Aviseringar
Rensa alla

En hobby-typografs lidande på Ungdomar.se


Ämnesstartare

För er som inte är insatta:

Kerning (uttalas med hårt k: [kö:'rning]) är inom typografi den minskning, eller ibland ökning, som görs mellan bokstavspar för att behålla en god ordbild och därmed underlätta läsningen.

Ungdomar.se har ett vanligt typografi-problem. De gemena versionerna av bokstäverna R och N sitter för nära varandra vilket gör att det ser ut som ett M. Inte i texter då utan i forumlistan.
Image
Här ser vi till exempel ordet "Bampiñata", något som inte existerar. För det ska stå "Barnpiñata".

Nej, jag upplyser er inte för att detta ska fixas (hade iof varit rätt gött) utan mest för att uppmärksamma er om det så att ni kommer leva i det helvetet jag lever.
Image


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Åtta:

FIXA.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hatar det men kände inte till begreppet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman Jansson:

Hatar det men kände inte till begreppet

Image
Mitt favoritexempel, för det är en kombination av två problem, dåligt val av typsnitt tillsammans med dålig Kerning.
Blir såhär när jag ser det:
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har också tänkt på detta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så där kan vi ju inte ha det. Jag skriver upp det på vår fixlista!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ungdornar.se


   
SvaraCitera
Åtta

Semi:

FIXA.

Jag antar att du inte menar att jag ska skapa en ny grotesk sans som inte lider av detta problem?

Tyvärr är de typografiska kontrollerna på webben rätt begränsade. Det finns inget sätt att manuellt kontrollera kerningen mellan två specifika glyfer, utan det är antingen upp till webbläsaren eller operativsystemets fontrendering (jag är osäker på vem som har ansvar för det) att rendera texten på bästa sätt. Trackingen kan man påverka med CSS, men kerningen kan man inte göra något åt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Tyvärr är de typografiska kontrollerna på webben rätt begränsade. Det finns inget sätt att manuellt kontrollera kerningen mellan två specifika glyfer

Kuk [sad]

Vilken vacker värld det hade varit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

ungdornar.se

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Tyvärr är de typografiska kontrollerna på webben rätt begränsade. Det finns inget sätt att manuellt kontrollera kerningen mellan två specifika glyfer,

Trist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tills världen slutar vara sämst så får vi helt enkelt alla lida.

[sad]


   
SvaraCitera
Åtta

Jag ska nu regga kontot Serni.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[love]


   
SvaraCitera

Åtta:

Jag ska nu regga kontot Serni.

Haha


   
SvaraCitera