Aviseringar
Rensa alla

En liten tanke till troende.


sincan:

Du verkar lite nojig[blush]

Inte nu längre. Sitter med latexhandskar och skriver. [cool]


   
SvaraCitera

sincan:

Jag säger vad jag tycker.

och det har ju många nytta av. yes!


   
SvaraCitera

Trådskaparen har en poäng, även om han ger uttryck för den ganska grovt och framfusigt. Ibland kan det förefalla så att kristna trycker faktumet om döden som slutet på individens liv undan genom att övertyga sig själva om att deras liv fortsätter, ungefär likadant som förut men utan något spår av oron och ondskan av denna värld. Då kan man ju fråga sig om det verkligen är hälsosamt att förneka döden som en av existensens hörnstenar, för att sedan försöka införa en ofullständig kopia i stället för den.

Men det är klart, människan har ju en oerhörd förmåga att lura sig själv, kanske även till fördel för fortlevnaden. Det kanske är bättre än att se sanningen i vitögat.


   
SvaraCitera
sincan
Ämnesstartare

JPehrson:

Däremot är det inte bevisat att en högre makt inte finns, lika mycket som det är bevisat att det inte finns. Det finns ju inte heller något bevis för att det faktiskt finns en Gud eller liknande.

Alla bevis pekar mot ett håll.

framtidstron:

Sen så kan du knappast påstå att du vet någonting som är mer sant än det andra tror att de vet. Tror du att någon läser det här och bara "aahfan, det är ju sant, nu måste jag sluta vara troende!"

Jag kan dra slutsatser pga diverse forsking och ungefär allting. Det enda som talar för gud är de de verk som skrevs för väldigt lång tid sedan. Om det räcker för ett bevis, ja då kan man ju tro på tomten med! Varsegod.

Myksa:

Inte nu längre. Sitter med latexhandskar och skriver. [cool]

Oj, bra! akta så inte skärmen spottar[sad]

Hovnarren:

Men det är klart, människan har ju en oerhörd förmåga att lura sig själv, kanske även till fördel för fortlevnaden. Det kanske är bättre än att se sanningen i vitögat.

Det beror ju på vart man drar gränsen. Är det värt att leva, trots att man dör och försvinner? Om svaret är ja, då funkar det ju. Men om man lever för sitt nästa liv, vad är det då för liv?


   
SvaraCitera

Jag tror att - när man dör - så blir det svart men din hjärna fungerar inte längre så det är inte som att du kan bry sig, märka något eller känna något för du finns inte längre.

Tanken på att inte finnas alls känns rätt bra. <3


   
SvaraCitera

sincan:

Då inser ni att ni levt i en illusion

Man har nog redan tänkt på de från början. Men vad spelar de för roll man får ju inget straff för att man trodde på gud, gör man de så gör man de. Det är väl värre för dem som inte tror på gud och inte kommer upp till himmelen ifall om han nu finns.


   
SvaraCitera

sincan:

Jag kan dra slutsatser pga diverse forsking och ungefär allting.

Och vilken forskning motbevisar att gud finns?


   
SvaraCitera

Kommer gråta mig till sömns nu.


   
SvaraCitera

sincan:

Alla bevis pekar mot ett håll.

Forskningen har förklarat långt ifrån allt, mycket skulle faktiskt kunna vara "gudomligt", eller vad man nu väljer att kalla det. Dessutom kommer det ju ny forskning om allt hela tiden, även inom det naturvetenskapliga områdena. Hur ska du veta vad som är sant och inte? Det har funnits och kommer alltid att finnas många teorier om jordens uppkomst, den ena mer sannolik än den andra. Vi vet ju inte vad som hände, vi kan bara dra den mest sannolika slutsatsen. Naturvetenskap är även det en tro i många fall, får du tänka på.


   
SvaraCitera
sincan
Ämnesstartare

framtidstron:

Och vilken forskning motbevisar att gud finns?

Visa vart jag skrev det, tack.
Däremot pekar allt åt ett håll, och det är inte guds existens.

JPehrson:

Forskningen har förklarat långt ifrån allt, mycket skulle faktiskt kunna vara "gudomligt", eller vad man nu väljer att kalla det.

Jo, fan vad dåliga de är som inte förklarat allt än.

JPehrson:

Naturvetenskap är även det en tro i många fall, får du tänka på.

Ingen tro på det övernaturliga.


   
SvaraCitera

sincan:

Visa vart jag skrev det, tack.

Du drog ju slutsatsen pga forskning. Vilken forskning?

sincan:

Däremot pekar allt åt ett håll, och det är inte guds existens.

Som du ser det, ja.

Men det är ju ingen fakta, fast du skriver det som om det vore det.
Sedan känns det fånigt att hålla på och försöka överbevisa religiösa. Visst, ifall det är jehovas vittnen vi talar om, de försöker ju övertyga alla om guds existens och det är lika illa som motsatsen. Dessutom är de så jävla pretto.


   
SvaraCitera
sincan
Ämnesstartare

framtidstron:

Du drog ju slutsatsen pga forskning. Vilken forskning?

jag kan ta ett ex, darwin.

framtidstron:

Men det är ju ingen fakta, fast du skriver det som om det vore det.

Så vad är fakta? Tex Förnekar du evolutionen?


   
SvaraCitera

sincan:

jag kan ta ett ex, darwin.

Han motbevisar inte gud, bara skapelseberättelsen.

sincan:

Tex Förnekar du evolutionen?

Nej.


   
SvaraCitera

framtidstron:

Han motbevisar inte gud, bara skapelseberättelsen.

och inte är evolutionsteorin ¨helt bevisad heller för den delen.


   
SvaraCitera

Det heter ju evolutionsteorin utav en anledning; det är bara en teori, ännu inte fullt bevisad. Troligen lär vi aldrig få ett rätt svar, och jag tror inte heller att det är syftet med diskussionen heller.

Jag vill bara att trådskaparen ska förstå att han inte kan fördöma alla människor som är religiöst troende och påstå att dom är dumma i huvet, korkade mm, för då är han lika korkad själv. Vi vet ju inte om religionerna har fel eller inte, därför kan man inte säga att det är si eller så. Däremot kan naturvetanskapen verka mer sannolik, det resonemanget köper jag. Men att komma med grova påhopp och kränkningar, dessutom när det sker i en fråga där det varken finns ett rätt eller fel svar, tyder på en viss form av idioti.


   
SvaraCitera