Aviseringar
Rensa alla

Ennu en lyckopillertråde...


Ämnesstartare

Jag skapar nu ennu en lyckopillertråd då jag känner att jag inte fått svar på det jag söker.

jag undrar, svart på vitt, vad i helsike gör dom egentligen?
altså, det går ju faktiskt inte att tillverka att par mirakelpiller som gör att man går från låg till hög få fort de har absorberats...
Jag har två kompisar som äter/ätit sådanahär,
men ingen av dem kan tyckas beskriva exakt hur de egentligen verkar.
Ni antidepprisivpilleranvändare där ute, hjälper dem?

Helt enkelt,
Är det värt besväret att skaffa lyckopiller?

[confused]


   
Citera
Ämnesetiketter

tkr inte det funkar

däremot vänjer sig hjärnan vid den dagliga dosen medicin och man får yrsel och blir arg o ledsen när man måste sluta

inte värt besväret


   
SvaraCitera

Vid vilka tillstånd skrivs de ut?


   
SvaraCitera

Det är INTE värt besväret. [sad]


   
SvaraCitera

Lyckopiller är väl inte samma sak om antidepressiva? Eller det kanske går under den kategorin [crazy]

Men va de gör är väl att jag får lite mindre ångest, det är soft [cool]


   
SvaraCitera

Det finns inget som heter lyckopiller. Det är antidepressiva som återställer serotonin-nivån i hjärnan (har jag för mig) du får alltså inte MER serotonin per automatik, utan det gör så att kroppen producerar en rätt mängd. Om du redan har rät mängd så verkar de inte, så har jag fått för mig. [blush]


   
SvaraCitera
Åtta

tevepro:

du får alltså inte MER serotonin per automatik, utan det gör så att kroppen producerar en rätt mängd. Om du redan har rät mängd så verkar de inte, så har jag fått för mig. [blush]

Det beror på vilken sorts antidepressiva du fått. Den vanligaste sorten, SSRIs, verkar på ett sådant sätt att serotoninets återabsorberingshastighet (jag hittade på det ordet, btw) förlängs - vilket gör att det serotonin som din hjärna producerar får längre tid på sig att verka, och således blir mer effektivt.

Nu har jag aldrig tagit SSRI, men om jag inte är helt ute och cyklar så är det ungefär så det fungerar.


   
SvaraCitera

Det är bara värt det om man är riktigt galet djävla sjuk.


   
SvaraCitera

Sydwas:

det går ju faktiskt inte att tillverka att par mirakelpiller som gör att man går från låg till hög få fort de har absorberats...

Det är inte så SSRI funkar heller.


   
SvaraCitera

De borde satsa mer på rättstavningspiller


   
SvaraCitera

Antidepressivt är ju inget lyckepiller på så vis, det ger en ju bara tillskott på det man saknar i hjärnan som lett till en depression.


   
SvaraCitera

Låt mig säga såhär: Människor är olika och reagerar alltså olika mycket på olika saker. Skadar inte att prova ett piller och se vad du tycker


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ending Jon:

Lyckopiller är väl inte samma sak om antidepressiva?

jag ser det som samma sak, det är ju piller man tar för att må bättre = lycka..


   
SvaraCitera

Sydwas:

Är det värt besväret att skaffa lyckopiller?

jag tycker inte det. skulle aldrig göra det själv, men det finns ju dom som mår bättre av att käka. det är upp till en själv helt enkelt.


   
SvaraCitera

Jag tror man blir mer lycklig utav att umgås och uppskatta sina vänner och sin familj. punkt.


   
SvaraCitera