Aviseringar
Rensa alla

En polis som inte är i tjänst.


Ämnesstartare

Får den ingripa om den ser en person t.ex. sälja droger?

Om den hör någon snacka om att den kokar hembränt hemma på bussen, vad tror ni den gör då?


   
Citera
Ämnesstartare

Bara undrar. Väry interesting indid. Gått och tänkt på detta länge länge. Vore skönt att stilla min hjärnas oerhörda djupa funderingar en aning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dom har inte polismans befogenheter men får i likhet med civila ingripa vid brott

sen att dom agerar ändå är ju en annan sak


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

beror på vad det är de hör eller ser, men klart de kan ingripa men det är inte i tjänst då så. civilpoliser finns ju också akta dig för dom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge Act:

Väry interesting indid

det stavas inte så[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

det stavas inte så[crazy]

va

Nashlee:

civilpoliser finns ju också akta dig för dom.

men va? jag kokar inte hembränt eller säljer droger. det var exempel taget ifrån mars.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge Act:

va

NEMO:

det stavas inte så

kan inte vara tydligare[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

kan inte vara tydligare[crazy]

asso va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge Act:

men va? jag kokar inte hembränt eller säljer droger. det var exempel taget ifrån mars.

men det skrev jag inte att du gjorde heller. jag gav också bara ett exempel på att vissa poliser nog kan ingripa om nåt är misstänkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nashlee:

men det skrev jag inte att du gjorde heller. jag gav också bara ett exempel på att vissa poliser nog kan ingripa om nåt är misstänkt.

jag är icke kriminell

jag har ingenting att förakta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ptja, men inte under samma rättigheter, tror jag nog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge Act:

jag är icke kriminell

jag har ingenting att förakta

vad bra ,;)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den kan väl ingripa utan att gripa...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tekniskt sett så har de praktiskt taget samma befogenheter som polismän i tjänst.

Skyldigheter under ledig tid

10 § Även när polismän är lediga är de skyldiga att
1. efter en förmans order tjänstgöra,
2. självmant ingripa för att trygga den allmänna ordningen och säkerheten inom det polisdistrikt där de är anställda, och
3. självmant anmäla sig hos sin närmaste förman vid särskilt allvarliga händelser, såsom vid upplopp eller andra liknande oroligheter, naturkatastrofer, omfattande bränder eller omfattande trafikolyckor eller andra större olyckor.

Polisförordning, fjärde kapitlet.

Dessutom så har de ju precis samma rätt som alla andra att göra ett envarsgripande, och är väl förmodligen skyldiga att göra det enligt punkt två i ovanstående text.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

text

Tack för ett vettigt svar


   
SvaraCitera