Aviseringar
Rensa alla

Ersatte ritning gratis 🙁


Ämnesstartare

Hej!

Så i julas ville min skäkting att jag skulle rita en ritning (digitalt) till honom, han sa ingenting om pengar och det tyckte jag var lite .. Ja why not? 

Så jag skickade den till honom och han sa att jag kunde få 500:- och jag var då hastig och tänkte inte ens över det så jag skrev att det räckte gott o väl att dom han tyckte om den. Men nu ångrar jag mig för jag behöver pengarna. Han har inte svarat på att jag inte vill ha nå pengar, så jag vet inte om han har sett det eller inte. Men eftersom jag behöver pengarna så vill jag inte skriva till honom att jag bah "ehm.. Jag skulle vilja ha pengar endå" gus vad hemskt. Vad ska jag göra ? 🙁 


   
Citera

antingen får du vara pinsam å ba "öh du, jag skulle nog behöva pengarna ändå"

eller så får du leva med det.


   
SvaraCitera

ta alltid betalt för din konst annars sänker du lönerna för oss andra i branschen. 

hör av dig till din släkting och förklara att ditt "gratis erbjudande" var lite för hastigt och blygsamt. vägrar hen betala finns det dock ingenting du kan göra. 


   
SvaraCitera

Ditt Eget fel, men eftersom det är en släkting kanske hn förstår om du bara förklarar din situation:)?

 


   
SvaraCitera

stereo total:
ta alltid betalt för din konst annars sänker du lönerna för oss andra i branschen. 

hör av dig till din släkting och förklara att ditt "gratis erbjudande" var lite för hastigt och blygsamt. vägrar hen betala finns det dock ingenting du kan göra. 

Vad är det för konst du gör:)?


   
SvaraCitera

stereo total:
ta alltid betalt för din konst annars sänker du lönerna för oss andra i branschen. 

http://www.scilogs.com/a_mad_hemorrhage/ceos-and-the-candle-problem/


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

stereo total:
ta alltid betalt för din konst annars sänker du lönerna för oss andra i branschen. 

jag tolkade det som att det var en ritning, typ i cad över ngt och inte ngt konstverk? 


   
SvaraCitera

stereo total:

jag orkar inte läsa. vad vill du ha sagt? 

ekonomiska incitament är kontraproduktivt för kreativ problemlösning, och jag måste anta att det även gäller kreativt skapande. så om du prioriterar pengar framför kreativitet är det en rimlig inställning. om inte så förespråkar du fel lösning.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

jag tolkade det som att det var en ritning, typ i cad över ngt och inte ngt konstverk? 

ok. tänker att det gäller alla branscher (dock påverkar det väl olika mycket osv). 


   
SvaraCitera

stereo total:

ok. tänker att det gäller alla branscher (dock påverkar det väl olika mycket osv). 

ah fast jag tror inte risken är så stor att man sänker lönerna i just den branschen för att man gör en ritning till en släkting. är väl en annan sak om det är ett konstverk iom att folk ser det som ett intresse främst etc


   
SvaraCitera

player one:

ekonomiska incitament är kontraproduktivt för kreativ problemlösning, och jag måste anta att det även gäller kreativt skapande. så om du prioriterar pengar framför kreativitet är det en rimlig inställning. om inte så förespråkar du fel lösning.

jag fattar inte riktigt vad det är du vill ha sagt om jag ska vara ärlig. 
men jag tycker att man ska komma ihåg att konstnärskap är ett kulturarbete som ska tas på samma allvar som vilket annat arbete som helst. 
finns det folk som är villiga att göra jobb gratis sänks lönerna för hela branschen då arbetsgivarna vet att dom kan pressa ner priserna.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

ah fast jag tror inte risken är så stor att man sänker lönerna i just den branschen för att man gör en ritning till en släkting. är väl en annan sak om det är ett konstverk iom att folk ser det som ett intresse främst etc

alltså menade inte att ts "förstört" branschen genom en enda grej. 
ville mer påminna om att man alltid ska ta betalt. ,


   
SvaraCitera

stereo total:

jag fattar inte riktigt vad det är du vill ha sagt om jag ska vara ärlig. 
men jag tycker att man ska komma ihåg att konstnärskap är ett kulturarbete som ska tas på samma allvar som vilket annat arbete som helst. 
finns det folk som är villiga att göra jobb gratis sänks lönerna för hela branschen då arbetsgivarna vet att dom kan pressa ner priserna.

fast du får skilja mellan löner och ersättning. lön, som jag ser det, är något du får som del av en anställning. och det finns absolut former under vilka lön inte hämmar kreativiteten. ersättning är något du får för utfört arbete, dvs, gör det här åt mig så får du pengar för det. hade du läst länken hade du förstått mitt problem med den typen av prestationsberoende ersättning för kreativt skapande. det hämmar kreativitet. min gissning är att det hämmar kreativitet avsevärt mycket mer än vad fattigdom gör, vilket väl historien visat oss gång på annan inte är något större problem i praktiken. det finns självklart lösningar som innebär både att konstnärer kompenseras för sitt arbete och ges goda förutsättningar för att utöva det, men prestationsberoende ersättning är inte en sådan.


   
SvaraCitera

player one:

fast du får skilja mellan löner och ersättning. lön, som jag ser det, är något du får som del av en anställning. och det finns absolut former under vilka lön inte hämmar kreativiteten. ersättning är något du får för utfört arbete, dvs, gör det här åt mig så får du pengar för det. hade du läst länken hade du förstått mitt problem med den typen av prestationsberoende ersättning för kreativt skapande. det hämmar kreativitet. min gissning är att det hämmar kreativitet avsevärt mycket mer än vad fattigdom gör, vilket väl historien visat oss gång på annan inte är något större problem i praktiken. det finns självklart lösningar som innebär både att konstnärer kompenseras för sitt arbete och ges goda förutsättningar för att utöva det, men prestationsberoende ersättning är inte en sådan.

nej jag förstår. det kan vara ett problem. 
sen tänker jag att det är stor skillnad på hur man drabbas ifall man arbetar som konstnär eller ifall man "bara" utövar konst. 
det behövs fler kulturstöd. det behövs mer kultur!


   
SvaraCitera