Aviseringar
Rensa alla

enverklighet - Varför feminism behövs


time:

Jag säger inte emot din sista mening för det är fullständigt sant, men den här tråden har lagt fokus på just sexuellt våld. Män utsätts för det också, men inte i närheten av samma utsträckning. Det sexuella våldet mot kvinnor är på en helt vansinnig nivå. 

istället för att bumpa en tråd kan man ju lika gärna ta det här. ja kvinnor utsätts för mycket mer sexuellt våld än män och kvinnor har det sämre än män på massa olika sätt

men

feminister har en tendens till att igonera att fler män än kvinnor tar självmord, fler män är uteliggare, fler män dör tidigare,  män behandlas grymmare i krig, män misshandlas oftare, män rånas oftare, och att håna en kille för hans psykiska sjukdomar, sociala status eller utseende är socialt accepterad. det är inte socialt accepterad att håna en kvinna som är oattraktiv, ensam eller lider av psykiska sjukdomar. Begrepp som nörd, tönt, oskuld och loser drabbar knappt kvinnor.

dessutom, kraven på män är ENORMA eftersom män styr världen. män ska vara snygga och ha en fin personlighet, och bra jobb, och många vänner, och snyggt klädd, får inte må dåligt, snygg kropp. Det är ingen dans på rosor att vara kille. för att inte tala om hur elaka män är emot varanndra, den här vidriga machokulturen som existerar, kulturen mellan kvinnor är betydligt mjukare.

hade jag fått chansen att vara kvinna eller man i dagens sverige så hade jag valt att vara kvinna utan att tveka en sekund.


   
SvaraCitera
time
 time

Alvarez: feminister har en tendens till att igonera att fler män än kvinnor tar självmord, fler män är uteliggare, fler män dör tidigare,  män behandlas grymmare i krig, män misshandlas oftare, män rånas oftare,

Jag känner inte en enda feminist, mig själv inkluderad, som inte tar hänsyn till detta och försöker förklara varför samt arbeta emot det. Du är inte feminist så det är kanske inte så konstigt att du inte har positiva erfarenheter eller ens en övergripande bild av arbetet vi för. Det är förståeligt men det innebär inte att det du säger är sant.

Alvarez: dessutom, kraven på män är ENORMA eftersom män styr världen. män ska vara snygga och ha en fin personlighet, och bra jobb, och många vänner, och snyggt klädd, får inte må dåligt, snygg kropp. Det är ingen dans på rosor att vara kille. för att inte tala om hur elaka män är emot varanndra, den här vidriga machokulturen som existerar, kulturen mellan kvinnor är betydligt mjukare.

Precis, för det finns inga krav på tjejers utseende, mående eller sociala status och det finns absolut inga fördomar kring hur tjejer beter sig gentemot varandra. Nej, vet du vad, jag tror du lider av en släng av att gräset är alltid grönare-sjukan.


   
SvaraCitera
major
Ämnesstartare

Alvarez: hade jag fått chansen att vara kvinna eller man i dagens sverige så hade jag valt att vara kvinna utan att tveka en sekund.

Du hade nog velat byta tillbaka ganska snabbt. Galen

Allt du listade är resultat av könsroller. Att motarbeta könsroller är ett av feminismens huvudmål.


   
SvaraCitera
mynona

Alvarez: dessutom, kraven på män är ENORMA eftersom män styr världen. män ska vara snygga och ha en fin personlighet, och bra jobb, och många vänner, och snyggt klädd, får inte må dåligt, snygg kropp. Det är ingen dans på rosor att vara kille. för att inte tala om hur elaka män är emot varanndra, den här vidriga machokulturen som existerar

Ja. Kraven på kvinnor är enorma dom med. 

Alvarez: kulturen mellan kvinnor är betydligt mjukare.

Nej. Tjejer är fruktansvärt elaka mot varandra. Det är bara tjejer som anses "harmlösa" som är garanterade god behandling av andra tjejer; tjejer som på minsta sätt uppfattas som hot (snyggare, smartare, etc) blir mycket illa behandlade, pikade, mobbade, svikna och får skitsnack spritt om sig som gör att de kan råka illa ut. De kanske verkar snälla mot varandra för en utomstående betraktare eftersom det är sedvana för tjejer att gulla med varandra, det tillhör artighetsreglerna och spelet, men det är ofta falskt. Själv blev jag svårt mobbad av 2-3 tjejer i flera år. De slog mig aldrig, men ord är faktiskt betydligt värre. Slag skadar kroppen, ord skadar psyket. Killar är farligare rent fysiskt, och det är ju de skadorna som syns, men tjejer är ofta skickligare på att vara elaka än killar. 

Alvarez: hade jag fått chansen att vara kvinna eller man i dagens sverige så hade jag valt att vara kvinna utan att tveka en sekund.

jag tror dig. men du hade ångrat dig. tjejer vill på samma sätt vara killar. Du vill vara tjej därför att du har erfarenhet av att vara kille och inte har någon erfarenhet av tjejers problem. 

time: Precis, för det finns inga krav på tjejers utseende, mående eller sociala status och det finns absolut inga fördomar kring hur tjejer beter sig gentemot varandra. Nej, vet du vad, jag tror du lider av en släng av att gräset är alltid grönare-sjukan.

+1

Plussar på det här inlägget för att ge det ytterligare tyngd. 


   
SvaraCitera
mynona

Ger mitt stöd till tråden, men är själv mycket matt kring hela ämnet. Feminister talar ofta endast för de redan frälsta, och det är så synd. Jag tycker att det får en dålig konsekvens när folk ger naturvetenskapliga förklaringar på olika former av könsförtryck - det är i mina ögon samma sak som att ge upp och resulterar i budskapet "det här går inte att förändra eftersom det är biologisk, och därför ska vi inte försöka, utan låter det fortsätta vara orättvist." Då kan man lika gärna börja följa samma umgängesregler som i Iran, och det vore ett sorgligt samhälle när en kvinna inte ens kan träffa och umgås med en man ensam utan att folk tycker att hon får skylla sig själv som blir våldtagen, och ett sådant samhälle vill inte jag ha. Jag tror på att vi kan lära oss att bete oss bättre om vi förändrar människors sätt att uppfatta saker och ting, det har historien visat oss. Det enda alternativet är att ge upp och börja bete oss som på 1800-talet eller i länder där personer av olika kön inte får umgås med varandra. Jag ser inget annat alternativ än dom två, och jag vet vad jag väljer. Jag vill gärna kunna umgås med killkompisar ensam och inte leva i ett samhälle där man förvägras träffa en man i enrum. För mig är feminism att med hjälp av psykologi påverka folk att bete sig bättre och därmed ge människor mer personlig frihet.


   
SvaraCitera
major
Ämnesstartare

snubbarsuger är ett annat IG-konto som samma personer ligger bakom. Målet är främst att exponera hur #inteallamän beter sig mot tjejer. Även detta ett konto värt att kolla in och följa alltså.

https://www.instagram.com/snubbarsuger/


   
SvaraCitera

Älskar båda konton, extremt bra och viktigt intiativ <3 

En annan intressant sak är att det oftast är män som ställer sig mot kvinnors rättigheter Skeptisk
Både män och kvinnor har rättigheter i samhället, både och ska ha lika värde. I detta fall däremot är det kvinnor som är i fokus, och jag ser verkligen inget fel med det. 
Jag menar inte att kvinnors historier är "mer värda" än mäns, jag menar att både män och kvinnor utsätts för våld dagligen. Om män anser det viktigt att lyfta fram sina historier om sexuella trakasserier, gör det! skapa ett instagram konto, kör, go! Fast varför victim-blamea? 
Jag fattar inte


   
SvaraCitera

Bandit.:
Krossa feminismen!

Krossa dig.


   
SvaraCitera

AuriSacraFames:

Krossa dig.

It's always me who's win


   
SvaraCitera

Bandit.:

It's always me who's win

Nu använder du samma logik som en kille på #snubbarsuger som försökte med en totalt misslyckad pickupline.
Vad menade du ens med ''Krossa feminismen!''? Vad ville du få ut av det? Du kanske driver, förklara gärna.


   
SvaraCitera

s

trevlig-snubbe:

Nu använder du samma logik som en kille på #snubbarsuger som försökte med en totalt misslyckad pickupline.
Vad menade du ens med ''Krossa feminismen!''? Vad ville du få ut av det? Du kanske driver, förklara gärna.

nej men på riktigt allvarligt krossa feminismen i Sverige, den är bara cp. 70%av den svenska feminismen är manshatare och de andra 30%är bara mentalt störda.


   
SvaraCitera

Bandit.:
s
nej men på riktigt allvarligt krossa feminismen i Sverige, den är bara cp. 70%av den svenska feminismen är manshatare och de andra 30%är bara mentalt störda.

allriiiight. nu är det dags att chilla lite med orden tack.


   
SvaraCitera
major
Ämnesstartare

filmjölk:
Älskar båda konton, extremt bra och viktigt intiativ <3 

En annan intressant sak är att det oftast är män som ställer sig mot kvinnors rättigheter Skeptisk
Både män och kvinnor har rättigheter i samhället, både och ska ha lika värde. I detta fall däremot är det kvinnor som är i fokus, och jag ser verkligen inget fel med det. 
Jag menar inte att kvinnors historier är "mer värda" än mäns, jag menar att både män och kvinnor utsätts för våld dagligen. Om män anser det viktigt att lyfta fram sina historier om sexuella trakasserier, gör det! skapa ett instagram konto, kör, go! Fast varför victim-blamea? 
Jag fattar inte

Kloka ord.


   
SvaraCitera

major:

Kloka ord.

Tack! 🙂


   
SvaraCitera

Bandit.:
s
nej men på riktigt allvarligt krossa feminismen i Sverige, den är bara cp. 70%av den svenska feminismen är manshatare och de andra 30%är bara mentalt störda.

Den del av feminismen som höjer rösten hörs och även hörs mest är inte den feminism som tjejer och kvinnor behöver, den är kontraproduktiv så det kan jag hålla med dig om.


   
SvaraCitera