Aviseringar
Rensa alla

Enkla recept !


Ämnesstartare

Hej , vi har nu snart prov´middag i Hemkunskapen , och jag vet inte vad jag ska göra ...
Har ni gjort de ? Eller har ni bra och enkla recept/förslag ?

Mycket Tacksam / R.

P.S ska veta tills imorgon..


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

1 glas vattn :

ingredenser :

vattn hellst kran


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gör paj, det är lätt som fan[y]
typ tacopaj


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fattigmans-pizza

ingredienser:
en bit hönö-kaka
4 skivor ost
2 skivor skinka

in i mikron tills osten är smält =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stephen:

fattigmans-pizza

ingredienser:
en bit hönö-kaka
4 skivor ost
2 skivor skinka

in i mikron tills osten är smält =)

Haha , de måste vara mer utmanande än så ! [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Riiikard:

Haha , de måste vara mer utmanande än så ! [no-no]

haha 😀 dra fram någon student-kokbok så hittar du nog något


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Soppa är bra måltid. Osäker på hur avancerat det anses vara, dock.

Men, hacka lök och fräs i olja i en stor gryta. Hacka även morötter och potatis. I med vatten, två tärningar grönsaksbuljong och morötterna och potatisen. Sedan en burk krossad tomat och när rotfrukterna har kokat i ca tio minuter så har du i röda linser, ganska mycket. När allting har kokat till en tuggvänlig konsistens så har du i kryddor, förslagsvis salt, någon örtkrydda och någon stark krydda (chilipeppar eller cayennepeppar funkar bra). Om ni har mycket tid på er så kan du baka bröd till soppan.


   
SvaraCitera

Riiikard:

Eller har ni bra och enkla recept/förslag ?

nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dödgrävarn:

nej

ne , men gefan i o skriv då , retard-jävel


   
SvaraCitera

Vi gjorde fläsk filé å hammagjord klyftpotatis [no-no]
Efterrätt: Nån slags choklad drink...

Fick mvg i hemkunskap trotts att jag inte förtjänade det pga att vi bjöd läraren + att jag fick vg i tyska utan att kunna ett ord [bigsmile]

Tänk vad en middag kan göra [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schnitzel och pasta?går på max 25 minuter om man inte håller på att söla allt för mkt,kan dock gå snabbare.[y]


   
SvaraCitera

Riiikard:

ne , men gefan i o skriv då , retard-jävel

Håll käften fläskfejs. Vill du ha ett recept? Här får du ett, din arroganta, lata jävla gris.

KLASSISK COQ AU VIN

Ingredienser:
1 majskyckling på cirka 1,5 kilo
salt, peppar
1 flaska beaujolais
3 msk kycklingfond
2 lagerblad
1 kvist timjan
1 krossad vitlöksklyfta
150 g tärnat rimmat fläsk
200 g champinjoner
15–20 skalade pärllökar eller
5–10 schalottenlökar
1/2 dl konjak
1 kryddbukett (timjan, lagerblad och
en krossad vitlöksklyfta)
smör, olja
buerre manié (1 msk smör mosad
med 1 msk mjöl)

1. Koka ihop vinet och kycklingfonden till hälften tillsammans med lagerblad, timjankvisten och den krossade vitlöken. Det tar cirka 20 minuter. Koka med champinjonerna de sista 5 minuterna. (Snåla inte med vinet för smaken hänger på mängden som kokas ned.)

2. Ta under tiden fram en tjockbottnad gryta med tättslutande lock. Klyv kycklingen i 8–10 delar, salta och peppra väl. Förbered övriga ingredienser.

3. Hetta upp en klick smör och lite olja i grytan, lägg därefter i fläsktärningar och lök och stek sakta tills de börjar få färg. Bryn då också kycklingbitarna tills de fått fin stekyta.

4. Skeda bort överflödigt fett och häll sedan på konjaken. Var beredd med en tändsticka när ångorna stiger. (Glöm inte att stänga av fläkten!) Skaka runt så de sista lågorna dör ut och sila sedan över det reducerade vinet.

5. Plocka över champinjonerna och placera en färsk kryddbukett av timjan, lagerblad och vitlök mitt i grytan. Lägg på locket och sjud på låg värme i 40 minuter.

6. Peta ned klickar av beurre manié mellan kycklingbitarna och hetta sedan bara upp så att såsen blir blank. Fiska upp kryddbuketten och servera tillsammans med nykokt vinterpotatis och haricots verts vända i smör med vitlök, salt och persilja.

FUCK YOU


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Riiikard:

ne , men gefan i o skriv då , retard-jävel

dödgrävarn:

KLASSISK COQ AU VIN

dödgrävarn:

FUCK YOU

HA, ÄGD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nazgul:

HA, ÄGD

heha , bra att du e på min sida när det gäller sånna här alvarliga saker ! [no-no][y]


   
SvaraCitera