Aviseringar
Rensa alla

en kompis som säljer knark åkte fast vad för straff kan man få då?


Ämnesstartare

Hej är ny här o gjorde denhär sidan eftersom jag hade en fråga som jag sökte på överallt o hitta inget svar men jag har en kompis som sålt knark och han åkte fast för det men nu är det så att han är 17 o kan inte få fängelsestraff men är orolig för honom så undrar om någon vet vad han kan råka ut för? 


   
Citera
Ämnesetiketter

förmodligen något slags ungdomsvård, och/eller böter

din kompis har inte gjort något fel.

här är en folder där man kan läsa lite om hur praxis ser ut kring denna typ av brott, det verkar förhållandevis vanligt att slippa undan straff eller åtminstone rättegång:

https://polisen.se/PageFiles/443981/N%C3%A4r%20ditt%20barn%20misst%C3%A4nks%20f%C3%B6r%20narkotikabrott.pdf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detdär va ju ingen bra länk handla ju om nån som använder knark 


   
SvaraCitera

Elina99:
Detdär va ju ingen bra länk handla ju om nån som använder knark 

sant, läste inte tillräckligt noga. men det är rätt otydligt skrivet också. de skulle kunna mena att åtalsunderlåtelse eller strafföreläggande är vanligt för unga även vid överlåtelse. beror ju  också på om personen har brottshistorik, hur stor mängden var etc. men ja det vet du redan.


   
SvaraCitera
torg1

Antar att de beror på väldigt många faktorer såsom hur mycket det handlar om, vilka droger,om man varit straffad förut osv.
Har för mig att man kan ha upp till 49g cannabis utan att nått speciellt händer. Detta om man ej delat in drogen dvs. men vet inte hur de är med det nu.

Som sagt så beror det på men man kan få allt ifrån böter,fängelse,öppen/sluten vård, vanligt pissprov i x antal månader och det kan sjävlklart även bli en blandning av flera straff.
samhällstnst i x antal timmar + böter är väldigt vanlogt att få som ung(15-16 åringar elr nått)

I sverige är man straffmyndig när man fyllt 15 år. Men man brukar få ett lindrigare straff tills man är ungefär 21 år om man har TUR, vid 18 års ålder skulle jag gissa att straffet blir relativt likt det man skulle få om man är över 21 och nu är din kompis 17 år...1 år ifrån 18 obvs.

Det kommer dock ordna sig. Att sälja hasch är inte det värsta brottet man kan begå.
Narkotikapolitiken i sverige är skjukt jävla dum. att idioter till människor kan få så höga poster är absurt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håller med men ok hoppas det inte blir så allvarligt för honom


   
SvaraCitera

thl*kt N.: din kompis har inte gjort något fel.

Han sålde narkotika men han har inte gjort någonting fel? Du får gärna utveckla.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Han sålde narkotika men han har inte gjort någonting fel? Du får gärna utveckla.

olagligt!=fel

Låt anta att han sålde cannabis åt en som är cancersjuk. Olagligt ja, men fel..?


   
SvaraCitera

Om han var smart skulle han sagt att det är eget bruk, men det beror på hur mycket han har på sig, om du har en femma eller en dubbel så får personen bara gå o pissa i några månader.
Tror inte heller att han skulle bli fängslad om snubben hade 100g på sig, för om man är under 18 kommer man undan från det mesta.


   
SvaraCitera

tycker du att lagen alltid har rätt, eller att alla som tillhandahåller varor som går att missbruka (dvs alla som tillhandahåller varor) gör fel? något av dem bör det vara ifall du ska hålla dig konsekvent. jag förstår inte vad jag behöver utveckla.

Ruttenfisk:

Han sålde narkotika men han har inte gjort någonting fel? Du får gärna utveckla.


   
SvaraCitera

thl*kt N.:
tycker du att lagen alltid har rätt, eller att alla som tillhandahåller varor som går att missbruka (dvs alla som tillhandahåller varor) gör fel? något av dem bör det vara ifall du ska hålla dig konsekvent. jag förstår inte vad jag behöver utveckla.

Panda:

olagligt!=fel

Låt anta att han sålde cannabis åt en som är cancersjuk. Olagligt ja, men fel..?

Först och främst, nej, jag tycker inte att det vore moraliskt fel om han bara sålde till cancersjuka eller övriga som tog det av rent medicinska skäl. Däremot har jag svårt att tro att han faktiskt skulle göra det, det är mer troligt att han säljer till vem som helst som har råd att betala och inte skulle äventyra hans egen säkerhet alltför mycket.

Ja, alla varor går att missbruka. Det betyder dock inte att man måste välja mellan svart eller vitt vad som är rätt eller fel, dvs att det antingen är moraliskt fel att sälja vad som helst eller att man får sälja vilka varor man vill. Jag väljer istället en nyans av grå, att jag drar en linje mellan varor med hög risk för missbruk och varor med låg risk.

Cannabis har många positiva effekter på olika sätt, men det går inte att förneka att det även finns en hel del nackdelar och risker associerat med drogen. Jag tycker därmed att det inte är moraliskt försvarbart att bidra till ett beteende som mycket väl kan vara skadligt, även om individen själv är med på det.

Hur kan jag då samtidigt försvara alkoholförsäljning? Först och främst, man har mycket bättre koll på alkoholens effekter. Det är någonting vi har konsumerat i hundratals år och det finns gott om forskningsunderlag som gör att vi mycket väl vet vad vi får. Med cannabis å andra sidan så är det mycket nyare i vår kultur och det är även brist på studier om drogens långsiktiga effekter. Dessutom är det mycket svårare att se dess effekter jämfört med alkohol, då cannabis påverkar psyket istället för till exempel levern och hjärnan är nog det organ vi förstår sämst. 

Det är dock inte bara en allmän försiktighet/oro för eventuella långsiktiga effekter som gör mig negativt inställd till just cannabis och spice. Den största anledningen är personliga erfarenheter som jag inte vill att någon annan ska behöva gå igenom.

Med allt det sagt så vet vi inte ens vad det var han sålde, utöver att det var en olaglig substans. Även om cannabis är det troligaste så kan det ju också ha varit t.ex. amfetamin eller heroin.


   
SvaraCitera

böter, inget KÖRKORT! och LIVSTID i fängelse!!!!!


   
SvaraCitera