Aviseringar
Rensa alla

Era åsikter om djurförsök?


isola:

Tycker att man kan testa på människor som är dömda för grova brott istället för på oskyldiga varelser.

*ryser*


   
SvaraCitera

sister:

Inte okej alls att ge sig på försvarslösa djur! Det finns människor som säkerligen skulle gå med på att testas, mot en viss summa pengar då förstås, det finns. Och varför ens ta den här omvägen med att testa på djur när det som ska testas ändå i slutändan bara är till för människans ändamål.

Man testar redan på människor, jag har själv anmält mig till diverse vaccin-provningar och liknande i vetenskapens namn. Det man testar har dock förstås redan testats noggrant på djur. Tror du allvarligt talat att tester av oprövade mediciner skulle fungera med enbart människor? Ansvaret för testpersonernas liv skulle vara alldeles för stort för att någon skulle våga utveckla bra mediciner som kräver omfattande studier.

För att inte tala då om Åttas poäng, man tvingar de svagaste i samhället att riskera livet enbart för att få en chans att överleva. Himla sjuk idé.

isola:

Tycker att man kan testa på människor som är dömda för grova brott istället för på oskyldiga varelser.

Eller judar. [party]


   
SvaraCitera

respons:

Man testar redan på människor

Jo.

respons:

Tror du allvarligt talat att tester av oprövade mediciner skulle fungera med enbart människor?

Nej. Jag menar bara att försöksdjur som t.ex. råttor... även om t.ex. penicillinet fungerar på de, får de aldrig får ta del av det. Jag menar att vi människor utnyttjar råttorna, att vi roffar åt oss av "kakan" utan att dela med oss. Varför ska råttorna "lida" för något som de inte får ta del av sen? osv

respons:

Ansvaret för testpersonernas liv skulle vara alldeles för stort för att någon skulle våga utveckla bra mediciner som kräver omfattande studier.

Där kan jag hålla med om att det är ett problem.

Åtta:

nnebär att fattiga tvingas bli experiementerade på av ekonomisk nöd

respons:

man tvingar de svagaste i samhället att riskera livet enbart för att få en chans att överleva

De enda man tvingar livet ur är försöksdjuren!


   
SvaraCitera

sister:

Varför ska de "lida" för något som de inte får ta del av sen?

människan är inte en enskild varelse (duh). de som får lida under försöken behöver inte nödvändigtvis få ta del av resultaten.


   
SvaraCitera

jag är för djurförsök när det behövs för att föra forskningen framåt.


   
SvaraCitera

iosib:

de som får lida under försöken behöver inte nödvändigtvis få ta del av resultaten.

Råttorna kommer aldrig få ta del av penicillinet... inte för att det är min vision, inte alls..... jag är nog ganska kluven i ämnet ändå, vill bara djuren väl [love]


   
SvaraCitera

sister:

Råttorna kommer aldrig få ta del av penicillinet... inte för att det är min vision, inte alls..... jag är nog ganska kluven i ämnet ändå, vill bara djuren väl [love]

Vad han menar är att testar man på människor innebär inte det per automatik att människorna som blir testade på får ta del av vaccinet heller.

Det är jättebra att du vill djuren väl och onödiga djurförsök för smink och liknande skräp är sjukt onödigt. Men vad gäller medicin och vetenskap har plågsamma djurförsök antagligen räddat livet på en väldigt stor del av jordens befolkning. Ska krävas rätt mycket för att man ska vara beredd att likställa värdet på den mängden levande människor och den mängd gnagare som används i experimentsyfte.


   
SvaraCitera

sister:

Råttorna kommer aldrig få ta del av penicillinet...

jo. veterinärer ger antibiotika till djur.

sister:

vill bara djuren väl [love]

jag vill alla väl, men jag är lite mer förtjust i människor än råttor. inte för att jag anser att råttor för den sakens skull inte är värda något, ifall det är möjligt borde man göra sig av med djurförsök, men absolut inte på svaga/socialt utsatta människors bekostnad.


   
SvaraCitera

tycker det hela är korkat. ska man använda något mot människor så borde det även testas på människor.


   
SvaraCitera

respons:

Vad han menar är att testar man på människor innebär inte det per automatik att människorna som blir testade på får ta del av vaccinet heller.

Jo.

respons:

Men vad gäller medicin och vetenskap

Mm, men så kommer vi till det långsöka ämnet om vi ens vill hålla människor vid liv, överbefolkat som det är? Meeeen jag vet att det är lite...

iosib:

jo. veterinärer ger antibiotika till djur.

Penicillin var bara ett exempel [no-no]

iosib:

jag vill alla väl, men jag är lite mer förtjust i människor än råttor. inte för att jag anser att råttor för den sakens skull inte är värda något, ifall det är möjligt borde man göra sig av med djurförsök, men absolut inte på svaga/socialt utsatta människors bekostnad.

Mm, fast ändå:

OF 5:

tycker det hela är korkat. ska man använda något mot människor så borde det även testas på människor.


   
SvaraCitera

sister:

Så kommer vi till det långsöka ämnet om vi ens vill hålla människor vid liv, överbefolkat som det är? Meeeen jag vet att det är lite...

Varför ska vi offra de som inte råkade födas i rika, skyddande omgivningar istället för dig, till exempel. Är överbefolkning ett problem för dig så ta första steget du. [zzz]


   
SvaraCitera

OF 5:

tycker det hela är korkat. ska man använda något mot människor så borde det även testas på människor.

det gör det. men det måste testas på två djurslag först innan man går vidare till studie på människa


   
SvaraCitera

isola:

Tycker att man kan testa på människor som är dömda för grova brott istället för på oskyldiga varelser.

Agree.


   
SvaraCitera

Spelman:

Agree.

Är ni helt från vettet? Har ni verkligen såpass svag människosyn att ni går med på att tvinga människor till vetenskapliga experiment? Vad händer i länder där homosexualitet är ett lagbrott - ska vi experimentera på homosexuella då?


   
SvaraCitera

respons:

Känns som att det har gjorts tidigare...

folkhemmet går igen, igen och igen...


   
SvaraCitera