Aviseringar
Rensa alla

Era bästa recept med rotfrukter


Ämnesstartare

Jag gillar rotfrukter och nu på hösten är det så billigt att köpa dessa och man får mycket mat. Ett problem är att jag inte kan hitta några bra recept. Jag har försökt att prova mig fram men vissa kombinationer funkar ej.

Vid några tillfällen har jag köpt vitkål/rödkål. Har stuvat dem, stekt dem och haft i gryta det sista blev lite mindre lyckat. Har även gjort colslaw  men finns det andra goda saker man kan göra med dem?

Alla recept där rotfrukter har en dominerande roll är välkommna.


   
Citera

brukar äta kokta rotfrukts bitar med curry o vitlök d är gott^^


   
SvaraCitera

är väl gott nog att ta dem och tärna och ha i en gryta med linser och tomat och chili och fond? eller vad är du ute efter?

kanske ska man ej kräva för mkt av mat som kostar 3 kr kilot


   
SvaraCitera

Vitkålsmos är jättegott, apropå vitkål.

Rotfruktsgratäng är gott, tror jag körde med detta recept  http://www.tasteline.com/Recept/rotfruktsgratang


   
SvaraCitera
reben

gillar bara morötter o bara råa men d e tär helt ok


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp: är väl gott nog att ta dem och tärna och ha i en gryta med linser och tomat och chili och fond? eller vad är du ute efter?

Inte provat med linser tack för tipset. Är ute efter lite olika saker känner för att experimentera lite men vill inte att resultatet ska gå allt för dålig.

Fingerprints: Vitkålsmos är jättegott, apropå vitkål.

Får prova det någon dag men har dock bara rödkål hemma för tillfället.  Blir dock så mycke när man köper en kål.

ennie: brukar äta kokta rotfrukts bitar med curry o vitlök d är gott^^

Körde wokad fänkål och rödlök blandad med grädde och curry  sist det var gott.


   
SvaraCitera

ugnsrosta diverse rotfrukter och vitlökshalvor, servera med proteinhaltigt tuggmotstånd och en sås med timjan och rödvin/svamp, smör osv.


   
SvaraCitera

My dreams are her: Får prova det någon dag men har dock bara rödkål hemma för tillfället.  Blir dock så mycke när man köper en kål.

Alltså en vitkål blev väl typ 3-4 portioner för mig har jag för mig. Man kan ju frysa in 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Här är ett recept jag brukar kör med, har postat det i några andra trådar tidigare men passar ju här.

Rotfruktssoppa

Ingredienser
Morötter
Palsternacka
Majrova
Potatis
Grönsaksbuljong
Spiskummin
Ev. 0.5 dl grädde

Gör så här
Koka
upp alla rotfrukter tills det är mjuka. Häll av hälften av vattnet och
tillsätt sedan buljongen, koka 1-2 min, mix allt tills det blir mjukt
eventuellt tillsätt mer vatten om det behövs. Om man vill kan man ha i
grädde som extra lyx. Krydda med spiskummin.


   
SvaraCitera
seasaw

Hjärta rotfrukter i ugn kan man äta med vadsomhelst eller bara som det är typ

hacka selleri, palsternacka, morötter, potatis och annat du tkr är gott, lägg i påse med olja och skaka om, häll över i form krydda med salt och rosmarin, ringla honung över, in i ugn på 200 grader ~30++ min


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

seasaw: rotfrukter i ugn

De har jag ätit mycket genom åren är en liten  aning trött på det. Din variant verkar spännande speciellt det där med honung.


   
SvaraCitera

har vitkål i allt.


   
SvaraCitera

morotsjuice


   
SvaraCitera

potatis i vatten istället för citron 


   
SvaraCitera

smörkokt potatis


   
SvaraCitera