Aviseringar
Rensa alla

En liten fråga till ateisterna här; varför respekterar ni inte oss kristna?


Ämnesstartare

Upptäckte nyligen detta forum, och jag är av åsikten att det är ganska omoget. Till min stora förvåning upptäckte jag att Religion och Etik-delen var en av de omognaste delarna på hela forumet.
Detta beror främst på att ateister (långt ifrån alla ateister dock) inte kan hålla sig ifrån att ideligen skapa tramstrådar om hur kass religion är och hur dumma vi som tror på Gud är. Visst kanske en del religiösa spelar över, men det när en liten minoritet som inte kan tas som intäkt för att alla som tror på en högre makt är korkade.
Själv är jag helt övertygad om att människor mår bra av att tro. Det ger en nära gemenskap med andra troende samt att det skänker hopp inför döden. Hur kul är det att gå omkring och vänta på det totala slutet?
Jag har fått många vänner och en underbar flickvän genom mitt engagemang inom kyrkan, vi är inga galningar som ägnar dagarna åt att planera terrorattacker.
Ni borde öppna era sinnen lite


   
Citera
Tyrael

PacMan89:

Ni borde öppna era sinnen lite

Det är roligt hur du säger något jag kan säga rakt tillbaka till dig, eller er - ni måste öppna era sinnen lite. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Det är roligt hur du säger något jag kan säga rakt tillbaka till dig, eller er - ni måste öppna era sinnen lite.

Jag har ett öppet sinne och respekterar alla oavsett livsåskådning. Det kanske du också gör, men det finns många här som inte verkar göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fantasi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PacMan89:

Jag har ett öppet sinne och respekterar alla oavsett livsåskådning. Det kanske du också gör, men det finns många här som inte verkar göra det.

Jag kan säga såhär att jag var kristen fram tills nyligen och sa precis samma sak som du, alltså att jag har ett öppet sinne, men tjeeena vad jag var instängd i min lilla kristna värld...
Så är du verkligen säker att du har ett öppet sinne?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att ni inte ifrågasätter, för att ni blint låter er styras och vara en del av horden. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är för stort för oss olärda att förstå
så vi smutskastar tills det kommer ut i serieform


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Så är du verkligen säker att du har ett öppet sinne?

Säker kan man ju aldrig vara, men jag respekterar andra värderingar än mina egna. Självklart ser jag inte ned på ateister ifall de inte ser ned på mig pga min tro. De icke-troende jag umgås med (för jag umgås även med sådana) respekterar mig för den jag är, och det är det som är viktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PacMan89:

Självklart ser jag inte ned på ateister ifall de inte ser ned på mig pga min tro

Så om de ser ner på dig så ser du ner på dem? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Så om de ser ner på dig så ser du ner på dem?

Lite kanske, men då håller jag det för mig själv. Det är väl klart att jag inte uppskattar folk som inte kan respektera mig för den jag är lika mycket som folk som kan det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PacMan89:

Lite kanske, men då håller jag det för mig själv. Det är väl klart att jag inte uppskattar folk som inte kan respektera mig för den jag är lika mycket som folk som kan det

Jag anser att man ska respektera folk men att acceptera allt kan man inte.
Men om du nu ska kalla dig kristen och se ner på andra, går det inte emot varandra? [cute]


   
SvaraCitera
nrg89

PacMan89:

Detta beror främst på att ateister (långt ifrån alla ateister dock) inte kan hålla sig ifrån att ideligen skapa tramstrådar om hur kass religion är och hur dumma vi som tror på Gud är. Visst kanske en del religiösa spelar över, men det när en liten minoritet som inte kan tas som intäkt för att alla som tror på en högre makt är korkade.

Eftersom jag är en av de mer aktiva ateisterna här, och har skapat en tråd (som jag visserligen inte tycker anklagar troende för att vara dumma) som var kontroversiell tar jag för givet att jag är en av de utpekade. Jag kan dock ha fel.

Jag har aldrig sagt att jag tycker att troende är korkade, underlägsna oss och dumma i huvudet. Jag har bara sagt att det de tror på är irrationellt, vilket är en helt annan sak och även en kommentar om en enda aspekt i deras liv. Jag har även sagt att jag hatar det faktum att det jag tycker är irrationellt används för att rättfärdiga åsikter inom politik, vetenskap och etik. Det är allt, det absolut enda jag har sagt och argumenterat om: att jag tycker att religion är irrationellt.

PacMan89:

Själv är jag helt övertygad om att människor mår bra av att tro. Det ger en nära gemenskap med andra troende samt att det skänker hopp inför döden. Hur kul är det att gå omkring och vänta på det totala slutet?

Allt det här stämmer faktiskt. Det har hittats en länk mellan religion och gladare människor. Det är dock ingenting jag sett ateisterna här har argumenterat emot, jag har bara sett dem argumentera emot hur logisk och rationell religion är, och att man anser att ett samhälle skall byggas kring vad som är logiskt och rationellt inte vad som känns bra att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Men om du nu ska kalla dig kristen och se ner på andra, går det inte emot varandra?

Jag försöker ju säga att det blir så när vissa bara inte kan hålla sig ifrån att hacka på en bara för trons skull. Sådana personer som inte respekterar mig ser jag ned på omedvetet, även om jag egentligen inte vill. Dock är det som sagt en sak jag håller för mig själv, skulle aldrig få för mig att gå runt och spy galla över andra människor.

nrg89:

Text

Du behöver inte känna dig utpekad. Nu har jag visserligen inte hängt här någon längre tid, men mitt intryck av dig är att du är en av de vettigaste debattörerna här, oavsett ståndpunkt.
Visst kan religion te sig irrationellt, men det finns mycket som vi inte kan ge rationella svar på här i världen, särskilt inte när det kommer till frågor om Universums skapelse eller vad som händer efter döden. Jag är heller inte bokstavstroende, det behöver ju inte heller finnas någon motsättning mellan Big Bang och en skapare. Inte heller evolutionen står i motsättning till religionen. Vem skapade materian eller satte igång livets utveckling t ex?


   
SvaraCitera

Eller hur. Vi alla accepterar ju att Alfons har Mållgan!


   
SvaraCitera
nrg89

PacMan89:

Du behöver inte känna dig utpekad. Nu har jag visserligen inte hängt här någon längre tid, men mitt intryck av dig är att du är en av de vettigaste debattörerna här, oavsett ståndpunkt.

Sorry för missförståndet.


   
SvaraCitera