Aviseringar
Rensa alla

Era åsikter i mitt systemkamera köp!


Ämnesstartare

Hej!

Ska inskaffa mig en begagnad systemkamera då ajg inte känner för att läga ner någon större summa pengar. De som jag har valt ut är en Canon EOS 500D, en Pentax K-x och en Nikon D90. Själv ltar jag åt Nikon D90. Men över lag när det gäller Canon eller Nikon, vad tycker ni är bäst?


   
Citera

Canon knullar Nikon! Oavsett är det mest objektiv som spelar roll..


   
SvaraCitera
time
 time

Har haft både Canon och Nikon. Båda är bra märken. I slutändan handlar det om vad som känns bäst i handen och ger det resultat man gillar allra bäst. Om jag vore du skulle jag prova de märken du är intresserad av i en fotobutik innan du gjorde det slutgiltiga beslutet!


   
SvaraCitera

Tjoge94:

Canon eller Nikon

Det enda jag vet är att Nikon låter hundra gånger bättre när man fotar.
Ett rejält och stabilt klick jämfört med Canonens lilla surr.
Jag hade valt Nikon bara därför.

När det gäller allt annat så spelar det ingen roll. Båda är väldigt bra märken. Hur bra bilder du får kommer inte avgöras av valet mellan Nikon och Canon.

Men kolla upp vad det är för typ av sensor på de två. Finns ju lite olika som gör mycket skillnad för hur bilden blir.

Men som sagt - jämför ljudet på de två så märker du hur mycket bättre Nikon låter.


   
SvaraCitera

Sensorjämförelse på ​DxOMark.
Jag skulle inte ha valt 500D.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nu är det ett tag sedan jag köpte kameran, men det blev en Nikon D90 18-55mm och en 55-200mm, kan inte vara mera nöjd 🙂


   
SvaraCitera

Kör på Nikon, Canon suger.


   
SvaraCitera

Tror du klarar dig med din mobilkamera för att ta egopics i spegeln. 


   
SvaraCitera