Aviseringar
Rensa alla

En VIKTIG fråga om psykos!


Ämnesstartare

Jag har läst lite om psykos och verkar fatta vad det innebär. Ofta är det rätt tydliga och grova symptom. Är det någon här som haft psykos och i något mildare grad, eller känner någon som haft?
Jag känner en som hade det och kände glädjelöshet, trötthet m.m
Detta gick över efter en månad.

Säg gärna allt ni vet och gärna seriöst. Jag ställer frågan på stort allvar.


   
Citera

Ysma1:

Jag ställer frågan på stort allvar.

Da har du kommit till fel forum. Sok pa google istallet, finns mycket battre sidor an denna.


   
SvaraCitera

Varför lägger du tråden i "drogdebatt"? [shake]
OnT: Psykos är ett symptom på ett antal olika allvarligare psykiska sjukdomar, men kan också förekomma akut. En psykos innebär i princip att hjärnan är extremt uttröttad och bisarra tankemönster föds ur sig själva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

For more information about drugs, ask the government. They seem to have answers to everything these days.
(rekommenderar flashback som vanligt om du är över 18)


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Drogdebatt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

Varför lägger du tråden i "drogdebatt"?

Jo för i det här fallet (som är verkligt) kan det ha utlösts av cannabis.

Angelize:

Da har du kommit till fel forum. Sok pa google istallet, finns mycket battre sidor an denna.

Sant, men nu vill jag veta härifrån.


   
SvaraCitera

Ysma1:

Jo för i det här fallet (som är verkligt) kan det ha utlösts av cannabis.

[zzz][zzz][zzz][zzz][zzz]


   
SvaraCitera

En närastående till mig fick psykos av ALLDELES för mycket hjärntvätt inom det religiösa och andliga. Över ett år har/hade det pågått och saker som att ett 200-passagerarplan tvingades nödlanda pga henne till att hon slog ner sin egen moder upprepade gånger.
Nu är det lugnare då hon suttit inlåst på psyk och äter 3 starka mediciner. Hon blir bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

Ysma1: Jo för i det här fallet (som är verkligt) kan det ha utlösts av cannabis.

[confused] Påstår du att det är skitsnack eller? Jag var på psykakuten nyligen och pratade med doktorn om det där. Visst, cannabis (THC) utlöser inte psykoser i sig men kan pressa fram det som ligger under ytan, framförallt för känsliga människor. Jag är en av dem.


   
SvaraCitera
Gifted

Ysma1:

Är det någon här som haft psykos och i något mildare grad, eller känner någon som haft?

Jo, har varit deprimerad under en lång period av mitt liv.


   
SvaraCitera

Ysma1:

Är det någon här som haft psykos och i något mildare grad, eller känner någon som haft?

har varit deprimerad så länge jag kan minnas


   
SvaraCitera

Gifted:

Jo, har varit deprimerad under en lång period av mitt liv.

OF 5:

har varit deprimerad så länge jag kan minnas

En depression är inte en psykos.

On topic: Jag har en hel del släktingar och bekanta som har/har haft någon form av psykos. Vilket då inkluderat vanföreställningar, hallucinationer och affektiva störningar. En del är rätt välfungerande, andra inte.


   
SvaraCitera

Ysma1:

Jag är en av dem.

BULL LÄGE. [bigcheers] Jag är bäng nu... grönt från amsterdam, öl från källarn, tacos, läsk, promenader, musik.


   
SvaraCitera
Gifted

mediakatt:

En depression är inte en psykos.

Ops. Sant.


   
SvaraCitera

Infraröd:

BULL LÄGE. Jag är bäng nu... grönt från amsterdam, öl från källarn, tacos, läsk, promenader, musik.

Du verkar rätt ovetandes, kom igen när du träffat någon med en drogrelaterad psykos.De vanligaste, och vetenskapligt belagda, negativa ruseffekterna av cannabis är ångest, olust, panikkänslor och förföljelsemani, speciellt bland nybörjaranvändare. Ytterligare effekter är försämrad tankeförmåga under berusningsperioden. Långvarig daglig användning kan, förutom beroendeutveckling, ge skador i andningsorganen, nedstämdhet eller depression. Sårbara individer har en betydligt högre risk att utveckla kvarstående psykotiska symtom. Även lätta former av försämrade tankefunktioner kan bestå under längre tid (månader), i vissa fall år, efter avslutad användning. Vidare löper barn till mödrar som använder cannabis under graviditeten ökad risk att födas underviktiga.

Cannabisanvändning försämrar individens förmåga att utnyttja sin intellektuella kapacitet och förmågan att reflektera över sig själv, vilket bland annat medför att den psykiska mognaden hos ungdomar och den nödvändiga frigörelsen under tonåren går långsammare. Denna störning anses långt farligare än risken för kroppsliga komplikationer.

Cannabis försämrar korttidsminnet och förmågan till logiskt tänkande. De som i åratal har missbrukat cannabis blir avtrubbade och passiva, får svårt att lära sig nya saker och att arbeta koncentrerat. Närstående upplever ofta en karaktärsförändring hos dem. Hos en del utvecklas ett så kallat "amotivationssyndrom", det vill säga passivitet och oförmåga till planerad verksamhet.

Hormonbalansen kan påverkas, både hos män och kvinnor. Hos ungdomar kan detta hindra att kroppen utvecklas normalt. Produktionen av det manliga könshormonet testosteron kan avta och den sexuella lusten försämras. Hos kvinnor kan de hormoner som styr ägglossningen förändras. Menstruationscykeln kan rubbas, vilket kan påverka fruktsamheten.

Idag är litet känt om mekanismerna bakom påverkan på immunsystemet. Cannabinoiderna modifierar en lång rad immunceller, ibland förstärkande, ibland hämmande. Dessa effekter är dock övergående.

Cannabisrökaren löper ökad risk att få lungcancer, kronisk bronkit och andra lungsjukdomar. Cannabis innehåller minst 50 procent mer tjära än vanlig tobak.

Förmågan att köra bil eller utföra andra komplicerade uppgifter är klart försämrad under påverkan av cannabis.
[party][party][party][party][party]


   
SvaraCitera