Aviseringar
Rensa alla

ESD-skydd?


Ämnesstartare

Eftersom jag inte har läst ellära har jag lite smådålig koll på hur det här med att jorda något fungerar. Men om jag kopplar in en sådan "adapter" som finns till höger på bild 1 i ett vägguttag, och kopplar in mitt ESD-armband (bild 2) i den borde jag väl vara jordad? Förutsatt att jag har på mig armbandet också såklart.

Är det bäst att koppla in "adaptern" direkt i ett vägguttag eller går det lika bra i ett grenuttag?

Bild 1
Image

Bild 2
Image


   
Citera
Ämnesstartare

Buddah:

Är det bäst att koppla in "adaptern" direkt i ett vägguttag eller går det lika bra i ett grenuttag?

Fast grejen med ett jordat uttag är att när det går ström genom jord så bryts strömmen i centralen.
"Jordfelsbrytaren" - slår till.
Vad händer i det där fallet? Inget speciellt?
Eller är vägguttaget jordat men inte prylen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och du vill väl i så fall koppla armbandet till jord på prylen och inte dig själv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jimmy brukar ha på sig armbandet och fästa det i chassit sen taffsar han på ett element, på metallgrejen vid saken man vrider på för att ändra värmen. (tror han gör så iaf) och då är han jordad[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fast nu vet jag ju inte om du ska pilla i en dator iofs [crazy][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har installerat grafik- och nätverkskort utan att jorda och det gick bra, I'm teh smrt wan [cool][tard] (Gick El på gymnasiet btw ;D )


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smek ett element


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett gren-uttag funkar utmärkt så länge det sitter i ett jordat uttag och har jord själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sätt ESD skyddet på chassit till datorn bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är väl bara sätta krokodilen på den lilla metallsaken i kontakten? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

sätt ESD skyddet på chassit till datorn bara.

Skall ej pilla med en dator. Håller på med mobiltelefoner ^^

Myksa:

Och du vill väl i så fall koppla armbandet till jord på prylen och inte dig själv?

Eltermar och jag är inte så bra kompisar än. Kort och gott: Jag vill ej riskera att kortsluta mobiltelefoner genom att vara statiskt laddad när jag skruvar och donar med dem. Införskaffade därför ett ESD-armband. Det går ju att sätta fast ett sådant i elementet, men är smidigare om denna lösningen jag visar på bild fungerar - då det är lättare att hitta ett vägguttag än ett element.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

vägguttag

sätt den i jorden på ett vanligt väggutag bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Eltermar och jag är inte så bra kompisar än. Kort och gott: Jag vill ej riskera att kortsluta mobiltelefoner genom att vara statiskt laddad när jag skruvar och donar med dem.

Buddah:

då det är lättare att hitta ett vägguttag än ett element.

Ett jordat vägguttag är jordat mot husets jord. När du ska mecka dator kopplar du in ESD-armbandet mot datorns jord, alltså datorns chassi.
Om du koppar in dig mot husets jord så kan fortfarande huset och mobiltelefonen ha olika spänningar och det blir en stöt när du håller på. [n]

ESD-armbandet ska alltså helt enkelt (eller kanske inte) koppas in mot mobiltelefonens jord. kanske är lite knepigt med så små elektroniska prylar men du borde hitta någon sorts stålram. Alla kort borde ha någon metallisk kontakt med något gemensamt, det är jord.

Se på en gammal trampcykel med dynamo, då går det bara en sladd mellan dynamon och lampan. Där fungerar ramen som jord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du behöver alltså inte hålla på med adaptrar eller vägguttag...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Du behöver alltså inte hålla på med adaptrar eller vägguttag...

Hur i helvete skall jag koppla in ESD-skyddet i en mobiltelefon? ;d Kommer ju vara ivägen om jag nu ens lyckas.

Det handlar väl om att man inte skall vara statiskt laddad?


   
SvaraCitera