Aviseringar
Rensa alla

En fråga till typ... de flesta


Ämnesstartare

Asså, jag har en fråga. Har människor något emot romer, judar eller tyskar??? Asså, för typ många i min klass har bettett sig skumt sen jag var tvungen att säga det på en svenskalektion. Min familj har fått rett speciell kultur, eftersom vi har tagit kultur från den kinesiska, rumänska och portugisiska kulturen (fick det på romsidan). Seriösa svar, typ, så jag vet om jag behöver hålla det hemligt eller inte... [surprised]


   
Citera

Judar är snåla
Romer snor allt dem ser
Tyskar äter bara massa korv hela tiden

Klart man har saker emot dem!

Dold text: Bryr mig inte ett skit så länge dem accepterar mig [wink]


   
SvaraCitera

Jag älskar tyskar [blush]


   
SvaraCitera

Människor tycker i regel inte samma sak


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vilken av dom är du?[bigsmile]
näe ärligt vet ej många som har nåt emot dom
har iaf ej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oharielle:

vilken av dom är du?

jag är alla hehe... min mor är rom och min far är tysk jude... (blandras) [bigsmile]


   
SvaraCitera

gillar judar :$, och tyskar också de pratar skojigt[blush]

romer är bara läskiga dock[sad]


   
SvaraCitera

Det finns fördomar kring alla dessa grupper, ja. Se till exempel på utvisningen av romer i Frankrike.[mad]

Det är idioti. Får dock känslan av att unga har färre fördomar. Men självklart finns fördomar kring ALLA samhällsgrupper och alla människor har ett visst mått (större eller mindre) av fördomar. Kanske inte spädisar då, typ.

Om jag berättar var jag bor, religion, partitillhörighet och hela köret får jag automatiskt försöka stå ut med att folk har fördomar. Det kan vara påfrestande för vissa grupper eller individer som är särskilt utsatta, men det behövs också i samhället att folk vågar sticka ut, helt klart. Det är någonting bra, för då vågar fler vara sig själva och vara stolta över det...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gordon:

blandras

haha feeeeeett[bigsmile]
tkr ba sånt är coolt!


   
SvaraCitera

Klart, det är fördomar som är delvis baserade i verkligheten. Judarna har historiskt sett haft väldigt stort inflytande över världens ekonomi och romerna har ju allt som oftast varit nomadfolk.

När man har kontroll över ekonomi så blir det ofta att man betraktas som girig. Om man är ett kringresande folk så är det ofta många som tvingas in i mindre hederliga yrken, såsom tjuveri eller bondfångeri.

Därför är fördomarna ibland befogade. En del romer är tjuvar eller vill lura dig, och en del judar är giriga och vill lura dig. Felet är att många tror att ALLA judar är giriga, eller att ALLA romer är värdelösa tiggare. Så är det givetvis inte. Men fördomarna är impräntade i vår kultur sen mer än tusen år tillbaka, så det är svårt att bli av med dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

romer är bara läskiga dock

Jag tycker det lite också, på ett eller annat sätt. Min mor hatar det också, och typ min mormorm och morfar var tvugna att gömma det och försökte vara så ickeromska som möjligt [shake]


   
SvaraCitera

romer är ok judar me men tyskar fy fan i helvettet finns inget värre (eller så äre bara tyska turister som är helt fucked up)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

romer är ok judar me men tyskar fy fan i helvettet finns inget värre (eller så äre bara tyska turister som är helt fucked up)

Det är katolska tyskar... typ [bigsmile]


   
SvaraCitera

Gordon:

Det är katolska tyskar... typ

Dumma i huvudet är dem i alla fall


   
SvaraCitera
Wenzel

Att säga att folk är på ett visst sätt för att de har en viss kultur är bara idioti.

Så nej, jag har inget emot dem...


   
SvaraCitera