Aviseringar
Rensa alla

Etiskt dilemma


Ämnesstartare

Hej, skulle vilja ha lite hjälp med att komma på alla etiska frågor som finns i den här texten och om man kan analyser de ur de olika etiska modellerna, konsekvens, plikt och sinnelagsetik. Det är roligare att höra andras resonemang.

Rosa och Linn är mycket kära i varandra: alla som ser dem gå hand i hand i korridorerna och på rasterna ute på skolgården inser det. Ingen kan heller undgå att se dem, för de är mycket tydliga med din kärlek. Ibland står de invid caféet och bara håller om varandra, vis sidan om de andra paren som också verkar känns behov av att folk ska se hur kära de är.
Jag tycker att det är gulligt – och mycket modigt Sär står alla dessa pojkar och flickor och kysser varandra och kramas, och där står också rosa och Linn och gör precis likadant. Egentligen förstår jag inte alls varför det skulle vara något uppseendeväckande i detta. Kärlek är ju kärlek, och det borde verkligen inte vara så att de skulle behöva krävas något särskilt mod för att visa den för andra, bara för att de är två flickor som visar hur mycket de älskar varandra.
Och ändå tycks det vara just så. OK, jag kan förstå att det är svårt att acceptera det här förr i tiden, då var värderingarna annorlunda och det var mycket strikt uppdelat mellan könen. Var man man skulle man vara si och var man kvinna så skulle man vara så. Men nu för tiden är ju inte könsgränserna så tydliga längre. Se bara på hur ungdomar klär sig! Visst finns det ”flickkläder” och ”pojkkläder” nu också, men de skiljer sig inte alls så mycket åt som den tiden alla flickor skulle gå i kjol och klänning och alla pojkar skulle ha byxor och slips och skjorta.
Nu för tiden finns det pojkar som sminkar sig, det verkar vara inne bland killar att bry sig om sitt utseende, de färgar håret och en del målar naglar, en och annan dyker upp i sarong och flera tycks ta det som rätt så naturligt.
Ändå verkar tiden ha stått stilla när det gäller homosexualiteten: och jag som trodde att ungdomarna var mycket mer upplysta och förstående än vad de verkar vara.

Igår fick jag besök av en liten delegation elever ur den klass där jag är klassföreståndare. De knackade artigt på i personalrummet och fråga om de fick tala med mig om ”ett problem”. Vi bestämde att träffas en kvart senare i mitt arbetsrum, och när femton minuter hade gått så kom Sara, hedvig, Jocke och Hanna.
Det var Sara som anförde kvartetten, och hoj lät mig snabbt förstå att ”problemet” de ville tala om var rosas och Linns kärlek; eller rättare sagt: inte deras kärlek i sig, ”för vi vill ju inte lägga oss i vad dem gör på fritiden”, förklarade Sara, utan deras oblyga sätt att visa sin kärlek.
”när de kommer i korridoren alldeles omslingrande och pussar varandra och kysser rätt på munnen, så är de som man bara inte kan låta bli att titta trots att man inte vill”, sade hedvig – och de andra nickade instämmande. ”jag förstår inte”, fortsatte hon, ”varför de måste göra så, de vet ju att folk glor på dem bara för att de är två tjejer som beter sig så. Det är nästan så att jag tror att de njuter av de, att väcka uppmärksamhet”. ”jamen” invände jag lite trevande, ”det är väl många par som går runt och håller om varandra och som kysser varandra helt öppet på den här skolan. Vi har inget kyssförbud här och det tycker jag inte heller att vi ska ha”
”det är väl ändå skillnad”, hävdade Jocke ”man kan ju inte säga att det är samma sak när två tjejer är igång med varandra, som när det är ett normalt par som gör det”. Ingen kan ju i alla fall förneka att det naturliga är att det är en tjej och en kille som är kära., om det är två tjejer som håller på och tafsar på varandra så får de gärna göra det någon annanstans, men de får faktiskt visa lite hänsyn när det är i skolan. En skola är liksom en offentlig plats, och jag kan säga dig att vi killar tycker att det är himla äckligt att behöva se sånt här på våran skola. Det går ju inte att komma undan dem heller, de rör sig ju precis överallt!
Jag lutar mig tillbaka i arbetsstolen och försökte ta till mig det som ungdomarna sade till mig, och jag måste säga att jag hade svårt att veta vad jag skulle säga. Jag kan inte se rosas och Linns kärlek som ett problem, det borde ju också vara naturligt för dem att precis som andra kärlekspar får visa vad de känner helt öppet. Men vilken rätt kan man säga att deras sätt att älska är onormalt eller onaturligt? All kärlek borde vara välkommen i den här kärlekslösa världen!
Mina funderingar avbröts av ett sist inlägg. Det var Hanna som förklarade att hon bara ville lägga till att hennes religion förbjuder kärlek mellan andar än man och hustru, att lesbiska därför borde ses som synd. Hon var sedan noga med att påpeka att hon har rätt att kunna röra sig på skolan, utan att behöva känna sig kränkt av homosexuella, och att jag som lärare därför har ett ansvar att tala allvar med rosa och Linn och be dem att inte visa sin kärlek offentligt.


   
Citera
Ämnesstartare

gör dina läxor själv[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack för hjälpen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sandraaaaa:

tack för hjälpen

ehm...
du är 18år, du går i skolan och du klarar inte av att göra läxorna själv?
skolarbete får du faktiskt ta och göra själv, det ska ingen annan göra åt dig, fusk är inget vi uppmuntrar till på denna sidan.

så ta ditt ansvar och gör din egna läxa [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst


   
SvaraCitera