Aviseringar
Rensa alla

en länk bara


Ämnesstartare

mens:

Man behöver ej besöka drabbade länder för att veta att de är drabbade.
Nä vi diskuterade migration och integration.

Jo, jag behöver bilda mig en egen uppfattning om allt och alla, människor ljuger om allt av tusentals olika anledningar.

Hur är sexismen direkt länkad till fattigdom och tvärtom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Jag kan ej uttala mig om det då jag ej har besökt sådana länder. Trodde vi diskuterade Sverige? 

ni diskuterade om sverige borde ta emot fler kvinnliga flyktingar... eftersom de inte tagits emot är de inte inom sverige. 

S3ON:

Jo, jag behöver bilda mig en egen uppfattning om allt och alla, människor ljuger om allt av tusentals olika anledningar.

Hur är sexismen direkt länkad till fattigdom och tvärtom?

fattigdom/oro -> rädsla -> fördomar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:

ni diskuterade om sverige borde ta emot fler kvinnliga flyktingar... eftersom de inte tagits emot är de inte inom sverige. 

fattigdom/oro -> rädsla -> fördomar

Tack men frågade inte dig, ser helst att du håller dig utanför diskussionen.


   
SvaraCitera
mens
 mens

S3ON:

Jo, jag behöver bilda mig en egen uppfattning om allt och alla, människor ljuger om allt av tusentals olika anledningar.

Hur är sexismen direkt länkad till fattigdom och tvärtom?

Att vilja bilda sig en egen uppfattning om saker och ting är en bra princip men det betyder ej att man inte kan ta till sig nyheter och andras berättelser. Vi i väst är idag väl medvetna om hur det ser ut i mindre privilegierade länder. Det kan vara svårt att förstå hur långt tillbaka i tiden värderingar och samhällen befinner sig när vi har det så bra här men det är så. Ju fattigare och religiöst bundna samhällen är desto sämre har kvinnor det pga mer bakåtsträvande. Du borde kolla på någon dokumentär av Nahid Persson, de brukar visa rätt mkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Tack men frågade inte dig, ser helst att du håller dig utanför diskussionen.

mm jobbigt o ha fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:

mm jobbigt o ha fel

😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mens: Men ja det är hemskt hur samhället går alltmer åt höger nu.

Människor har sett hur fruktansvärt inkompetenta nuvarande regering är. Säkerligen en av de sämsta i svensk politisk historia.


   
SvaraCitera
mens
 mens

jessijess:

Människor har sett hur fruktansvärt inkompetenta nuvarande regering är. Säkerligen en av de sämsta i svensk politisk historia.

Alliansen skötte sig ju inte mycket bättre. Vi är väl helt enkelt fucked.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mens: Alliansen skötte sig ju inte mycket bättre. Vi är väl helt enkelt fucked.

Alliansen vid makten är utan tvekan den bästa regeringen på väldigt länge. Lite siffror åt dig:

Sveriges befolkning
2005: 9 047 752
2013: 9 644 864

Genomsnittlig arbetslöshet
2005: 7,8 procent
2013: 8,0 procent

Antal sysselsatta
2005: 4 347 600
2013: 4 704 700

Sysselsättningsgrad (20-64 år)
2005: 78,1%
2013: 79,8%

Ungdomsarbetslösheten (NEET)
2006: 9,3 procent
2013: 7,5 procent

Statsskulden
2005: 47 procent av BNP
2013: 36 procent av BNP

BNP
2005: 3 152,7 miljarder
2013: 3 604,0 miljarder

Svenska statens tillgångar
2005: 2 951 miljarder
2013: 3 902 miljarder

Antal företag
2005: 838 800
2013: 1 041 057

Skatteintäkter
2005: 1 358,8 miljarder
2013: 1 614,0 miljarder

Antal utförsäkrade
2005: Ingen uppgift (Förtidspensionerades)
2013: 11 683

Disponibel inkomst
2005: 161 800 kr
2013: 195 800 kr

Källor: SCB, Försäkringskassan, Ekonomifakta, SKL, Eurostat, Trafikverket, Skolverket och Riksgälden


   
SvaraCitera
mens
 mens

jessijess:

Alliansen vid makten är utan tvekan den bästa regeringen på väldigt länge. Lite siffror åt dig:

Sveriges befolkning
2005: 9 047 752
2013: 9 644 864

Genomsnittlig arbetslöshet
2005: 7,8 procent
2013: 8,0 procent

Antal sysselsatta
2005: 4 347 600
2013: 4 704 700

Sysselsättningsgrad (20-64 år)
2005: 78,1%
2013: 79,8%

Ungdomsarbetslösheten (NEET)
2006: 9,3 procent
2013: 7,5 procent

Statsskulden
2005: 47 procent av BNP
2013: 36 procent av BNP

BNP
2005: 3 152,7 miljarder
2013: 3 604,0 miljarder

Svenska statens tillgångar
2005: 2 951 miljarder
2013: 3 902 miljarder

Antal företag
2005: 838 800
2013: 1 041 057

Skatteintäkter
2005: 1 358,8 miljarder
2013: 1 614,0 miljarder

Antal utförsäkrade
2005: Ingen uppgift (Förtidspensionerades)
2013: 11 683

Disponibel inkomst
2005: 161 800 kr
2013: 195 800 kr

Källor: SCB, Försäkringskassan, Ekonomifakta, SKL, Eurostat, Trafikverket, Skolverket och Riksgälden

Fast det där säger ju ingenting om hur många som utförsäkrades, hur många som inte fick adekvat vård, hur skolan sköttes etc.
Steffe kanske inte är den bäst lämpade att styra Sverige men jag ser ingen annan som hade gjort det bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mens: Fast det där säger ju ingenting om hur många som utförsäkrades, hur många som inte fick adekvat vård, hur skolan sköttes etc.
Steffe kanske inte är den bäst lämpade att styra Sverige men jag ser ingen annan som hade gjort det bättre.

Det säger VÄLDIGT mycket. Socialdemokraterna under Perssons tid satte Sverige i ett enormt skuldträsk, den välfärd vi levde på då var på LÅNADE pengar. Statsskulden ökade något enormt. När alliansen tog makten 2006 så var Sverige i en besvärlig situation och dessutom så drabbades hela Europa av en av tidernas största finanskriser i samma veva. Sverige är trots allt det landet som har klarat krisen bättre än något annat europeiskt land, vilket är varför Sveriges regering fått så mycket beröm utomlands och Anders Borg har kallats för Europas bästa finansminister.

Ja, det har inneburit att vissa fått mindre bidrag och att vissa har utförsäkrats. Det som hände innan dock var att sjuka förtidspensionerades i jättetidig ålder vilket var en enorm belastning för samhället. Du ser ingen annan än Steffe som hade styrt landet bättre???? Du måste vara blind då. Inte ens socialdemokraterna är speciellt övertygade längre om Löfvens kompetens eller lämplighet samt att MP har visat sig ha ett väldigt destruktivt inflytande i regeringen. Denna regeringen är den sämsta sen Olof Palme-tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha det var ganska tyst här faktiskt.


   
SvaraCitera

Av rädsla för att förknippas med SD har man från både vänster och höger låtsas som om att bostadsbristen, brister i den svenska skolan och ökad segregation inte sätter högst verkliga gränser för hur många invandrade flyktingar det svenska samhället klarar av att hantera. På kort sikt kan vi ju fylla ungefär samma funktion som flyktingläger gör och ge människor på flykt mat, tak över huvudet och vård, men för att på längre sikt kunna ge dem en bra framtid här kommer det krävas en hel jävla del.

Det har närmast blivit en floskel, men problemet ÄR verkligen att andra rika länder inte tar något ansvar och hjälper människor i nöd. Det är likadant med miljöfrågor och andra frågor som till sin natur är globala. Ett eller ett par länder kan inte dra det tyngsta lasset medan andra länder bara cyniskt ser på och nästan uteslutande bryr sig om de egna medborgarnas väl och ve.


   
SvaraCitera
mens
 mens

jessijess:

Det säger VÄLDIGT mycket. Socialdemokraterna under Perssons tid satte Sverige i ett enormt skuldträsk, den välfärd vi levde på då var på LÅNADE pengar. Statsskulden ökade något enormt. När alliansen tog makten 2006 så var Sverige i en besvärlig situation och dessutom så drabbades hela Europa av en av tidernas största finanskriser i samma veva. Sverige är trots allt det landet som har klarat krisen bättre än något annat europeiskt land, vilket är varför Sveriges regering fått så mycket beröm utomlands och Anders Borg har kallats för Europas bästa finansminister.

Ja, det har inneburit att vissa fått mindre bidrag och att vissa har utförsäkrats. Det som hände innan dock var att sjuka förtidspensionerades i jättetidig ålder vilket var en enorm belastning för samhället. Du ser ingen annan än Steffe som hade styrt landet bättre???? Du måste vara blind då. Inte ens socialdemokraterna är speciellt övertygade längre om Löfvens kompetens eller lämplighet samt att MP har visat sig ha ett väldigt destruktivt inflytande i regeringen. Denna regeringen är den sämsta sen Olof Palme-tiden.

Återigen så ser jag inte hur välfärden var speciellt mycket bättre då. Nu är det ju ett extremt läge som M antagligen inte klarat bättre.
Det finns säkerligen ministrar som Steffi skulle behöva vid sin sida, som Persson och Borg, men som det är nu ser jag ej vem som skulle kunna göra det lika bra/dåligt som han.


   
SvaraCitera
mens
 mens

ekivok ekvilibrist:
Av rädsla för att förknippas med SD har man från både vänster och höger låtsas som om att bostadsbristen, brister i den svenska skolan och ökad segregation inte sätter högst verkliga gränser för hur många invandrade flyktingar det svenska samhället klarar av att hantera. På kort sikt kan vi ju fylla ungefär samma funktion som flyktingläger gör och ge människor på flykt mat, tak över huvudet och vård, men för att på längre sikt kunna ge dem en bra framtid här kommer det krävas en hel jävla del.

Det har närmast blivit en floskel, men problemet ÄR verkligen att andra rika länder inte tar något ansvar och hjälper människor i nöd. Det är likadant med miljöfrågor och andra frågor som till sin natur är globala. Ett eller ett par länder kan inte dra det tyngsta lasset medan andra länder bara cyniskt ser på och nästan uteslutande bryr sig om de egna medborgarnas väl och ve.

jaa och detta får våra anton lundin petterssons att tippa över kanten och bränna ner bostäder och mörda barn i skolor. känns rätt sorgligt att  vi trots detta ändå är ett av de länder med bäst kommunal välfärd.


   
SvaraCitera