Aviseringar
Rensa alla

en undersökning om sociologi och dialekter, blir väldigt tacksam om ni bidrar!


mynona

undersokningtackar: 1.  Drar du fördomar på en individs personlighet baserat på vilken dialekt den har?

Jag drar ibland slutsatser, som inte behöver stämma och alltså kan kategoriseras som fördomar: varifrån någon kommer, om personen tex talar tillgjort eller äkta och av vilket syfte den gör det. Men oftast brukar jag bara acceptera dialekten utan att fundera över den. 

2.  Anser du att svordomar förstärker en persons åsikt?

Inte för mig. Svordomar visar på starka känslor. De förstärker övertygelsen om att en person är övertygad om hens åsikt och känner starkt för den, men det förstärker inte åsikten som sådan, annat än möjligen om man har stor respekt för personens omdöme. 

3.  Använder du ditt kroppsspråk när du pratar?

Ja, det tror jag, men inte lika mycket som andra. Jag har bra kontroll över vilka känslor jag visar i ansiktet och genom rösten om jag jämför med hur enkelt jag i de flesta fall tycker att det är att läsa av andra. 

4.  Tycker du mäns och kvinnors sätt att använda svenska språket skiljer sig från varandra?

Jag kan inte komma på någon generell skillnad, men jag har också en väldigt individualistisk syn på folk och skulle nog inte lägga märke till det av just den och andra orsaker, så jag får vara öppen för att könsrollerna kan ha orsakat sådana. Det kanske stämmer som jag har hört andra säga; att kvinnor i allmänhet varierar sitt språk mer generellt, men själv har jag inte märkt av det, kanske för att de killar jag umgås med har gott ordförråd. Det handlar alltså mer om personer än om kön. Båda könen brukar vara ganska lätta att läsa för mig. 

5.  Vilken dialekt anser du vara den sexigaste?

Jag är inte medveten om någon preferens i sexuellt avseende. Generellt föredrar jag att man tydligt hör vad folk säger, så jag förmodar att jag generellt föredrar "tydliga" dialekter, men det är mest av praktiskt skäl. Jag tror att det har mer med själva rösten än med dialekten att göra om jag finner en dialekt tilldragande


   
SvaraCitera

ålder: 20

kön: kvinna

1.  Drar du fördomar på en individs personlighet baserat på vilken dialekt den har?
Nej. Dialekten spelar ingen roll det är hur den uppträder mot mig som avgör.

2.  Anser du att svordomar förstärker en persons åsikt?
Inte precis. Nån gång kanske att det blir mer effekt fullt på något sätt. Men svordomar används så ofta nu så det har som bleknat lite.

3.  Använder du ditt kroppsspråk när du pratar?
Jag använder mycket kroppsspråk när jag pratar ja.

4.  Tycker du mäns och kvinnors sätt att använda svenska språket skiljer sig från varandra?
Nja. Ne det finns killar och tjejer som pratar så lika så nej det är nog ingen sån skillnad tycker jag.

5.  Vilken dialekt anser du vara den sexigaste?
Kommer ju från Norrland ja så varför skulle inte den vara sexigast 😉 hihi ^^
Halv göteborgska är rätt söt med


   
SvaraCitera
reben

ålder: 18-25

kön: kvinna

1.  Drar du fördomar på en individs personlighet baserat på vilken dialekt den har?

ja, har svårt att ta vissa dialekter på allvar i början. kan tänka folk är retarderade om de har världens inavelskristianstadsdialekt exempelvis.

2.  Anser du att svordomar förstärker en persons åsikt?

ibland

3.  Använder du ditt kroppsspråk när du pratar?

vet inte, men d gör väl alla. 

4.  Tycker du mäns och kvinnors sätt att använda svenska språket skiljer sig från varandra?

ja fast kan väl inte definiera va skillnaden skulle va. säger vet inte då.

5.  Vilken dialekt anser du vara den sexigaste?

skånska typ halvbondig sån, typ i malmölundområdet. värmländksa o finlandssvenska e väl oxo lite.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

ålder: 18-25

1.  Drar du fördomar på en individs personlighet baserat på vilken dialekt den har? Ja om den talar på någon tillgjord dialekt. men för vanliga dialektala skillnader nej.

2.  Anser du att svordomar förstärker en persons åsikt? Nej

3.  Använder du ditt kroppsspråk när du pratar? Nej skulle va vissa ofrivilliga ansiktsdrag.

4.  Tycker du mäns och kvinnors sätt att använda svenska språket skiljer sig från varandra? Upplever att kvinnor använder generellt fler ord för att säga samma sak.

5.  Vilken dialekt anser du vara den sexigaste? lägger inget sexuellt i språk men någon form där sapmi möter svenska låter mycket vackert i mina öron.


   
SvaraCitera

ålder:

0-10

10-15

15-18

18-25

25+

kön:

man

kvinna

1.  Drar du fördomar på en individs personlighet baserat på vilken dialekt den har?

Det är förmodligen en faktor.

2.  Anser du att svordomar förstärker en persons åsikt?

Nej, men kan ge en avslappnad, men ändå engagerad konnotation.

3.  Använder du ditt kroppsspråk när du pratar?

I massiva mängder. 

4.  Tycker du mäns och kvinnors sätt att använda svenska språket skiljer sig från varandra?

Ja, det är inte en åsikt.

5.  Vilken dialekt anser du vara den sexigaste?

Uppsalamål följt av norrländska. 

ett jättetack till alla som bidrar! 🙂


   
SvaraCitera
mynona

Nachac: Ja, det är inte en åsikt.

På vilket sätt? 


   
SvaraCitera

mynona: På vilket sätt?

Kvinnor tenderar generellt diminuera vad de säger.  Sova "en stund", ringa "en sväng" och så vidare. På samma linje brukar det vara en viss skillnad i den uttryckta säkerheten; ordet "kanske" och liknande används mer frekvent. Slutligen har vi klassikern med implicita frågor eller önskemål i form av att fråga om mannen är fikasugen när hon själv är det och så vidare.


   
SvaraCitera
mynona

Nachac: Kvinnor tenderar generellt diminuera vad de säger.  Sova "en stund", ringa "en sväng" och så vidare. På samma linje brukar det vara en viss skillnad i den uttryckta säkerheten; ordet "kanske" och liknande används mer frekvent.

Ja det stämmer. Det tänkte jag inte på, men när jag uppmärksammas på det ser jag det. Kvinnor är mer diplomatiska och mindre utmanande och tar mindre ansvar för vad de säger. Usch då. Jag bör vara uppmärksam på detta och ta mitt ansvar för att motverka sådana könsrollspräglade tendenser. 

Nachac: Slutligen har vi klassikern med implicita frågor eller önskemål i form av att fråga om mannen är fikasugen när hon själv är det och så vidare.

Med andra ord vad som brukar kallas manipulation. Ett exempel på detta: Påtala ett fel genom att anknyta till en sak motparten sagt och därmed få den att hålla med, och på medhållandet svara: "Ja du har rätt", som om det var denna motpart som hade föreslagit det från början....Tardig


   
SvaraCitera

ålder: 18-25

kön: man

1.  Drar du fördomar på en individs personlighet baserat på vilken dialekt den har?

Inte generellt. Folk som pratar riktigt dryg stockholmska uppfattar jag dock som väldigt otrevliga, mest för att jag inte förstår ifall de driver med mig och är ironiska eller bara pratar sådär. I övrigt har jag nog inga dialektfördomar.

2.  Anser du att svordomar förstärker en persons åsikt?

Beror på sammanhang men ja, generellt gör de det.

3.  Använder du ditt kroppsspråk när du pratar?

Ja.

4.  Tycker du mäns och kvinnors sätt att använda svenska språket skiljer sig från varandra?

Ja i viss mån, men tycker andra faktorer som klass och region spelar mer roll för det. Men män uppfattar jag som generellt grovare i mun och att vi har sämre ordförråd än kvinnor. Finns studier som belägger det senare.

5.  Vilken dialekt anser du vara den sexigaste?

Skånskan olika dialekter.


   
SvaraCitera

mynona: Med andra ord vad som brukar kallas manipulation. Ett exempel på detta: Påtala ett fel genom att anknyta till en sak motparten sagt och därmed få den att hålla med, och på medhållandet svara: "Ja du har rätt", som om det var denna motpart som hade föreslagit det från början....

Haha.


   
SvaraCitera