Aviseringar
Rensa alla

ensam och meningslös fritid?


Ämnesstartare

Vet inte vad jag håller på och skriver här egentligen...Å andra sidan vet jag det mycket väl. Vet inte om det direkt är någon fråga men vet inte riktigt hur jag ska göra....Är 18 år, går sista året på gymnasiet och tar snart studenten. Har två bra kompisar i klassen som jag ibland träffar utanför skolan och nån kompis sen tidigare. Har aldrig varit en festare och aldrig varit en som hänger i gäng utan har alltid haft få, nära vänner. 

En långt period nu - större delen av gymnasiet- har skolan tagit upp väldigt mycket av min tid och det känns som att jag totalt förlorat mina intressen och som att min fritid jag har nu är ganska...meningslös. Saknar kanske en hobby, nått jag gillar. Har aldrig tillhört någon riktig nördkultur tidigare utan lite av varje, gillat att läsa, skriva själv, måla i perioder, spelat gitarr, varit intresserad av politik och samhällsfrågor, spelat fotboll, fotograferat. Men känns som att jag tappat allt det där och snart är skolan slut. Är väll på något sätt rädd att jag ska gå ensam hemma. Och det känns inte så kul att försöka roa sig själv hemma med nått. 

Min fråga är väll kanske egentligen hur träffar man folk? hur får man nya intressen? Kan man gå med i nån förening eller nått? känner att jag vill göra nått tillsammans med andra.  Jag bor ändå i Stockholm så tycker att det borde finnas nått. Vad gör ni på fritiden? i vilka sammanhang? hur lär man känna nytt folk och utvecklar nya intressen som 18åring? :/


   
Citera

Kassiopeja: Min fråga är väll kanske egentligen hur träffar man folk? hur får man nya intressen? Kan man gå med i nån förening eller nått? känner att jag vill göra nått tillsammans med andra.  Jag bor ändå i Stockholm så tycker att det borde finnas nått. Vad gör ni på fritiden? i vilka sammanhang? hur lär man känna nytt folk och utvecklar nya intressen som 18åring? :/

De flesta träffar väl sina vänner på framtida utbildningar, eller typ i lumpen. Få som har kvar särskilt många vänner från gymnasietiden. Gör lumpen, gå med i en förening, ett ungdomsförbund kanske, sök något arbete där många unga jobbar, sommarjobb tex..


   
SvaraCitera

Jag tycker att man träffar väldigt bra vänner när man väl börjar plugga i universitetet, då är alla lite mognare och inte lika fördomsfulla och ytliga som man var i gymnasiet. Ännu mer kanon är ändå arbetslivet, kollegor kan komma att bli en bra umgängeskrets.
Annars får du väl försöka googla dig fram hur du kan kombinera dina intressen med umgänge, starta ett fotbollslag genom korpen, starta ett band, gå en fotokurs - jag vet inte vad du vill.
Själv umgås jag mycket med folk jag träffade under gymnasietiden och folk jag träffat via universitetet, på fritiden gör jag inte så mycket annat än att umgås, gosa med katten och ha egentid. Skola och jobb tar upp mycket tid. 


   
SvaraCitera

och 18 är inte för sent för att utveckla nya intressen, du är jätteung och har hela livet framför dig. Jag är 22 och har precis börjat få en idé om vad mitt största intresse handlar om.


   
SvaraCitera

Känner allt igen mig. Saknar hobby som tar upp tid typ. Gör inget annat än jobbar, äter och sover om vardagarna. På helgen brukar jag försöka ta mig hem till polare i Sverige, men det beror på om man har tid eller råd. 

Fingerprints tips var bra, skriver under på det. F


   
SvaraCitera

Grvan: polare i Sverige,

Men vart håller du hus?


   
SvaraCitera

Träffade en skön grabb på jobbet för två veckor sedan, tyvärr får han inte jobba kvar, men ska försöka tjöta lite men' annat än jobbtid. 


   
SvaraCitera

Fingerprints:

Men vart håller du hus?

Strax norr om Oslo!


   
SvaraCitera

Grvan:

Strax norr om Oslo!

Jahaa, hade ingen aning (känner mig ouppmäkrsam). Samlar du ihop en massa pengar eller? 


   
SvaraCitera

fuck mänskligheten fuck allihopa jag ska döda varenda en av alla och doms jävla patetiska "vänner"


   
SvaraCitera

Fingerprints:

Jahaa, hade ingen aning (känner mig ouppmäkrsam). Samlar du ihop en massa pengar eller? 

Haha, "lungt" du 8) 
Har inte vart här så länge! Nja, försöker, men går åt möe pengar när man drar hem, tullar när man åker bil osv.! Tjänar inte jättebra grundlön, men bra OB så om man orkar jobba över är det nice. Norska kronan ligger ju på 1.06 nu och samtidigt är priserna sjukt mycket högre. Var meningen att jag och två polare skulle dra och dela lägenhet och leva gött men båda "ballade ur" så drog själv. Var trött på arbetslösheten! 


   
SvaraCitera

Grvan:

Haha, "lungt" du 8) 
Har inte vart här så länge! Nja, försöker, men går åt möe pengar när man drar hem, tullar när man åker bil osv.! Tjänar inte jättebra grundlön, men bra OB så om man orkar jobba över är det nice. Norska kronan ligger ju på 1.06 nu och samtidigt är priserna sjukt mycket högre. Var meningen att jag och två polare skulle dra och dela lägenhet och leva gött men båda "ballade ur" så drog själv. Var trött på arbetslösheten! 

Aah,  segt!  Modig du är som drog själv! Det är nyttigt också 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack för lite stöd. Känner mig bara så vilsen och orkeslös på initiativ. Men antar att jobb eller utbildningen är vägen och försöka träffa lite nytt folk :/

T


   
SvaraCitera

synd att du inte är festare, träffat många helt underbara polare genom krogen! Annars jobb/utbildning


   
SvaraCitera