Aviseringar
Rensa alla

Enkät om tystnad


Ämnesstartare

Hej, jag gör ett projektarbete (gymnasiet) om upplevelsen av tystnad. Tolka frågorna som du vill, alla seriösa svar är bra svar. Du kan posta det här, eller privat, eller maila tystnader@gmail.com.
Tack så jättemycket!
/Jofina

1. a) Nämn en färg som du förknippar med tystnad.

b) Varför just den färgen?

2. a) Nämn en plats eller miljö som du förknippar med tystnad.

b) Varför just den platsen?

3. Vad betyder tystnaden för dig?

4. Vilka ord förknippar du med tystnad?

5. Vilka ljud omringas du av (vanliga, dagligen, återkommande ljud)?

6. Vad är tystnadens motsats?

7. Får du den tystnaden du behöver? (Om nej, varför inte?)


   
Citera

alltså vafan:S


   
SvaraCitera

Hur sjutton kunde du få igenom det här som projektarbete? Låter helt meninglöst


   
SvaraCitera

The Elin:

Hur sjutton kunde du få igenom det här som projektarbete?

Estet är svaret.


   
SvaraCitera

Tycker inte om tystnad, föredrar brus.

Total tystnad är jobbigt och tryckande och min annars minimala tinnitus blir otroligt irriterande.


   
SvaraCitera

jaja,hellre det här än att folk låtsas vara psykiskt sjuka och lägger in sig på akuten och kallar det "konst"[rolleyes]

Vitt eller svart är tystnad
Tyst plats: öppet hav och klippor för att det nästan alltid är tyst där
Tystnaden är skön när jag sover,tittar på tv,läser eller har huvudvärk
Förknippar Schhh och håll käften med tystnad
Omringas av innerstadsljud
Motsats:högljudd


   
SvaraCitera

Tycker att det är en klockren idé, varför ska alla vara haterz? Beror ju i och för sig på hur du hade tänkt hantera materialet.

1. a) Nämn en färg som du förknippar med tystnad.

Vitt eller svart, men antagligen lutar det mer åt svart.

b) Varför just den färgen?

Förmodligen för att de är så neutrala på något vis. De uttrycker ingenting, tystnad förknipper jag med ett slags neutralitet.

2. a) Nämn en plats eller miljö som du förknippar med tystnad.

Landsbyggden.

b) Varför just den platsen?

För att den är tyst?

3. Vad betyder tystnaden för dig?

Den betyder allt för att upprätthålla någon slags balans i tillvaron. Men för mycket tystnad driver en till vansinne.

4. Vilka ord förknippar du med tystnad?

Lugn, vila, ro, stillhet, etcetera.

5. Vilka ljud omringas du av (vanliga, dagligen, återkommande ljud)?

Mufflade ljud från bilarna utanför mitt fönster, telefoner som ringer, musik i mängder. Ljudet från cyklar som trampar och män som kvider på gymmet. Plus rikslarmet första måndagen i varje månad klockan tre. [bigsmile]

6. Vad är tystnadens motsats?

Liv, rörelse, ljud, och så vidare.

7. Får du den tystnaden du behöver? (Om nej, varför inte?)

Det ser jag till att få.

isola:

jaja,hellre det här än att folk låtsas vara psykiskt sjuka och lägger in sig på akuten och kallar det "konst"

Jag tycker att det var helt klockrent gjort av henne och håller med konstfack när de säger att hon har hållt sig inom regelverket och att de står bakom henne. Förresten är det här väl närmast någon slags etnologisk undersökning, snarare än "konst" eller ett infall från en "estet". Det är däremot bara hur jag tolkar det, har ingen aning om vad trådskaparen ämnar att göra med materialet. [chocked]


   
SvaraCitera

Jag tyckte att det lät intressant när jag läste rubriken, men frågorna känns lite meningslösa.


   
SvaraCitera

gewehr:

jag tycker att det var helt klockrent gjort av henne och håller med konstfack när de säger att hon har hållt sig inom regelverket och att de står bakom

du tycker det är okej att nån pantad brud tar upp en säng och resurser från någon sjuk människa ?


   
SvaraCitera

1. a) Nämn en färg som du förknippar med tystnad.
vitt eller ljusgult

b) Varför just den färgen?

de e avslappnande 😛
2. a) Nämn en plats eller miljö som du förknippar med tystnad.
landet

b) Varför just den platsen?
de e lungt där, natur, tomt.
i sthlm låter det alltid

3. Vad betyder tystnaden för dig?
stillsamt

4. Vilka ord förknippar du med tystnad?
tyst XD

5. Vilka ljud omringas du av (vanliga, dagligen, återkommande ljud)?
musik, brus, bilar, storstad

6. Vad är tystnadens motsats?

buller
7. Får du den tystnaden du behöver? (Om nej, varför inte?)
skulle nog vilja ha mer. för att det alldrig är tyst i stockholm


   
SvaraCitera

1. a) Nämn en färg som du förknippar med tystnad.

Eh, vit.
b) Varför just den färgen?

Jag tänker på änglar, dom är tysta, tror jag.
2. a) Nämn en plats eller miljö som du förknippar med tystnad.

Kyrkan.
b) Varför just den platsen?

För i kyrkan finns prästen så alla sover, utan att snarka.
3. Vad betyder tystnaden för dig?

Lugn, skön.
4. Vilka ord förknippar du med tystnad?

Lugnt och skönt skulle jag tro.
5. Vilka ljud omringas du av (vanliga, dagligen, återkommande ljud)?

Musik, fläkten i köket, diskmaskinen och någons hostningar (brorsan är sjuk).
6. Vad är tystnadens motsats?

Kaos och krig.
7. Får du den tystnaden du behöver? (Om nej, varför inte?)

Ja, det tycker jag.


   
SvaraCitera

isola:

du tycker det är okej att nån pantad brud tar upp en säng och resurser från någon sjuk människa ?

Huruvida hon är pantad eller inte vet varken du eller jag. Det är klart att det är beklagligt att hon gör anspråk på statens resurser, men det sker å andra sidan jämt och ständigt i form av sjukpenning, arbetslöshetsersättning och en hel uppsjö olika bidrag. För att inte tala om alla småflickor och småpojkar som lägger in sig för att de "mår dåligt". Ingen av dessa har mig veterligen gjort något konstruktivt av situationen. Jag går liksom många andra under devisen "allt för konsten", tror att det passar ganska bra i det här sammanhanget.


   
SvaraCitera

gewehr:

"allt för konsten"

det är inte konst någonstans att fejka en psykos,
Det är själviskt och okunnigt.

gewehr:

"mår dåligt"

Där är skillnaden förstår du, de mår dåligt av vilken anledning är inte relevant.

gewehr:

men det sker å andra sidan jämt och ständigt i form av sjukpenning, arbetslöshetsersättning och en hel uppsjö olika bidrag.

Faktiskt så finns det sjuka och arbetslösa i vårt samhälle som behöver de pengarna, och har rätt till dem[rolleyes]

gewehr:

tror att det passar ganska bra i det här sammanhanget.

skulle du säga samma sak om det var du som behövt den sängen som hon tog?Nej, det skulle du inte.
Nu har jag aldrig varit självmordsbenägen,fått en psykos etc,men kan föreställa mig att man mår så in i helvete dåligt, att någon idiot imiterar det & tar resurser från de personerna, och sen kallar det "konst" får mig att må illa


   
SvaraCitera

1. a) Nämn en färg som du förknippar med tystnad. - svart

b) Varför just den färgen? - den är mörk

2. a) Nämn en plats eller miljö som du förknippar med tystnad. - kyrkogården

b) Varför just den platsen? - det är lugnt

3. Vad betyder tystnaden för dig? - ibland är det skönt och ibland jobbigt

4. Vilka ord förknippar du med tystnad? lugn, avslappnad

5. Vilka ljud omringas du av (vanliga, dagligen, återkommande ljud)? massa mummel

6. Vad är tystnadens motsats? barnskrik

7. Får du den tystnaden du behöver? (Om nej, varför inte?) jodå när jag kommer hem


   
SvaraCitera

isola:

det är inte konst någonstans att fejka en psykos,
Det är själviskt och okunnigt.

Men det här måste ju vara ett historiskt ögonblick Isola, flicka okänd ålder på Ungdomar.se har kommit på vad som är och inte är konst. Det har aldrig skett tidigare, vill du kommentera vidare?

Jag sa aldrig att det var helt lugnt att det tog resurser i anspråk, men det var ett nödvändigt ont. Förresten låg hon inne en sketen natt, det är inte direkt som att hon utnyttjat vården i åratal (vilket det lär finnas gott om exempel på bland de vanliga medborgarna). Det är klart att hon tagit en plats, men för det första lär det ha rört sig om en minimal mängd resurser och för det andra lider sjukvården knappast av en så pass akut platsbrist att någon annan fick utebli.

Nu är det ju ingen som vet vad det blir av detta projekt då hon väntar med alla detaljer tills den första visningsdagen, så det är ju svårt för mig att stå bakom något som jag inte ens sett. Men jag reagerar bara på folk reaktioner, förstår att de är starka, men ibland är det nödvändigt att knäcka några ägg för att göra en omelett. Självklart finns det en gräns någonstans, men här dras den i varje fall inte (anser jag).


   
SvaraCitera