas:

1. Spräcks alltid blåsorna?

De brukar gå sönder när de torkar ihop. Ibland inte.

Elmas:

2. Hur lång tid efter att en blåsa syns spräcks den?

Svårt att säga.


   
SvaraCitera

Bara för att man får munsår så behöver man inte ha herpesvirus.
[no-no] Skillnad på vanligt litet munsår och herpesblåsor.
Men som sagt;

Hampie:

doktorsbesök definitivt.

i ditt fall då lymfkörtlarna inte ska svälla av ett munsår


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Svårt att säga.

Men om du läser om mina blåsor påminner det om herpes eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan säga att jag har en ständig smärta längst in i tandköttet på underkäken (köttet över visdomständerna). Huden där är svullen och tar jag med en tandpetare (har en med rundad kant) så kan jag liksom lyfta köttet där. [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elmas:

Men om du läser om mina blåsor påminner det om herpes eller?

Är det första gången du får det bör du gå till doktorn.

Elmas:

Huden där är svullen och tar jag med en tandpetare (har en med rundad kant) så kan jag liksom lyfta köttet där.

Doktorn, nu—eller akuttandläkare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen jävel med munsår som kan yttra sig här? :S


   
SvaraCitera

Det hör inte till normal herpes att få sår i tandköttet. Gå till tandläkare eller vårdcentral.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elmas:

Ingen jävel med munsår som kan yttra sig här? :S

Men vi har ju gjort det för fan <.<. Gå till doktorn för i helvete. Det är inte normalt att få den reaktionen duf ått vid herpes.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Det hör inte till normal herpes att få sår i tandköttet. Gå till tandläkare eller vårdcentral.

Man kan få en inflammation i tandkött vid primär herpes. Har googlat bilder och är skrämmande likt.


   
SvaraCitera

Elmas:

Man kan få en inflammation i tandkött vid primär herpes. Har googlat bilder och är skrämmande likt.

Låt en läkare avgöra vad det är.


   
SvaraCitera