Aviseringar
Rensa alla

Erkänner du patriarkatet?


Jag tror kvotering är bra i viss mån, men ännu bättre är satsa aktivt på genusteori och gruppreflektion inom näringsliv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

No I don't.
Om kvinnor man hör whinea kunde lägga samma tid på att jobba och inte göra alla förbannade hade de nog kommit längre i sina liv. [rolleyes]

Alltså kön spelar ingen roll för individens chanser eller möjligheter, kämpar du på och skapar ditt eget liv har ingen annan nåt att säga till om.

Tjejer får mycket här i världen gratis för att de är just tjejer, jag vet inte men, har de verkligen behövt kämpa för något nån gång?
Målmedvetna, viljestarka och smarta människor som kämpar och kämpar och aldrig ger upp är såna som blir framgångsrika och högt uppsatta ledare och dylikt. Finns många bra exempel från båda könen, men bevisligen fler från männens sida.

Det beror inte på att kvinnor är mindre engagerade elelr viljestarka än nån annan, utan på att vi män ger dem så mycket gratis att de aldrig behöver lyfta ett finger. Man blir ingen motiverad person om man behandlas på det sättet. [cute]


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Anser du att män idag har merparten av makten - ledarpositionerna, styrelseposter och annat,

Ja, det tycker jag.

Anarkandi:

och att kvinnor aktivt underprioriteras eller blir utsatta mycket hårdare än män idag?

Nej verkligen inte.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Svavelmun:

men ännu bättre är satsa aktivt på genusteori

Genusteorier får mig att rysa, jag tycker verkligen inte det är vägen till att nå jämställdhet, utan snarare motarbetar det. Män och kvinnor är olika precis därför behandlas de olika varierande på sammanhanget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Hej, vinklad poll.

Utveckla.

Eller avveckla, om du ändrar dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Utveckla.

Ledande fråga och så vidare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ja, kvinna (Du röstade på detta alternativ)

Mhm.


   
SvaraCitera

Infocus:

Män och kvinnor är olika precis därför behandlas de olika varierande på sammanhanget.

Jag tror kanske mycket på det socialt-kulturellt skapade beteendet, samhället, könet osv. Det är skillnader mellan kön, men påverkas kraftigt av ramar av föreställningar och regler.

Inte svårt att tänka sig heller när man inser att begrepp som "manlighet", "kvinnlighet", "individ", "död" osv på andra ställen i världen inte betyder samma sak, eller kanske inte ens existerar, som det gör i Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svavelmun:

Men framförallt för att det finns inneboende, institutionella maktförhållande som gynnar män kvar i näringslivet.

Kan du ge några exempel på dessa?


   
SvaraCitera

Klart det finns tendenser... Det stämmer så klart att inte alla har samma möjligheter. Upplever dock inte direkt att de som skriker högst i de här frågorna är de som har de bästa "lösningarna".


   
SvaraCitera

Sming:

Kan du ge några exempel på dessa?

Hänvisar dig till senaste numret av tidskriften Genus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svavelmun:

Hänvisar dig till senaste numret av tidskriften Genus.

Inga tidskrifter, inga artiklar nu.

Tala för dig själv, med egna ord, vilka inneboende institutionella maktförhållanden finns det i näringslivet som missgynnar kvinnorna?


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Anser du att män idag har merparten av makten - ledarpositionerna, styrelseposter och annat

Fakta.

Anarkandi:

och att kvinnor aktivt underprioriteras eller blir utsatta mycket hårdare än män idag? Att män tillåts ta mer plats medans kvinnor ofta knuffas åt sidan.

Nej. Vi har ju tagit så många lagstiftningar inom arbetsrätt och kvoter inom det offentliga som gör hela idén om män som styr i ett kollektiv en myt.


   
SvaraCitera

Sming:

Tala för dig själv, med egna ord, vilka inneboende institutionella maktförhållanden finns det i näringslivet som missgynnar kvinnorna?

Det maktförhållande som gör att väldigt få kvinnor har högre chefspositioner och sitter i styrelsen inom näringslivet, trots att kvinnor är bättre utbildade (bl. a).

Anledningen kan bero på omedvetna tankemönster, hos både män och kvinnor, kring hur män respektive kvinnor ska vara, och vad de ska göra.
Dessa missgynnar kvinnor.

Mer konkret beskrivning från fältstudier får du hitta i tidskrift ovan.
---

Institutionella i den meningen att de är väldigt relaterad till ex näringslivet som det ser ut idag. Och att de finns kvar och ärvs trots försök med kvoter.


   
SvaraCitera

Svavelmun:

Det maktförhållande som gör att väldigt få kvinnor har högre chefspositioner och sitter i styrelsen inom näringslivet, trots att kvinnor är bättre utbildade (bl. a).

Inte bara ett kvinnligt problem i sådana fall. Unga och invandrare har också problem att slå sig fram i näringslivet trots sina fullt goda utbildningar. Därför blir frågan ett klassproblem, och inte ett jämställdhetsproblem.


   
SvaraCitera

Valferedir:

Inte bara ett kvinnligt problem i sådana fall.

Absolut inte. Trådtiteln är däremot "patriarkatet", därför fokus på kvinnor.

Valferedir:

jämställdhetsproblem

Inom jämställdhetsarbete har vi inte bara kön-kön, det är en fråga om allt på alla nivåer, däribland klass, så som jag ser det.

Ett klassproblem är väl i hög grad, rent elementärt ett jämställdhetsproblem.


   
SvaraCitera