Aviseringar
Rensa alla

En tanke till er som är troende, och inte vill acceptera dagens vetenskap och bevis


Juliiiaaa:

Någon kanske fick för sig att skriva en trevlig historia om en man vid namn Jesus?
Nej, det är ju trots allt bevisat att Jesus funnits, men tror han lurade folket med dorger.[bigsmile]

Att 4:a olika personer skulle skriva vid 4 olika tidpunkter om en man, samma händelser. Men ändå en egen personlig stil, vilket gör dem till verklighetstrogna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

Att 4:a olika personer skulle skriva vid 4 olika tidpunkter om en man, samma händelser. Men ändå en egen personlig stil, vilket gör dem till verklighetstrogna.

Det är sant, och det kan mycket riktigt vara så att dessa saker de skriver om har skett. Men dock tvivlar jag på att deras hjärnor inte var lurade på något sätt. Tex när Jesus gick på vatten tror jag bara vara en illusion. [smile]


   
SvaraCitera

Juliiiaaa:

Det är sant, och det kan mycket riktigt vara så att dessa saker de skriver om har skett. Men dock tvivlar jag på att deras hjärnor inte var lurade på något sätt. Tex när Jesus gick på vatten tror jag bara vara en illusion. [smile]

Petrus gick ut på vattnet och mötte Jesus. Var det en illusion för honom också?
Denna "illusion" var dem villiga att dö för. Paulus hatade kristna och förföljde dem. Efter "illusionen" där han mötte Jesus åkte han runt och blev den första missionären. Han gav upp hela sitt liv för det han visste var sant.
Sorry, i don't belive in illusions. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

Var det en illusion för honom också?
Denna "illusion" var dem villiga att dö för. Paulus hatade kristna och förföljde dem. Efter "illusionen" där han mötte Jesus åkte han runt och blev den första missionären. Han gav upp hela sitt liv för det han visste var sant.
Sorry, i don't belive in illusions

Well, det finns ju inget rätt och fel.
Men jag tror personligen att Jesus gick på olika sorters droger som han delade ut till folket. Han var säkert en mycket speciellt person också, som enkelt fick med sig människor och som var en god talare, men jag tror att just drogerna gjorde det lättare för honom.
När han delade ut droger till folket så blev de ju friska från elände och de blev lyckliga ha kicken. Men när de till slut blev beroende av drogerna och insåg att det bara var Jesus som kunde göra de lyckliga såg de honom som Guds son.

Och jag tror fortfarande att det bara var en illusion när de gick på vattnet. Jag menar, de hade väl ingen vetskap om vad det de stoppade i sig/rökte eller vad de nu gjorde med drogerna hade för effekter förutom möjligtvis Jesus då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

Petrus gick ut på vattnet och mötte Jesus. Var det en illusion för honom också?

Detta är en fjäder som förvandlats till en mycket välgödd höna. Du vet ju inte detta, du har endast läst det i en högst opålitlig bok.

Snask:

Att 4:a olika personer skulle skriva vid 4 olika tidpunkter om en man, samma händelser. Men ändå en egen personlig stil, vilket gör dem till verklighetstrogna.

Att fyra personer vid olika tillfällen har skrivit liknande historien bekräftar inte mycket. Jesus var en intelligent man, och han blev därför korsfäst, för att han var ett hot. På 1600-talet brände folk häxor hit och dit. Man var då övertygad om att en intelligent kvinna var en häxa, och brände henne. På samma sätt fick folk för sig att jesus var guds son.


   
SvaraCitera

asså shit, du har just nu bevisat för mig hur fruktansvärt puckat det var att tro på gud, ska sluta med en gång!!! tack för att du fick mig se sanningen!!


   
SvaraCitera

Fender_meddle94:

Att fyra personer vid olika tillfällen har skrivit liknande historien bekräftar inte mycket.

Det bekräftar att alla dessa var med om samma sak.

Fender_meddle94:

Jesus var en intelligent man, och han blev därför korsfäst, för att han var ett hot. På 1600-talet brände folk häxor hit och dit. Man var då övertygad om att en intelligent kvinna var en häxa, och brände henne. På samma sätt fick folk för sig att jesus var guds son.

Att med under och tecken överbevisa att han var Guds son korsfäste honom. Inte hans intelligens.

Häxorna brändes av helt andra anledningar än sin intelligens. Dem som brändes för häxeri var oftast inte mer intelligent än någon annan. En kvinna kunde gå förbi någons hus, dan efter blir någon i huset sjuk. Och det leder till att kvinnan blir anklagad för häxeri.

Fender_meddle94:

Detta är en fjäder som förvandlats till en mycket välgödd höna. Du vet ju inte detta, du har endast läst det i en högst opålitlig bok.

Vår tro säger vad som är opålitligt. Du tror inte på Gud(antar jag) och därmed är bibeln opålitlig. Jag tror på Gud och därmed blir den mer pålitlig.

Juliiiaaa:

Well, det finns ju inget rätt och fel.

Men mitt rätt säger att dina påhittade historier är fel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

Men mitt rätt säger att dina påhittade historier är fel?

Det gör det absolut inte. Hur vet du att dessa människor inte skrivit tillsammans? Jag menar, man kan aldrig veta. Jesus fanns men han var knappast Guds son, om jag får säga vad jag tror.
Hur kan du bevisa att hans mirakel inte bara var drogerna som spökade med sinnena? Jag kan inte bevisa att det var så, men eftersom att du tycker att någon här måste ha rätt och fel tycker jag du ska komma med något som bevisar att du har rätt.[smile]


   
SvaraCitera

Juliiiaaa:

Det gör det absolut inte.

Visst gör det. Sen om bevisen inte räcker får väll du stå för.
Everybody gonna die and stand in front of the king.

Juliiiaaa:

Hur vet du att dessa människor inte skrivit tillsammans?

Evangelierna är skrivna med 10tal års mellanrum. Dem var på olika platser när dem skrevs mm. mm.

Juliiiaaa:

Jesus fanns men han var knappast Guds son, om jag får säga vad jag tror.

Du får mer än gärna säga vad du tror.

Juliiiaaa:

Hur kan du bevisa att hans mirakel inte bara var drogerna som spökade med sinnena?

Hur botar man epilepsi med droger? Hur väcker man upp folk från döda med droger? Hur botar man blinda, döva förlamade med droger?

Juliiiaaa:

Jag kan inte bevisa att det var så, men eftersom att du tycker att någon här måste ha rätt och fel tycker jag du ska komma med något som bevisar att du har rätt.[smile]

Det ända jag säger är att min sanning säger att din är en lögn. Det är ju helt uppenbart att någon måste ha rätt. Antingen är Gud och Jesus dem som bibeln säger att dem är eller inte. Svaret får vi i nästa liv i guess.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

Hur botar man epilepsi med droger? Hur väcker man upp folk från döda med droger? Hur botar man blinda, döva förlamade med droger?

Har du hört talas om överdrifter? Man kan inte veta att det är sant bara för att det står i en bok. Jag menar, jag kan väl lura i lite människorna att vi ska skriva en bok tillsammans lite olika år och sen gräva ner den? Typ... jag menar, man kan ju inte helt säkert veta att det är på ett sätt eller ett annat. Bara insé att när det kommer till detta kan inte ha varken rätt eller fel. Inte ens du kan bevisa att du har rätt, rent vetenskapligt, min vän.[wink]


   
SvaraCitera

Juliiiaaa:

Inte ens du kan bevisa att du har rätt, rent vetenskapligt, min vän.[wink]

Gud är ej av vetenskapen. Vetenskapen är av Gud. [wink]
Gud är ej logisk eller vetenskaplig. Skulle vi förstå gud med vårt vetande och vetenskapliga modeller så vore det ej någon tro. Och då betyder "den som tror ska bli frälst" inte ett smack.

Juliiiaaa:

Har du hört talas om överdrifter? Man kan inte veta att det är sant bara för att det står i en bok. Jag menar, jag kan väl lura i lite människorna att vi ska skriva en bok tillsammans lite olika år och sen gräva ner den?

Inte riktigt så det gick till.

Juliiiaaa:

Typ... jag menar, man kan ju inte helt säkert veta att det är på ett sätt eller ett annat. Bara insé att när det kommer till detta kan inte ha varken rätt eller fel.

Det finns något som är rätt eller fel. Antingen finns Gud eller inte ( rätt eller fel).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

Gud är ej av vetenskapen. Vetenskapen är av Gud.
Gud är ej logisk eller vetenskaplig. Skulle vi förstå gud med vårt vetande och vetenskapliga modeller så vore det ej någon tro. Och då betyder "den som tror ska bli frälst" inte ett smack.

Jag påstår inte något om Guds existens eller inte.

Snask:

Inte riktigt så det gick till.

Jasså, och hur vet du det? Var du med? [bigsmile] Det kan lika gärna gått till på det sättet som det inte kan ha gjort det.


   
SvaraCitera

Juliiiaaa:

Jag påstår inte något om Guds existens eller inte.

Iförsej. Men Jesus mirakel är knappast vetenskapligt underförstådda.

Juliiiaaa:

Jasså, och hur vet du det? Var du med? [bigsmile] Det kan lika gärna gått till på det sättet som det inte kan ha gjort det.

Dem grävde inte ner dem [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

Dem grävde inte ner dem

Nej, men nu gjorde jag inte demonstration om exakt hur de gjorde utan snarare hur de hade kunnat gå till om jag hade velat göra samma sak. Med lite tur kanske min historia om att jag och min vän skapade jorden går hem hos människor om några tusen år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

Dem grävde inte ner dem

Nej, men nu gjorde jag inte demonstration om exakt hur de gjorde utan snarare hur de hade kunnat gå till om jag hade velat göra samma sak. Med lite tur kanske min historia om att jag och min vän skapade jorden går hem hos människor om några tusen år.


   
SvaraCitera