Aviseringar
Rensa alla

En idé för att utveckla sexualundervisningen


time: Du får ta och lämna Sverige då!

För att åka till ön du bor på menar du? Jag är lite skakis för att outa ngt efter dina uppsträckningar, så vi säger att du bor på Ösel utanför Lettland. Det går ju bra förbindelser till "Ösel" så absolut.


   
SvaraCitera

Det känns som att det i Sverige fungerar såhär i bl.a den frågan:

Föräldrarna tycker att skolan har ansvar att lära barnen om allt vad gäller rätt och fel.

Skolan tycker att föräldrarna har ansvaret att lära barnen om allt vad gäller rätt och fel.


   
SvaraCitera

Låter som en mycket bra idé!

Det finns mycket man borde ta upp i ämnet Sex och samlevnad. Som till exempel saknade jag att de inte tog upp så mycket om känslor och det psykiska i undervisningen. Jag har haft tur med min sexualundervisning men det fanns saker jag saknande. 

En annan sak som jag saknade var att de delade upp och, killar i ett rum och tjejerna i ett rum. Visst är det bra på sitt sätt, då man kan ha snack och diskussioner med människor av sitt egna biologiska kön, men det vore givande att få blanda killar och tjejer också. 


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Låter som en bra idé, tycker verkligen att det behöver göras uppdateringar inom sexualkunskapen i skolan om den ser ut som den gjorde när jag gick i skolan. Jag minns att första gången vi pratade om sex var i 6an och av någon anledning så sa min klassföreståndare att när människor har sex så kan de nästan skrika och frågade oss om vi visste varför. Det var helt tyst tills jag inte orkade med tystnaden längre och sa "För att det är skönt..?" Haha, minns det så tydligt. Tror vi fick skriva anonyma frågor och lägga i en låda som läraren sen tog upp.. Sen på högstadiet så såg vi någon slags informationsfilm med en scen där ett ungt par hade sex. Sen pratade vi väl om könsorganen osv.. Vi fick besök frän ungdomsmottagningen också.

ÅH, SÅ DÅLIGT ALLT VAR. FÅR ÅNGEST. Det skulle verkligen behövas en mer kreativ och avslappnad sexualundervisning. Mer fokus på rätt/fel, känslor/kärlek osv..


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

time du kan få bli utbildningsminister i min regering.


   
SvaraCitera
mynona

time: Min idé är att samla ett gäng roliga och kunniga människor och bygga upp en kurs för högstadieelever, eller till och med årskurs sex, där vi kan ha workshops och samtal med eleverna för att diskutera vad som är "rätt och fel" när det gäller sex. Jag tänker då på till exempel samtycke, kanske att man pratar om att istället för att utgå att sex är fritt fram tills någon säger nej så kan man utgå från att det är nej tills personen säger ja. Såna grejer. 

Vad tycker ni om idéen? Är det här något ni hade velat gå på? Vad hade ni velat ha med för information och vad skulle man kunna göra för pyssel?

Bra idé. Jag hade nog inte känt behov att gå på det själv eller gått på den tid jag hade sexualundervisning i skolan. Min egen sexualundervisning var tämligen icke existerande. Vi fick en visserligen ganska bra bok som vi fick studera. Läraren var inte ett dugg generad utan torrt kliniskt nykter, men jag minns inte mycket prat. Jag bläddrade för syns skull igenom boken med yttre fingertopparna och huvudet vänt mot det men blicken bortvänd, och lyssnade på förelänsingen med stelt statyansikte och en sådan avvisande attityd som möjligt som varning om någon av mina klasskamrater skulle få för sig att ge även mig någon sexuell kommentar. Vi fick skriva var sin liten uppsats från det som stod i boken. Jag valde det som hade så lite med sex att göra som möjligt och skrev en pryd liten uppsats om graviditet och hur gravida kvinnor på 1800-talet kunde få missfall av korsetter. Jag visste dock allt ändå och för mig kändes allt som en onödig plåga. 

Men jag har flera idéer. Jag har alltid tänkt att sexualetik är något som bör inkluderas i sexualundervisningen. Det jag främst har tänkt på är hur man skulle kunna undan grunden för den sexuella dubbelmoralen genom att lägga fram den historiska bakgrunden till varför tjejer får dåligt rykte när de ligger runt men inte killar. Det är trots allt ett beteende som förs vidare utan att någon tänker på saken ett skvatt, det tillhör saker som "bara är så", och jag tror knappast det skulle skada att så att säga avmystifiera ämnet så folk förstår att detta inte är något biologiskt medfött och oundvikligt. 

Det är ett exempel, men i stort så tycker jag att det vore gravt nödvändigt att redogöra för grundläggande sexualetik som att det inte är självklart att alla är heterosexuella - man kunde exempelvis vara noga med språket och inte framställa heterosexualiteten som utgångspunkt - särskilja sex från reproduktion, etc... en sak man också kan ta upp är att skilja kärlek från sex, eftersom sådana attityder också understödjer dubbelmoralen. Jag minns information om vestibulit av en barnmorska en gång: hon sade att den undviks genom att tjejer endast har sex "när de är kära", medan hon förstås i själva verket menade att det var nödvändigt för dem att vara våta, dvs "kåta", något som ju faktiskt understödjer dubbelmoralen eftersom detta typiskt sett gällde tjejer som ju förväntas inte kunna skilja på sex och kärlek. Etc. Ja, det är engagerande. 

shatter:
ja! tycker detta är en sjukt bra idé! Nu gick jag ju på en kristen skola tidigare så mina erfarenheter kanske inte är "normen", vi pratade inte så mkt mer om avvikande sexualiteter än att homosexualitet är fel, typ. Ang det biologiska kommer jag inte ihåg ngt annat än att vi såg en dokumentär om attraktion mellan två människor av motsatta kön. Var ganska intressant det där med t-shirtarna och killarna som sa ja till sex 100% mer ggr än tjejerna och så. Men väldigt väldigt heteronormativt och inget fokus alls på just sex och de frågorna man faktiskt hade. Fick inte ens lära mig om p-piller eller andra alternativ för tjejer. Kondom nämndes väl nångng i förbifarten. 

Låg den skolan i Sverige?


   
SvaraCitera

mynona: Låg den skolan i Sverige?

japp, privatskola dock, så ingen hade nån koll på skolan alls. Fast skolinspektionen har klagat och så, men märkte aldrig nån skillnad själv. 


   
SvaraCitera
mynona

shatter: japp, privatskola dock, så ingen hade nån koll på skolan alls. Fast skolinspektionen har klagat och så, men märkte aldrig nån skillnad själv.

Usch då. Hoppas den stängs. Det är en självklarhet att religiösa friskolor har som syfte att indoktrinera sin ideologi, varför skulle de annars finnas till


   
SvaraCitera

mynona:

Usch då. Hoppas den stängs. Det är en självklarhet att religiösa friskolor har som syfte att indoktrinera sin ideologi, varför skulle de annars finnas till

kommer troligtvis inte hända, skolan har funnits i minst 20 år Ledsen men nu är det ifs striktare regler och så än vad det var förr- 


   
SvaraCitera

jag tyckte min var jättebra, 3 veckor lång! so och no samarbetade, alltså biologi + samhällets syn på balabalabalabka.  vi fick diskutera huruvida vi elever hade reagerat om ens barn blev homo/bi o dylikt 


   
SvaraCitera
mynona

Enjoy_The_Silence: En annan sak som jag saknade var att de delade upp och, killar i ett rum och tjejerna i ett rum. Visst är det bra på sitt sätt, då man kan ha snack och diskussioner med människor av sitt egna biologiska kön, men det vore givande att få blanda killar och tjejer också.

Sådant smakar så lätt heternormativitet också. Man bör försöka jämna ut murarna mellan könen så mycket så möjligt, det motverkar dubbelmoralen, som förutom heteronormativiteten väl ändå är en orsak till varför det känns mer bekvämt att tala om sådant med folk med samma könsorgan


   
SvaraCitera
mynona

shatter: kommer troligtvis inte hända, skolan har funnits i minst 20 år  men nu är det ifs striktare regler och så än vad det var förr-

Nåväl, jag för min del hoppas i alla fall att friskolor avskaffas, åtminstone religiösa sådana, det är en politisk principfråga för mig


   
SvaraCitera

Den där bilden..


   
SvaraCitera

what in the actually fuck folk är ju helt sex besatta jag tycker sånt inte borde tillåtas i skolor ush bara ta barnens barndomArg 


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

FNÖ:
what in the actually fuck folk är ju helt sex besatta jag tycker sånt inte borde tillåtas i skolor ush bara ta barnens barndomArg 

Var tycker du ungdomar ska lära sig om sex?


   
SvaraCitera