Aviseringar
Rensa alla

En hårddisk låter KLICK


iddqd:

Hoppas den pajar.

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Skit i att lösa det då. Hoppas den pajar.

[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äsch kör tills det pajar, jag tar för givet att du har dagliga backups på all viktig data.


   
SvaraCitera

Du kan ju försöka belasta hårddisk efter hårddisk för att leta reda på vilken som klickar. Kan ju hända att läsararmen bara hoppar vid vissa sektorer också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Äsch kör tills det pajar, jag tar för givet att du har dagliga backups på all viktig data.

Kör spegling på det viktigaste så det lär inte försvinna om den skulle krasha

Comrade Premier:

Du kan ju försöka belasta hårddisk efter hårddisk för att leta reda på vilken som klickar. Kan ju hända att läsararmen bara hoppar vid vissa sektorer också.

Det skulle kanske kunna funka, får sätta mappen med filmer i på rullning mellan diskarna och lyssna i datorn ^^


   
SvaraCitera

Floppsen:

Det skulle kanske kunna funka, får sätta mappen med filmer i på rullning mellan diskarna och lyssna i datorn ^^

Mjae, bättre att du skriver ett litet program som öppnar och läser all data på disken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Comrade Premier:

Mjae, bättre att du skriver ett litet program som öppnar och läser all data på disken.

Blir det inte mer belastning om den skriver också? Typ om jag flyttar en stor fil till disken och en stor fil från disken så läser den och skriver samtidigt från olika ställen. Om den bara läser blir det väl inte så stor belastning?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kännder du igen något av dessa ​​ljuden?

Om det klickar till högt lite då och då kan det vara "huvudet" inne i hårddisken som håller på att crasha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Om det klickar till högt lite då och då kan det vara "huvudet" inne i hårddisken som håller på att crasha.

Ingen av dom funkar ju^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Kännder du igen något av dessa ​​ljuden?

404 på alla ljud


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror det låter när den varvar upp, kan man slå av å på dem på nå vis?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Tror det låter när den varvar upp, kan man slå av å på dem på nå vis?

Det är inte bara så att disken faktist harvat ner då? För dom kan mycket väl klicka då dom varvar upp igen. Behöver inte vara ett fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det är inte bara så att disken faktist harvat ner då? För dom kan mycket väl klicka då dom varvar upp igen. Behöver inte vara ett fel.

Hmm, ska lyssna nästa gång dem varvar ner å jag startar dem igen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klick betyder att hårddisken är på väg att dö. Min klickade för 2 veckor sedan, fick då från en dag bluscreen varje gång jag startade datan. Och inte ens ominstallera windows. Det kosntiga var att när jag tog hårddisken till linux så funkade den utan tickande.

Mina förslag:

1. Defragmentera hårddiskarna. (vilket ska göras rätt ofta)
2. Funkar inte det, gör enr ecovert på det du vill ha kvar och grov formatera hårddisken.
3. Funkar det inte... Kasta den och köp en ny.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

404 på alla ljud

aristoteles:

Ingen av dom funkar ju^^

Länkade fel och en gammal och länk, sorry. Menade:
http://www.datacent.com/hard_drive_sounds.php

Floppsen:
Har du testat ladda ner något program som kollar din hårddisks SMART-status? "Speedfan" exempelvis? Eller din hårddisktillverkares egna mjukvaruprogram?


   
SvaraCitera