Aviseringar
Rensa alla

Ensam vårdnad av ungdom


Ämnesstartare

Hej ni!

Min kära mor (sarkasm) har varit en alkoholist samt allmänt elak mot min tvillingsyster sedan många år tillbaka. Jag och min syster har bott där varannan vecka sedan mina föräldrar skilde sig, då var jag fem år gammal och hennes alkoholism började ta fart när jag var ungefär sju år, vad jag kan minnas. Har varit ganska så illa i och med att hon var arbetslös under en längre tid när jag var yngre och legat hemma och druckit, men har nu jobb, och hade också jobb under en tid när jag var yngre men drack även då.

Nu är det så att min far inte tog tag i det här trots att han visste om det tills för ungefär 10 månader sedan, och då slöt han ett kontrakt med henne att hon skall vara helt nykter när jag och min syster bor där. Detta bröt hon i Augusti, och vi flyttade hem till pappa. Då pratades de vid igen och det bestämdes att hon skulle börja med någon slags behandling mot sin alkoholism, vilket hon inte har gjort. Vi träffar henne ungefär en gång i veckan, och hon känns mer som en ytlig bekant, snarare än min mor. Det känns verkligen som att hon har pajat vår relation, och speciellt hennes och min systers för evigt. Hon visar inte ens vilja på att laga den.

Nu är det i alla fall så att jag har tröttnat på den här skiten och vill inte bo där, och jag vill att min far skall få ensam vårdnad om mig och min syster samt ha hand om mitt barnbidrag.

Men i alla fall, det jag tänker fråga är; vart vänder man sig? Socialtjänsten? Hittar inte så bra på deras hemsida. Har konkreta "argument", så som att hon en gång på "skoj" snärtade till min syster på rumpan med en mattpiska av plast så det gjorde ont på'na, kallat henne tjock och ful samt varit väldigt okänslig ang. hennes självdestruktiva beteende.
What do? Har nån av er flyttat hem till ena föräldern? HUR GÅR DETTA TILL?


   
Citera

Hur gammal är du? Är du över 12 har du rätt att själv bestämma hos vem du vill bo. Din mor har förvisso rätt att träffa dig X antal gånger per månad, men, det kanske ni står ut med bara ni slipper bo där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Är du över 12

Är över 12, ja!

Hampie:

Din mor har förvisso rätt att träffa dig X antal gånger per månad

Är det inte så att jag skall ha rätt till min förälder, inte tvärtom? Har hört detta av min far som varit socialarbetare (haha åh, vad ironisk hela situationen är)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Är du över 12 har du rätt att själv bestämma hos vem du vill bo. Din mor har förvisso rätt att träffa dig X antal gånger per månad, men, det kanske ni står ut med bara ni slipper bo där.

Har inte träffat min far alls sedan mina föräldrar skiljde sig (var ca 15-16), så bör inte vara nödvändigt att ses antal gånger per månad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är väldigt svårt att få en domstol att ta ifrån en kvinna vårdnaden i Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

så bör inte vara nödvändigt att ses antal gånger per månad

Det är förälderns val. Ingen kan tvinga dig till att träffa ditt barn, folk kan däremot tvinga dig till att träffa din förälder.
Galna regler.

Varför bryr du dig om vårdnad övht? Bara bo hos din pappa om du och han vill det, sen om det i officiella papper står att din mamma och pappa har delad vårdnad spelar ingen roll i det praktiska livet.
Din pappa måste iof ansöka om att få ditt barnbidrag om du bor hos honom.
Då du är över 12 så har du rätt att bestämma detta själv om det inte finns några "risker" med att bo hos honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Varför bryr du dig om vårdnad övht?

För att hon inte att har varit en bra mor, vill inte att hon skall "ha hand om mig" då hon inte tar ansvar för fem öre. Känns ganska symboliskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

För att hon inte att har varit en bra mor, vill inte att hon skall "ha hand om mig" då hon inte tar ansvar för fem öre. Känns ganska symboliskt.

"

Förstår pga kände precis likadant, men det går inte att ta ifrån henne den om hon inte är tex grav missbrukare eller på annat sätt ses som olämplig av soc, och knappt då.
Det viktigaste är väl att du har det bra och bor hos din pappa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

du har det bra och bor hos din pappa

Mjo, får väl nöja mig med det.
Pratade i telefon nyss och sa att jag inte hade någon lust att träffa henne 🙂 Kändes bra trots att hon la på i örat på mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

Mjo, får väl nöja mig med det.
Pratade i telefon nyss och sa att jag inte hade någon lust att träffa henne 🙂 Kändes bra trots att hon la på i örat på mig

Hon vill träffa dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Hon vill träffa dig?

Jag och min syster skulle äta middag hos henne imorgon men föll sig inte bra osv och så sa hon att jag var "så jävla jobbig".

Hon vill träffa mig när det passar henne, inte när det passar mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

Jag och min syster skulle äta middag hos henne imorgon men föll sig inte bra osv och så sa hon att jag var "så jävla jobbig".

Hon vill träffa mig när det passar henne, inte när det passar mig.

Fast hon vill träffa dig iaf, alltid nåt. Men såklart ska du inte känna att du är en börda för henne!
Du måste tänka på dig själv!


   
SvaraCitera