Aviseringar
Rensa alla

Era åsikter om djurförsök?


Ämnesstartare

Vad tycker folk om djurförsök? Om vi skulle sätta en skala på det, hur ok är det?

Jag har två frågor jag vill ha svar på. Från en skala på 1 till 10, där 10 är mycket och 1 är lite.

Hur grymt tycker ni att djurförsök är?

Är det värt det?


   
Citera

jag tycker man kan testa på politiker, nazister, moderater, jobbiga människor på facebook, jobbiga människor på ungdomar.se, jobbiga människor i verkligheten, jobbiga människor, överklassen, alla som tycker att sagan om ringen är världens bästa film-serie osv. istället.


   
SvaraCitera
Åtta

Det är inte speciellt intressant att diskutera hur grymt det är med djurförsök. Det krävs inte många hjärnceller för att inse att det inte är något eftersträvansvärt att behöva tvinga någon (i det här fallet ett djur av något slag) till någon som den troligtvis inte vill.

Det som kan vara intressant att diskutera är huruvida alternativet är mer eller mindre grymt. Hade vi aldrig gjort några djurförsök hade vi kanske inte haft konstgjort insulin eller penicillin idag. Vore det lidandet större än det som åsamkas genom djurförsök? Finns det ytterligare alternativ?


   
SvaraCitera

Åtta:

Finns det ytterligare alternativ?

Ett annat alternativ är ju att framställa olika forskningsmetoder som kan ersätta djurförsök, vilket det i min mening läggs alldeles för lite resurser på.


   
SvaraCitera

Tycker att man kan testa på människor som är dömda för grova brott istället för på oskyldiga varelser.


   
SvaraCitera

isola:

Tycker att man kan testa på människor som är dömda för grova brott istället för på oskyldiga varelser.


   
SvaraCitera

klart det är taskigt men det är värt det och det behövs. så länge man gör det på råttor och såna vidirga djur är det lugnt

men annars kan man ju göra det på människor som är dömda för döden också fast det lär aldrig hända ändå


   
SvaraCitera

Ändamålen helgar medlen kan man säga. Möjligen att det är en aning grymt och att djuren får lida men det räddar ju människoliv så vad spelar det då för roll då. Människan står över alla andra varelser och det är naturligt att vi använder oss av mindre privilegierade istället för att hämta ur dom egna leden.

isola:

Tycker att man kan testa på människor som är dömda för grova brott istället för på oskyldiga varelser.

Håller med. en uppfödd labbråtta är mer värd än vad en kriminell människa är.


   
SvaraCitera

Sming:

Håller med. en uppfödd labbråtta är mer värd än vad en kriminell människa är.

Även om brottet är att ha brutit sig in på en testcentral och befriat labbråttor?


   
SvaraCitera

klart det är taskigt men det är värt det och det behövs. så länge man gör det på hundvalpar, kattungar, sälkutar och såna vidirga djur är det lugnt


   
SvaraCitera

Nej, bara nej.


   
SvaraCitera

Det är givetvis väldigt grymt och det är det inget snack om. Om det är värt det? Beror på. Jag är inte HELT emot det vad gäller livsviktig medicin osv, men det ska vara när det inte finns några andra alternativ; och som mediakatt säger så bör vi lägga mer resurser på att ta fram andra alternativ.

Sen anser jag att en stor del av den medicinska forskningen idag är onödig. Lägg mer resurser på att alla ska få leva till 60 och mindre på att de som är 90 ska få leva längre. Men naturligtvis, vi i länder där folk lever till 90 har mer resurser och kan betala dyr patenterad medicin, så det är ju våra problem som det forskas på.

Vad gäller kosmetika och den typen av "lyxsjukdomar" så är jag 100% emot djurförsök.

Jag är av åsikten att ett människoliv ska prioriteras högre än ett liv hos övriga djur generellt, men inte att människors lathet eller lyxliv ska prioriteras högre än djurs liv. Och ärligt talat, jag tycker inte det är fel att folk dör av sjukdomar när de är 85+. Då är det betydligt mer fel att tortera apor i hemska experiment.


   
SvaraCitera

Inte okej alls att ge sig på försvarslösa djur! Det finns människor som säkerligen skulle gå med på att testas, mot en viss summa pengar då förstås, det finns. Och varför ens ta den här omvägen med att testa på djur när det som ska testas ändå i slutändan bara är till för människans ändamål.


   
SvaraCitera
Åtta

sister:

Det finns människor som säkerligen skulle gå med på att testas, mot en viss summa pengar då förstås

Principiellt håller jag med om att det vore bättre med frivilliga människor än tvingade djur, men inser du inte att ditt förslag innebär att fattiga tvingas bli experiementerade på av ekonomisk nöd? Det är ju nästan ännu sjukare.


   
SvaraCitera

Det beror på i vilket syfte man testar, hur mycket sämre alternativen är och vilket sorts djur man testar på.

Idealet är förstås att djurförsök inte ska förekomma, men om det bidrar till att rädda människoliv så tycker jag att det ska förekomma då människor är mer värda än djur.


   
SvaraCitera