Aviseringar
Rensa alla

En fundering


Ämnesstartare

Araber födda i sverige kallar sig svenskar, Men det är ju fel.

För om ex. en råtta får ungar i ett stall, inte kallar du ju då råttungarna för hästar.


   
Citera

nazgul:

För om ex. en råtta får ungar i ett stall, inte kallar du ju då råttungarna för hästar.

[no-no]


   
SvaraCitera

nazgul:

Araber födda i sverige kallar sig svenskar, Men det är ju fel.

Att vara svensk enligt juridisk mening är en person med svensk medborgarskap. Och då alla Araber föda i Sverige har svensk medborgarskap, är dessa svenskar.

nazgul:

För om ex. en råtta får ungar i ett stall, inte kallar du ju då råttungarna för hästar.

Du jämför två arter. Svenskar och Araber är inte ens två separata raser enligt biologisk mening. Det enda som skiljer oss åt är en obetydlig liten avvikelse i våran arvsanlag och då denna skillnad är så obetydlig ser jag inte någon koppling mellan människor och din liknelse.

Lika stor rätt som med partnern av de afro/europeiska/asianska amerikanerna har rätt att kalla sig amerikaner. Så har svenskar med arabisk bakgrund rätt att kalla sig svenskar.

Att vara svensk beror inte på ens blod längre, den som tror det har missuppfattat vad Sverige är och står för!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nazgul:

Araber födda i sverige kallar sig svenskar

och det baserar du på en extrem empirisk undersökning över hela Sverige?


   
SvaraCitera

nazgul:

Araber födda i sverige kallar sig svenskar, Men det är ju fel.

människor födda i Sverige kan kalla sig svenskar.


   
SvaraCitera

nazgul:

Araber födda i sverige kallar sig svenskar, Men det är ju fel.

Om du hade varit född och uppvuxen i t.ex spanien, vad hade du kallat dig?


   
SvaraCitera

qazedctgb:

människor födda i Sverige kan kalla sig svenskar.

Visst kan dem det, men har någon härinne egentligen sett en arab kalla sig för svensk? Nej, det är snarare våra politiker som kommit med dessa påfund, typ "nysvenskar".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden flyttad från Forum PLUS/Politik och Samhälle


   
SvaraCitera

GNBG:

Visst kan dem det, men har någon härinne egentligen sett en arab kalla sig för svensk?

Jag har, föräldrarna kommer från mellanöstern (har aldrig frågat vart...) och denna person är född och uppvuxen i Sverige. På grund av min dyslexi slår han mig i Svenska [rolleyes][blush]. Jag har aldrig ifrågasatt om han är svensk eller ej.


   
SvaraCitera

nazgul:

För om ex. en råtta får ungar i ett stall, inte kallar du ju då råttungarna för hästar.

HAHAHAHAHAHA


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Templar:

Att vara svensk beror inte på ens blod längre

Svensk kan liksom andra folkgruppsnamn syfta på nationalitet, etnicitet och annat; inte uteslutande nationalitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo, det har du rätt i Dan [smile]


   
SvaraCitera

kille_1986:

Svensk kan liksom andra folkgruppsnamn syfta på nationalitet, etnicitet och annat; inte uteslutande nationalitet.

Sant men då är det en ganska luddigt begrepp. Exempelvis ska en svensk ha svenska som modersmål, detta kan man ha om man härstammar från utlandet. En svensk ska leva i den svenska kulturen, åter igen kan andra passa in här. Eller så ska en svensk "komma från Sverige". Men vart går då gränsen. Utan tvekan har majoriteten av det svenska folket någon tysk/holländsk/dansk/norsk/finländsk/baltisk individ långt tillbaka i släkten, och vart går gränsen. Hur långt tillbaka i ens släktträd måste man gå för att klassas som "svensk".

Det lättaste är att hänvisa till det juridiska. Och då denna tråd handlade om det var rätt eller fel för dem att kalla sig svensk. Menar jag att det var rätt enligt juridisk mening.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Templar:

Hur långt tillbaka i ens släktträd måste man gå för att klassas som "svensk".

Det beror väl på vad för annat som finns; etniskt är det närmare att betrakta en halvnorsk som svensk än en halvsomalier. I bland är det väl en subjektiv uppfattning. Och det är inte mer luddigt för den svenska folkgruppen än för andra.


   
SvaraCitera

kille_1986:

Och det är inte mer luddigt för den svenska folkgruppen än för andra.

Nej jag anser att hela detta tjafs med att prata om folkgrupper när man pratar om länder är luddigt. Vad är det för stor skillnad mellan en svensk som bort hela sitt liv i Sverige eller en finländare som bott större delen av sitt liv i Sverige (tillräckligt länge för att hans svenska är fläckfri). Sverige är en bit land och jag tycker det är knäppt att prata om annat än svenskar rent juridiskt sätt.

Men det är jag och min "vi är alla människor"-ideologi. [rolleyes]


   
SvaraCitera