Aviseringar
Rensa alla

En hobby-typografs lidande på Ungdomar.se


Ämnesstartare

Semi:

Mitt favoritexempel, för det är en kombination av två problem, dåligt val av typsnitt tillsammans med dålig Kerning.

ser inte felet


   
SvaraCitera

Brk g:

ser inte felet

F och l har för mycket luft.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag ska nu regga kontot Serni.

● Ditt konto är personligt.
För att undvika missförstånd får ditt konto på Ungdomar.se inte användas av någon annan än dig själv. Det är dessutom bara tillåtet att ha ETT konto. Om vi upptäcker att du jonglerar med flera olika konton kommer vi att radera de senast registrerade kontot.

[no-no][no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

F och l har för mycket luft.

venne men ok


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Trackingen kan man påverka med CSS, men kerningen kan man inte göra något åt.

CSS3 har kerning fuck you.


   
SvaraCitera
Åtta

tevepro:

F och l har för mycket luft.

Snarare för lite, vilket gör att F och l blir till ett H.

Randroid:

CSS3 har kerning fuck you.

Ja och nej. Man kan aktivera optimizeLegibility, men man kan inte själv påverka kerningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Man kan aktivera optimizeLegibility, men man kan inte själv påverka kerningen.

Ja, ok. Men det är fortfarande mer än vad CSS1 och CSS2 har. 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

<span style=”letter-spacing: ?px”> då?


   
SvaraCitera
Åtta

Randroid:

Men det är fortfarande mer än vad CSS1 och CSS2 har. 🙁

Visserligen. Det största problemet är att någon *host*Danling*host* valde att göra Helvetica till sidans standardtypsnitt. Problemet är att det finns fjortonhundra Helvetica, varav bara vissa har stöd för den här typen av kerning. Och eftersom det inte är en core font eller något som vi kan bädda in som en webfont så kan man inte ens vara säker på att det typsnittet finns på användarens dator, i vilket fall den faller tillbaka till Arial (och om inte det finns, whatever datorns standard sans-serif är). Åtminstone min version av Arial har inget stöd för optimizeLegibility, och ordbilderna är ganska ordentligt annorlunda mellan typsnitten. [sad]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Randroid:

<span style=”letter-spacing: ?px”> då?

Det är tracking. Det avgör avståndet mellan samtliga glyfer (och nullifierar eventuell kerning).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Åtminstone min version av Arial har inget stöd för optimizeLegibility, och ordbilderna är ganska ordentligt annorlunda mellan typsnitten.

Aah, då är jag med. Men detta borde ju gå att lösa, med en jävla massa meckande.

Åtta:

Det avgör avståndet mellan samtliga glyfer

Ja, exakt, varför den borde kunna eliminera problemet i första inlägget iaf, även om det inte känns som något större problem egentligen.


   
SvaraCitera
Åtta

Randroid:

Ja, exakt, varför den borde kunna eliminera problemet i första inlägget iaf, även om det inte känns som något större problem egentligen.

Wait, whut? Menar du att jag skulle loopa igenom all text på sidan för att hitta ordet "barnpiñata" och då ändra tracking på just det ordet? [bigsmile] Det låter inte som en så bra idé.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Menar du att jag skulle loopa igenom all text på sidan för att hitta ordet "barnpiñata" och då ändra tracking på just det ordet?

Bampiñata!!!!

Åtta:

Det låter inte som en så bra idé.

Jo, ser du inte hur Semi lider? Bra och bra, kan man inte bara sätta en generell trackning på "rn"? 😀


   
SvaraCitera
Åtta

Randroid:

kan man inte bara sätta en generell trackning på "rn"? 😀

[cry]


   
SvaraCitera

Skrattade först lite åt detta.

Sen insåg jag att jag själv ofta ser detta fel också [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

[cry]

Hahaha jag googlade och det kan gå. [blush]


   
SvaraCitera