Forumet - Era bästa sömn-tips?

Era bästa sömn-tips?

186 0 14
En kopp te, 1 cigg, tvingar mig att ta långa andetag, dämpar belysningen, stänger av datorn, mysig långsam musik ifall det är massa oljud i resten av lägenheten, lägger mig ner, andas ut djupt, andas in, andas ut, slappnar av, känner hur jag typ, sjunker ner i madrassen, räknar mina andetag, andas djupt och långsamt, ligger helt stilla på rygg och försöker slappna av alla muskler. Sedan känner jag mig assömning, vänder mig på sidan, somnar.

Spana också in:

bra ventilerat rum, bra temperatur, bekväm säng, mörkt.

undvik 'blått ljus'' innan du ska sova, dvs ljus från skärmar som t.ex mobil o dator, för det ljuset gör att man blir inte direkt piggare med det motverkar sömnigheten.

drick teer som ska användas specifikt för att somna, som camomille, citronmeliss, pukka night time osv

se till att du rört dig på dagen så att du inte har lagrade stresshormoner och spänningar i kroppen.

ät i lagom tid innan du lägger dig så att du inte är hungrig när du ska sova eller fylld av oönskad energi från mat du nyss ätit.

det är svårt för kroppen att ställa om sig snabbt å det allra bästa är att ha en rutin, då du stiger upp till en viss tid och lägger dig till en viss tid. För om du ena dagen lägger dig runt 3 på natten kommer kroppen vara inställd på att vara vaken tills dess även nästa natt.
Rutiner är väl det bästa. Men lyssna på mysig musik du blir lugn av. Gå ut och ta en promenad innan du ska lägga dig och ventilera eventuella tankar som håller dig vaken. Men det funkar bara om du går och lägger direkt när du kommer hem igen och inte grejar med dator/mobil.