Aviseringar
Rensa alla

Estet Teater?


Ämnesstartare

Hur många ska gå/går estet teater?? Känns som att jag är den enda i stora vida världen som ska göra det..[cute]

Men ni som går, är det kul? Ge en inblick i vad man får göra på olika skolor.[smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Går estet musik. Har drama/skådespelarträning som tillval. Sedan har vi andra lektioner som innefattar väldigt mycket dramaövningar också fast lite åt musikerhållet.

Skitkul [smile].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag går estet teater.. Jag ska börja 3:an nu till hösten [smile]
Och jag kan säga att jag ångrar inte en sekund att jag valde dit.

Vi har en kurs som kallas sceniskgestaltning och den har tre obligatoriska kurser, iallafall på min skola A,B och C.
I ettan på Sceniskgestaltning A hade vi mycket lära känna övningar och improvisationer, agera på olika sätt osv. Sen gjorde vi en föreställning där vi tog information ur oss själva. Känslor osv som vi fick ihop till olika sketcher. Riktigt skoj [bigsmile]
Sen så finns en annan kurs [Röst och rörelse] Då fick vi träna upp rösten på olika sätt, göra övningar, lära oss att prata med magen och inte med halsen, andas rätt och osv.
Vi hade även musik, bild och form, dans, då fick vi bla lära oss dansa showdance, salsa m.m.

I tvåan.
Iår har vi på sceniskgestaltning B mest arbetat med vår pjäs som vi hade premiär på nu i början av juni "Gökboet". Där även röst och rörelse har inräknats.
Men vi hade dock inte någon dans, musik eller bild.
Men istället hade vi Fysisk teater, då vi fick hoppa omkring mycket och träna på att agera överdrivet.

I trean vet jag inte riktigt vad som händer, men vi kommer att få visa upp något klassiskt. Och då ha sceniskgestaltning C.

På min skola hade vi i ettan en vecka inför vår föreställning något som kallas intensivvecka. Då vi inte hade några vanliga lektioner, den veckan går ut på att bli klar med det man ska framföra.

Nu i tvåan hade vi två intensivveckor en tidigt på våren och en veckan innan vi hade våran föreställning. Då det blev mycket sena dagar... Törs inte skriva tiderna hehe =)

Jag vet inte om ni kommer att ha några intensivveckor, men det jag tycker är bra med det är att vi blir som en familj. Man pratar om saker man annars inte pratar om...

Jag vet inte om din skola kommer att ha samma kurser eller om det ens har samma namn. Ni kanske inte ens får göra något i närheten av vad vi har gjort.

Men kursen har ju alla andra ämnen också som.

Matte
Svenska
Naturkunskap
Idrott
Historia
Engelska m.m.

Hoppas att du har fått någon positiv inblick av vad estetisk teater innebär.

Jag kan iallafall säga att jag har inte kunnat välja något bättre. Det är fruktansvärt roligt[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ska gå estet - teater, till hösten. Det jag är mest orolig/nyfiken för, är om många som väljer programmet är oseriösa. Går för att ha en "slapp" linje. Hoppas inte det! Jag vill verkligen lära mig mer på de tre åren jag har framför mig..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teatrarna i min skola är helt klart underrepresenterade bland esteter. Men visst, de finns.


   
SvaraCitera

jag hatar alla jag träffat som går estet teater. Det är alltid jag-är-jätte-alternativ-människor, med fullt av jobbiga ideer, jobbiga personligheter! GAAAH


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oidentifierad:

jag hatar alla jag träffat som går estet teater. Det är alltid jag-är-jätte-alternativ-människor, med fullt av jobbiga ideer, jobbiga personligheter! GAAAH

Vad för slags idéer? Varför är personligheterna jobbiga? Nu blir jag nyfiken här..


   
SvaraCitera

Jullebullen:

Vad för slags idéer? Varför är personligheterna jobbiga? Nu blir jag nyfiken här..

hmm..hur ska jag förklara..men sånna där som har converse(vilket verkar vara ett måste för dom). Sånna som försöker vara alternativa och dom gör jättestor grej över att dom "är" det. Så lyssnar dom oftast på kent och sån där läskig soft musik. Dom är hoppiga och öppna för "alla ideer", men har man en tröja där det står bajs på går liksom gränsen för "alternativitet" och det tisslas och tasslas, Dom är med i fula politiska partier tex. ung vänster o.s.v Så engagerar dom sig på ett fult sätt i sånna grejer. Så har dom alltid pins, ibland kanske en kavaj. fast dom är så förösker dom hålla sig moderna och bajs.
Svårt att förklara liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hmm.. Kul beskrivning! Tycker jag låter mer som estet - musikare? Jag kanske har fel men.. det är väl en blandning av "converse-typen" och "iron-maiden-typen" (med svarta kläder, iron-maiden-tröja och långt, svart hår).
Teater hade jag tänk mig mer som massa schalar, flummiga frisyrer, konstiga färger.. lite mer flower-power-hippies. Men naturligtvis kommunister också, typ revolutionär kommunistisk ungdom.. (eller de kanske har bytt namn? hmmm)
Hur som helst så hoppas jag att det finns en del vettiga människor där också. Men det kanske bara är jag som är naiv. Eller så blir jag en av dem? haha!


   
SvaraCitera

Jullebullen:

Teater hade jag tänk mig mer som massa schalar, flummiga frisyrer, konstiga färger.. lite mer flower-power-hippies. Men naturligtvis kommunister också, typ revolutionär kommunistisk ungdom.. (eller de kanske har bytt namn? hmmm)

det är ju dessa människor som är dom Är vettiga...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oidentifierad:

det är ju dessa människor som är dom Är vettiga...

Kanske. Det varierar väl. Smaken är som baken..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ni kanske syftar på bohemer? Då musiker och skådespelare (I Sverige) ofta är bohemer. De försöker vara lite "trashiga" lite enklare liksom.


   
SvaraCitera

_Jonason_:

Ni kanske syftar på bohemer? Då musiker och skådespelare (I Sverige) ofta är bohemer. De försöker vara lite "trashiga" lite enklare liksom.

nej, jag har inget fel med bohemer...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tuggatuggummi_:

Hur många ska gå/går estet teater??

Jag ska gå de... gjorde omval, skulle ha gått media. Men teater verka så mkt bättre..

Jullebullen:

Hur som helst så hoppas jag att det finns en del vettiga människor där också. Men det kanske bara är jag som är naiv. Eller så blir jag en av dem? haha!

[smile]

Det är jättenåra som ska gå teater där jag ska gå. EN enda kille [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Loloo:

Det är jättenåra som ska gå teater där jag ska gå. EN enda kille

Där jag ska gå är det faktiskt fyra.. kors i taket! [rolleyes]
Vi kommer bli två teaterklasser. Fast i de vanliga klasserna blandas vi med dans och musik.. lite fler killar iaf [wink]


   
SvaraCitera