Aviseringar
Rensa alla

En otroligt bra länk om ordet "neger"


Ämnesstartare

Vehnk: , men bland de äldre generationerna då?

vadå äldre generationer? Det är väl lika dåligt att använda de ordet, vilken generation man än ligger i. Värre om man är i en äldre generation t.om. Men jag har svårt att tro att du någonsin kommer att förstå det. För mig handlar det inte om att vara för "PK" eller en gråtande "Neger" som du kallar det. Men att inte vara en douchebag. Men det är nog svårt för dig att förstå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förstår mig inte på människor som krigar för att få använda ordet neger. Det känns som att de har för lite viktiga saker i sitt liv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag försöker alltid tänka på vad jag säger så att jag inte kränker någon och jag har verkligen inget problem i det. Jag tycker det är bra det. Och jag anser det inte att vara för "PK" eller någonting. Jag anser det bara att inte vara en jävla douchebag, när man ändå vet att folk tar illa upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tula: Förstår mig inte på människor som krigar för att få använda ordet neger. Det känns som att de har för lite viktiga saker i sitt liv.

Sant. Många är nog samma personer som spenderar en stor del av sin tid med att tumma upp alla youtube-videos som ställer SD i positiv bemärkelse och tummar ner alla videos som innehåller kritik mot SD, och som spammar kommentarsfälten med "SD 2014". De verkar inte ha mycket annat i tankarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd:

Sant. Många är nog samma personer som spenderar en stor del av sin tid med att tumma upp alla youtube-videos som ställer SD i positiv bemärkelse och tummar ner alla videos som innehåller kritik mot SD, och som spammar kommentarsfälten med "SD 2014". De verkar inte ha mycket annat i tankarna.

Eller reklamer där en svart man och en vit kvinna är tillsammans :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: vadå äldre generationer? Det är väl lika dåligt att använda de ordet, vilken generation man än ligger i. Värre om man är i en äldre generation t.om.

Den äldre generationen använder det inte i ett rasistiskt syfte, vilket hon förnekar i sin text. Det är arrogant att ta tolkningsföreträde från människor med sin hudfärg som alibi, från riktiga människor som nog vet mer om vad de snackar om än vad hon gör om dem. Hennes kunskap kring begreppet och dess användningsområde är något hon läst sig till i någon bok. Hon har säkert redan ställt in sig på att den definition hon läst till sig är absolut och inga undantag finns. Så när ett tillfälle dyker upp som egentligen skulle reviderat ett tidigare ställningstagande tas det istället som intäkt på "rasism".

tl;dr: äldre (men vilka andra som helst egentligen) som använder ordet vet bäst vad de avser med ordet framför sambuni som tolkar deras syfte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk: tl;dr: äldre (eller andra personer) som använder ordet vet bäst vad de avser med ordet framför sambuni som tolkar det.

hon förklarar ju att även om de inte försöker vara rasistiska med ordet, så anses det väldigt kränkande mot en person. Det förstår du väl? Oavsett om man vet historian bakom ordet och inte försöker använda det i ett rasistiskt syfte. Så är det ett väldigt negativt ord och så är det bara. Och folk tar illa upp. Varför är de svårt att förstå?


   
SvaraCitera
Exner

Anura:

Känns onödigt att posta en länk om en person som inte har koll på någonting.

Galen


   
SvaraCitera

Vehnk: Den äldre generationen använder det inte i ett rasistiskt syfte, vilket hon förnekar i sin text.

Sätt det i ett sammanhang och tänk längre än näsan räcker. Det handlar inte om vilket syfte man har när man använder det, det handlar om den samhällsstrukturen som ligger bakom. Sverige har tidigare varit ett rasistiskt land med rasistiska värderingar, som vi tyvärr känner stanken av än idag. Hon lyfter i artikeln ordets ursprung och hur det har används genom tiderna, det handlar inte om Sven-Ingvars, 83 år, rättighet att använda sig av sina jävla uttryck som han alltid har gjort. Och fine om gubbjäveln vill göra det, han ska ändå dö snart, men det ska fan inte tolereras av de kommande generationer eller i dagens samhälle.

Går man omkring och heilar så måste jag tyvärr meddela att man är nazist.

Om man fäller nedvärderande kommentarer om kvinnor eller upprätthåller en viss syn på kvinnor som svagare, mer inkompetenta or what not, så är man tyvärr sexist.

Lika mycket är man rasist om man anser sig ha rätt att använda sig av ordet neger och skiter fullständigt i den vidriga historian som föreligger bakom, eller om man går omkring och anser att muslimer är mindre värda och efterblivna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu: Lika mycket är man rasist om man anser sig ha rätt att använda sig av ordet neger och skiter fullständigt i den vidriga historian som föreligger bakom, eller om man går omkring och anser att muslimer är mindre värda och efterblivna.

couldn't have said it better. Jag tvivlar dock på att Vehnk kommer att förstå sig på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: hon förklarar ju att även om de inte försöker vara rasistiska med ordet, så anses det väldigt kränkande mot en person. Det förstår du väl? Oavsett om man vet historian bakom ordet och inte försöker använda det i ett rasistiskt syfte. Så är det ett väldigt negativt ord och så är det bara. Och folk tar illa upp. Varför är de svårt att förstå?

Ords innebörd är inte alltid statiska, de kan variera från situation till situation. Neger (eller blåmän) var den gängse termen för att beteckna svarta människor och även om synen på svarta parallellt varit låg historiskt så var det inte nödvändigtvis ett rasistiskt tillmäle. Att kalla en neger för neger var inget problem fram tills de började bosätta sig här i större skaror, och politisk diskurs ville synliggöra ett låtsasproblem. För detta känner jag olust att människor ska tvingas ändra sitt vokabulär för att inte stämplas som något de inte är.


   
SvaraCitera

Vehnk: låtsasproblem

du är fan inte på riktigt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk: ett rasistiskt tillmäle.

det var de dummate jag har hört. 

Vehnk: . Att kalla en neger för neger var inget problem fram tills de började bosätta sig här i större skaror, och politisk diskurs ville synliggöra ett låtsasproblem. För detta känner jag olust att människor ska tvingas ändra sitt vokabulär för att inte stämplas som något de inte är.

det var ett problem, ordet var ju ett sätt att underminera en grupp och det kan man fortfarande göra med ordet. Även att kränka kvinnor med kränkande ord är att kränka en kvinnogrupp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:

du är fan inte på riktigt...

man tror att personen trollar eller något. att man skall debattera med någon som uppenbarligen inte är insatt eller bryr sig om historia.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tula: Förstår mig inte på människor som krigar för att få använda ordet neger. Det känns som att de har för lite viktiga saker i sitt liv.är

Ursäkta? Kvinnan ifråga sätter krav på oss infödda svenskar att anpassa vårt vokabulär för hennes bekvämlighet och berättar för oss hur vi inte har tolkningsföreträde till vårt inhemska språk. Det är arrogant, det är onyanserat och i förlängningen inte särskilt seriöst. Men dessa häftiga anklagelser ska alltså inte få opponera sig emot för då blir vi (?!?) dem med inget bättre för oss? Vilket heligt syfte är det hon, som lagt ner så fruktansvärt mycket mer tid till de här frågorna än oss lekmän, måste jobba under för att undkomma den kritiken du skickar ut till oss? Att hon har åsikter i linje med dina egna förmodligen.


   
SvaraCitera