Aviseringar
Rensa alla

Ersättning?


Ämnesstartare

Saknar en sak väldigt mycket från kristendomen (eller tro övh).

När jag stöter på personer som är efterblivna, irriterande, elaka, knäppa eller något annat negativt så brukade jag be för dem. Var min präst som lärde mig det under konfirmationen. Jag mådde så oerhört bra av det.

Jag blev förvånad över att det kändes så väldigt bra när jag gjorde det. Inga aggressioner som framkallas när man stöter på diverse oförstående konstiga människor utan man kände istället att man hade gjort något bra. Frågat Gud om han kunde hjälpa dessa människor att känna kärlek, må bättre psykiskt så att de inte är så aggressiva och framförallt få dem att mogna snabbare.

Men nu när jag inte tror på Gud vet jag inte hur jag kan ersätta detta. Har försökt att tänka positivt kring dåliga människor men det känns inte som att det hjälper. Just när det gäller hur man ska hantera efterblivna människor så var det så väldigt bra att kunna be för dem.

Någon som har några förslag på hur man kan tänka/göra för att få samma känsla? Alltså är det någon annan som varit med om att må så fantastiskt bra av att be för idioter?


   
Citera
Ämnesstartare

😀 det är därför alla borde tro!!!!

nä ja vet inte, jag brukar bara bli förbannad o arg o förolämpa [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för mig brukar det bästa vara att skratta åt dem och roas av dem :S

tror inte det finns något sätt att försöka hjälpa dem faktiskt, det här med att be för dem är väl mer en samvetessak. men det beror ju självklart sjukt mycket på situationen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Det är inte deras fel, hoppas de lever lyckliga"

fast så tänker jag iofs om precis alla


   
SvaraCitera

soimpolite:

Någon som har några förslag på hur man kan tänka/göra för att få samma känsla?

Du kan applicera en filosofi från LaVey-satanismen; Gör det som känns bra. Om det känns bra, be för dem. Det spelar väl ingen roll om du tror på Gud eller inte? Be till en stol, till universum eller Gud eller ... ja, vadsomhelst.

Försök inte tvinga ned det som är din natur, bara för att du funnit en ny inriktning. Det går emot så mycket som gör dig till människa.

MVH


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wanking BC:

fast så tänker jag iofs om precis alla

Du är en riktig liten Dalai Lama [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Du är en riktig liten Dalai Lama

😉 It floats my boat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

irriterande,

Hade du velat be för mig? [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

spiskummin:

det är därför alla borde tro!!!!

[love]

Wanking BC:

"Det är inte deras fel, hoppas de lever lyckliga"

Ska försöka repetera det men är ungefär det jag tänker när jag tänker positiva tankar om människor och det hjälper inte lika mycket som om man faktiskt tror att Gud kommer att hjälpa dessa personer att må bättre. Jag tror att det är just det att man känner att man kan förändra dessa människor till det bättre så att de slutar vara så efterblivna som gör att man mår bättre, det är ju bra för både dem och mig.

bourgeoisie:

för mig brukar det bästa vara att skratta åt dem och roas av dem :S

Funkar inte lika bra alls, för mig.

bourgeoisie:

tror inte det finns något sätt att försöka hjälpa dem faktiskt

Precis och innan trodde jag ju att jag faktiskt kunde hjälpa dem.

Lambda89:

Gör det som känns bra. Om det känns bra, be för dem. Det spelar väl ingen roll om du tror på Gud eller inte? Be till en stol, till universum eller Gud eller ... ja, vadsomhelst.

Men jag tror ju inte så det får inte samma effekt. Jag tror ju inte att det finns någon Gud som hjälper dem. Sedan känner jag mig jättekonstig när jag försöker be som ateist [shake]

Lambda89:

Försök inte tvinga ned det som är din natur, bara för att du funnit en ny inriktning. Det går emot så mycket som gör dig till människa.

Jag skall försöka men det går ju inte ihop rent logiskt och jag vet inte, men det stör mig [sad]

På ett sätt vill jag bara bli av med min ateism och få tillbaka min tro för det där fick mig att må så bra [chocked]

dazed_and_confused:

Hade du velat be för mig?

Ja, skall försöka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

tänka positivt

Eller så bryr man sig inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

Eller så bryr man sig inte.

Jag har svårt för att styra mina känslor. Hade jag haft möjlighet till att inte störa mig på saker så hade jag givetvis gjort det.


   
SvaraCitera

soimpolite:

oförstående konstiga människor

Be för mej, e du snel. Jag förtjänar det.
Återkommer om jag mår bättre[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Ja, skall försöka

Gulligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Gulligt.

Jag försöker tänka på det faktum att de flesta tonårsrebeller kommer över sin lilla period så småningom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Ska försöka repetera det men är ungefär det jag tänker när jag tänker positiva tankar om människor och det hjälper inte lika mycket som om man faktiskt tror att Gud kommer att hjä

Det går ju inte om du inte är troende tyvärr


   
SvaraCitera