Forumet - Engelska

Engelska

4890 1 38
Tror ni att jag på ett sommarlov kan bli mycket bättre på engelska än vad jag är? Jag förstår "enkel" engelska men är dålig på svårare ord, grammatik och att parata, jag är inte bra.
Jag har ett g i eng och det har egentligen inte med betyg att göra, jag vill helt enkelt bli bra på engelska eftersom att det är lixksom det som alla pratar :s

Har ni några tips på hur jag kan träna upp den på ett någorlunda roligt sätt själv, utan att gå kurser och helst utan att läsa böcker (för det hatar jag heh- fast jag vet att lär sig mkt på det :/ ) ?

Spana också in:

Rosa:

Har ni några tips på hur jag kan träna upp den på ett någorlunda roligt sätt själv

Rosa:

läsa böcker

Engelsk film utan textning, umgås med engelsktalande, tala så mycket engelska du kan när du är hemma tex, skriv berättelser på engelska och be någon rätta åt dig.

Rosa:

(för det hatar jag heh)

Varför?
Du måste prata det för att lära dig det - chatroulette/omegle är en bra början om du inte hänger på IRC eller nåt dylikt.

Utöver det hade även jag rekommenderat att du läser nyheter+böcker på engelska och ser på engelsk film utan textning, alt. med engelsk textning.

Att bli bättre på engelska går relativt fort när man verkligen försöker, jag lovar. Du har så mycket engelska runt dig i vardagen att du lär dig väldigt mycket utan att ens tänka på det, så det gäller mest att plocka fram det och träna.
Horrorshow:

Ett dumt och dyrt tips om man vill förbättra sin engleska. Visst är det grymt roligt med språkresa, men inte lär man sig något.

Är ej ett dumt tips. Har flera vänner som åkt och kavlitén på deras engelska nu är MYCKET bättre jämfört med innan de åkte. Man får störe förståelse för grammatiska skillnader, förbättrar sitt vokabulär och lär sig uttala rätt. Är kanske inviduellt, men många lär sig bäst när man hör andra prata och kommunicerar tillbaka + att det är en kul grej.
Chibibbi:

Är ej ett dumt tips. Har flera vänner som åkt och kavlitén på deras engelska nu är MYCKET bättre jämfört med innan de åkte.

Mjo, beror väl helt och hållet på var/med vilka man hamnar. Men jag känner ingen som anser att dom blev bättre på engelska efter sin språkresa.

Chibibbi:

Är kanske inviduellt, men många lär sig bäst när man hör andra prata och kommunicerar tillbaka + att det är en kul grej.

Det köper jag absolut, men då är en "vanlig" resa till ett engelskspråkigt land ett minst lika bra alternativ, om inte bättre du man ofta är omringad av andra svenskar på språkresa. Visst är det en kul grej och lite övning i att prata får man väl men tror att det finns effektivare sätt om man vill bli bra på engelska.
Horrorshow:

Det köper jag absolut, men då är en "vanlig" resa till ett engelskspråkigt land ett minst lika bra alternativ,

Sure, men i alla fall blir inte det mycket billigare. Med språkresan får du all inclusive för 16 000 spänn i 21-30dagar.

Horrorshow:

om inte bättre du man ofta är omringad av andra svenskar på språkresa.

Beror helt på om man väljer att åka classic eller international. Classic = åker med svenskar. International = åker med andra europér, alltså ej svensktalande ungdomar.

Horrorshow:

lite övning

Om man väjer att bo i världsfamilj lär man få prata munnen av sig i och med att de inte kan ett ord svenska. Man lär sig prata i vardagliga situationer, vilket jag tror man har stor nytta av senare i livet.

Horrorshow:

effektivare sätt

Visst finns det andra sätt också, men att vara i landet och höra på riktigt ger väldigt mycket.
Chibibbi:

Sure, men i alla fall blir inte det mycket billigare. Med språkresan får du all inclusive för 16 000 spänn i 21-30dagar.

Mjo, kanske. Fast "all inclusive" är av egen erfarenhet ofta inte något hänga i granen, men det kanske skiljer sig från plats till plats.

Chibibbi:

Beror helt på om man väljer att åka classic eller international. Classic = åker med svenskar. International = åker med andra europér, alltså ej svensktalande ungdomar.

Absolut, tänkte att man ändå bör vara någolunda konfortabel med att prata engelska om man ska ge sig iväg på international, vilket man kanske inte är om man bara har G men vad vet jag.

Chibibbi:

Om man väjer att bo i världsfamilj lär man få prata munnen av sig i och med att de inte kan ett ord svenska. Man lär sig prata i vardagliga situationer, vilket jag tror man har stor nytta av senare i livet.

Det beror helt och hållet på var man hamnar, jag bodde hos en väldigt skum person vilket inte resulterade i alltför mycket vardagsprat. Finns många värdfamiljer som bara vill ha pengarna och skiter helt i ungarna, tyvärr.

Chibibbi:

Visst finns det andra sätt också, men att vara i landet och höra på riktigt ger väldigt mycket.

Jo det stämmer väl, dock betalar man ju mycket för lektionerna som jag upplevde som ett skämt. Men som sagt det skiljer sig säkert beroende på var och när man åker.
tack för allas svar. Men blir man verkligen bättre på engelska av att tex kolla på engelsk talande filmer/serier och att läsa engelska nyheter? Om jag i en månads tid skulle läsa engelska nyheter varje dag och kolla på en film 4 ggr på den månaden, och lite youtubeklipp och sånt, skulle jag på det, märka att jag blivit bättre på engelska?
Jag menar, lär man sig egentligen så mycket av det?

antrax:

Varför

Jag vet inte riktigt varför faktiskt hah. Jag tycker att det är så tråkigt att läsa böcker. Det kanske beror på att jag aldrig har fått en bra bok i handen när jag väl tänkt/tvingats läsa. Det tar även så lång tid att läsa böcker, jag kan inte sitta ner helt stilla i flera timmar och läsa, det går inte det är helt enkelt för trisst.

patrick bateman:

kollar du aldrig på filmer eller lyssnar du aldrig på musik? är ju så man lär sig

Jo, jag lyssnar på musik varje dag och kollar på serier och filmer nästan varje dag (dock med svensk text) men ändå så är jag inte bra på engelska.
Jag tror att den större delen av sveriges befolkning gör detta varje dag men ändå så är inte alla bra på engelska tyvärr. Jag önskat att det vore så enkelt :O
Rosa:

märka att jag blivit bättre på engelska?

Ja, inte något avsevärt, men skillnad skulle finnas.

Rosa:

lär man sig egentligen så mycket av det?

Tror du det är en slump att det enda skolämne killarna numera är bättre än tjejerna på är engelska? Och att denna förändring lägligt ha skett tillsammans med utbredningen av datorspel och mer lättillgänglig utländsk media?

Du måste dock lägga ner bra mycket mer tid på det än vad du skrivit nu, om du vill märka någon riktig förbättring.
Jonnybravo91:

Du måste dock lägga ner bra mycket mer tid på det än vad du skrivit nu, om du vill märka någon riktig förbättring.

Jo det förstår ja men det tänker jag inte göra förens Sommarlovet är här. Det är resan så mkt i skolan nu som tar all tid.
Men jag skulle kunna börja lite smått som tex det jag nämnde... kanske :p