Aviseringar
Rensa alla

Enkät om adoption.


Ämnesstartare

Om ni skulle kunna svara på de här frågorna skulle jag vara er evigt tacksam!

- Är du tjej eller kille?
- Hur gammal är du?

- Känner du någon som är adopterad?
- Skulle du kunna tänka dig att adoptera? Varför/Varför inte?
- I vilken ålder bör man få veta att man är adopterad? Motivera gärna.
- Vilka fördelar/nackdelar tycker du att det finns med adoption?
- Hur tror du att du skulle reagera om du fick reda på att du var adopterad?

Tack på förhand!


   
Citera

Är du tjej eller kille? Tjej
- Hur gammal är du? 18

- Känner du någon som är adopterad? Nej
- Skulle du kunna tänka dig att adoptera? Varför/Varför inte? Nej, viktigt att mina barn får min makes gener
- I vilken ålder bör man få veta att man är adopterad? Motivera gärna. 18, myndig osv.
- Vilka fördelar/nackdelar tycker du att det finns med adoption? Nackdel: Äldre damer kan inte påpeka att du har fått dina föräldrar röda hår, gröna ögon och intelligens
- Hur tror du att du skulle reagera om du fick reda på att du var adopterad? Bli väldigt förvånad


   
SvaraCitera

- Är du tjej eller kille?
- Hur gammal är du?

- Känner du någon som är adopterad?
- Skulle du kunna tänka dig att adoptera? Varför/Varför inte?
- I vilken ålder bör man få veta att man är adopterad? Motivera gärna.
- Vilka fördelar/nackdelar tycker du att det finns med adoption?
- Hur tror du att du skulle reagera om du fick reda på att du var adopterad?

1. kille

2. 18

3. nej

4. ja. därför jag vill

5. vet inte. bror på

6. vet inte

7. glad och ledsen. glad för min farsa är dum i huvet och ledsen för min morsa är grym


   
SvaraCitera

- Är du tjej eller kille?
Kille

- Hur gammal är du?
19

- Känner du någon som är adopterad?
Ja.

- Skulle du kunna tänka dig att adoptera? Varför/Varför inte?
Visst. Det skulle kunna hjälpa ett barn till en plats där de har bättre förutsättningar för att få ett drägligt liv. För mig skulle dock det här personligen kännas som ett andrahandsval då jag hela mitt liv har varit inställd på att få biologiska barn, om några. Jag ser dock inte ner på de som väljer att adoptera. Att någon annan adopterar är inte sämre än att de föder biologiska barn.

- I vilken ålder bör man få veta att man är adopterad? Motivera gärna.
När man är mogen nog att förstå att man kan ha en jättebra uppväxt med någon, även om denne inte är ens biologiska förälder.

- Vilka fördelar/nackdelar tycker du att det finns med adoption?
Fördelar: Behövande barn kan få ett bättre liv. Infertila kan få bilda en familj med barn. Homosexuella kan bilda en familj med barn. Kvinnor som inte vill genomgå en förlossning kan bilda en familj med barn. Man bidrar inte till överbefolkning.

Nackdelar: Vissa barn kanske tycker det känns konstigt.

- Hur tror du att du skulle reagera om du fick reda på att du var adopterad?
Beror väl på vid vilken ålder. Om jag var för liten skulle jag nog inte förstå det fullt ut. Och om jag var för gammal skulle jag nog känna mig sviken på något vis. Att man inte fått reda på det tidigare. Knivigt det där. Men jag skulle förmodligen älska mina föräldrar som jag växt upp med. Samtidigt som jag skulle vilja veta mer om mitt biologiska ursprung.


   
SvaraCitera

- Är du tjej eller kille? Tjej
- Hur gammal är du? 20

- Känner du någon som är adopterad? Ja
- Skulle du kunna tänka dig att adoptera? Varför/Varför inte? Ja, för att det finns barn som behöver föräldrar. Kommer nog inte göra det om det inte visar sig att jag inte kan få barn.
- I vilken ålder bör man få veta att man är adopterad? Motivera gärna. Det beror lite på härkomst. Om ett mörkhyat barn har ljusa föräldrar och syskon så lär det märka ganska snart att något inte är helt "korrekt". Egentligen tycker jag att man kan berätta rätt tidigt för alla adopterade så att de inte råkar få reda på det som vuxna och börjar känna sig svikna/halva. Bara man samtidigt tydligt framför att barnet nu är ens eget och man älskar det lika mycket som man hade älskat ett biologiskt barn. Men vad ska jag ta... 4-8 års ålder kanske, om inte barnet frågar tidigare
- Vilka fördelar/nackdelar tycker du att det finns med adoption? Fördelar: Ett barn utan (bra) föräldrar kan få ett hem. Nackdelar: Det kan vara väldigt svårt att adoptera. Barnen kan känna sig utstötta och "halva".
- Hur tror du att du skulle reagera om du fick reda på att du var adopterad?
Jag skulle bli väldigt chockad nu eftersom jag är väldigt lik båda mina föräldrar och alla mina syskon... Men jag skulle fortsätta se min familj som min. Kanske söka upp fakta om den biologiska familjen/vilja träffa den/dem.


   
SvaraCitera

Dear Madame:

Nej, viktigt att mina barn får min makes gener

[shake][shake][shake][shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Är du tjej eller kille?
Tjej
- Hur gammal är du?
18

- Känner du någon som är adopterad?
Yes, min moder.

- Skulle du kunna tänka dig att adoptera? Varför/Varför inte?
Skulle säkert kunna göra det, vill dock hellre få egna biologiska barn.

- I vilken ålder bör man få veta att man är adopterad? Motivera gärna.
Tidig ålder, speciellt om man är helt olik sina föräldrar, typ adopterad från ett annat land. Tycker iofs att man ska få veta det i lala fall. T.ex. min mamma har i hela sitt liv vetat att hon varit adopterad osv och det har aldrig skadat henne.

- Vilka fördelar/nackdelar tycker du att det finns med adoption?
Fördelar:Det finns många barn som inte har föräldrar/föräldrar som kan ta hand om dem, dessa barn får chansen att hamna i en bra familj.
Par som inte kan få barn annars, till exempel homosexuellapar eller infertila par, kan få bilda familj med barn.

Nackdelar: ser inga stora nackdelar med det egentligen.

- Hur tror du att du skulle reagera om du fick reda på att du var adopterad?
Skulle typ dö av chock.


   
SvaraCitera

isola:

[shake][shake][shake]

Skoja


   
SvaraCitera

- Känner du någon som är adopterad?
nej

- Skulle du kunna tänka dig att adoptera? Varför/Varför inte?
bättre det än att sätta ännu ett barn till världen. överbefolkning har vi nog som det är.

- I vilken ålder bör man få veta att man är adopterad? Motivera gärna.
så tidigt som möjligt

- Vilka fördelar/nackdelar tycker du att det finns med adoption?
fördel du slipper sätta ett annat barn till världen och kan ge ett annat ett bättre liv.

- Hur tror du att du skulle reagera om du fick reda på att du var adopterad?
bra


   
SvaraCitera

- Är du tjej eller kille?
Kille

- Hur gammal är du?
21

- Känner du någon som är adopterad?
Ja

- Skulle du kunna tänka dig att adoptera? Varför/Varför inte?
Nej. På grund av att jag inte vill ha barn alls.

- I vilken ålder bör man få veta att man är adopterad? Motivera gärna.
Beror på barnets personlighet och mognadsgrad, alla är olika. Känner adoptivföräldrarna sitt barn bra så tror jag nog de kan lyckas träffa en en någorlunda rätt tidpunkt.

- Vilka fördelar/nackdelar tycker du att det finns med adoption?
Den stora fördelen är att man istället för att fortsätta överbefolka världen, tar vara på de liv som redan finns och behöver en familj.

- Hur tror du att du skulle reagera om du fick reda på att du var adopterad?
Blir väldigt förvånad ;p


   
SvaraCitera

- Är du tjej eller kille?
Kille

- Hur gammal är du?
19

- Känner du någon som är adopterad?
Ja.

- Skulle du kunna tänka dig att adoptera? Varför/Varför inte?
Tror inte det. Har med att mina gener är rätt awesome och jag vill inte spela tärning om något som jag blir fast med i minst 18 år framåt.

- I vilken ålder bör man få veta att man är adopterad? Motivera gärna.
Så tidigt som möjligt.

- Vilka fördelar/nackdelar tycker du att det finns med adoption?
Räddar barn från barnhem/barnarbete/slavarbete/fattigdom.
Det finns en risk att det blir en barnhandel och adoption löser inte problemet med att för många människor föds, utan snarare tvärtom.

- Hur tror du att du skulle reagera om du fick reda på att du var adopterad?
Hade blivit förvånad då min födsel är filmad och min mor och far syns flera gånger under förloppet. Men mer än så? Nej, mina föräldrar är min föräldrar, biologiska eller ej.


   
SvaraCitera
Åtta

- Är du tjej eller kille?
Kille
- Hur gammal är du?
20

- Känner du någon som är adopterad?
Ja. Vi har några i släkten som är det, och sedan har jag haft några kompisar som varit det.

- Skulle du kunna tänka dig att adoptera? Varför/Varför inte?
Tycker att det vore roligare med en liten klon av mig själv, men om jag eller min partner inte kunde få biologiska barn av någon anledning så skulle jag väl kunna tänka mig att adoptera, om vi var intresserade av att skaffa barn.

- I vilken ålder bör man få veta att man är adopterad? Motivera gärna.
När det verkar lämpligt. Ju förr desto bättre, skulle jag dock säga. Tror inte att det är en så stor grej, om ungarna fått veta det ända sedan de var små.

- Vilka fördelar/nackdelar tycker du att det finns med adoption?
Fördelar:
*Man slipper pressa ut ett barn ur sin vagina.
*Om barnet har några medfödda defekter så är det någon annans fel.

Nackdelar:
*Barnet får inte ta del av mina awesome gener.

- Hur tror du att du skulle reagera om du fick reda på att du var adopterad?
Skulle bli förvånad och lite arg över att de inte berättat det tidigare. Men när chocken väl lagt sig så tror jag inte att det skulle vara en så stor grej. Skulle dock bli väldigt förvirrad, då jag ser exakt ut som min morfar gjorde när han var i min ålder.


   
SvaraCitera

- Är du tjej eller kille? tjej
- Hur gammal är du? 19

- Känner du någon som är adopterad? hmmmm tror inte det
- Skulle du kunna tänka dig att adoptera? Varför/Varför inte? ja, skoj
- I vilken ålder bör man få veta att man är adopterad? Motivera gärna. vet inte
- Vilka fördelar/nackdelar tycker du att det finns med adoption? vet inte
- Hur tror du att du skulle reagera om du fick reda på att du var adopterad? vet inte


   
SvaraCitera

- Är du tjej eller kille?
Tjej
- Hur gammal är du?
19
- Känner du någon som är adopterad?
Nej, vet många men känner direkt ingen.
- Skulle du kunna tänka dig att adoptera? Varför/Varför inte?
Ja, vill göra det. För det finns redan så många barn, varför skapa nya?
- I vilken ålder bör man få veta att man är adopterad? Motivera gärna.
0. Ska ha vetat det från första början. Fast man kan inte förstår på riktigt förens man blir lite äldre.
- Vilka fördelar/nackdelar tycker du att det finns med adoption?
Fördel: barnet får ett tryggt hem att bo, en familj och ett mycket bättre liv. Nackdel: kanske känner sig 'bortvald' av sina biologiska föräldrar, som om att de inte ville ha barnet.
- Hur tror du att du skulle reagera om du fick reda på att du var adopterad?
[mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad]


   
SvaraCitera

- Är du tjej eller kille? Tjej
- Hur gammal är du? 20

- Känner du någon som är adopterad? Ja

- Skulle du kunna tänka dig att adoptera? Varför/Varför inte? Självklart. Avskyr tanken på förlossning samt finns mycket barn som behöver föräldrar.

- I vilken ålder bör man få veta att man är adopterad? Motivera gärna. Tidigt.

- Vilka fördelar/nackdelar tycker du att det finns med adoption? Fördelar: ett hem och mat på bordet typ? Nackdelar: som tidigare sagt: barnet kan känna sig bort valt av biologiska föräldrarna?

- Hur tror du att du skulle reagera om du fick reda på att du var adopterad? Mycket konstigt hade det ju varit. Jobbigt om man får veta det sent i livet


   
SvaraCitera