Aviseringar
Rensa alla

Ett amatörfotojobb - ta betalt eller ej?


Ämnesstartare

Exodus:

200 kronor i timmen

Det låter för mycket i mina öron men jag har som sagt inte så mkt att jämföra med Ledsen

Blivande_japan:

kolla vad professionella tar, sen kan du ta några hundralappar mindre, eller halva priset

Verkar variera mellan 1500-2000 kr hos professionella. Vågar jag ens ta hälften av det, känns fortfarande mycket Gråter


   
SvaraCitera

om hon frågar dig antar hon nog att det ska ske någon form av rabatt. jag tycker du ska ta betalt iaf men kanske inte arbetsmarknadsmässiga priser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:

Det låter för mycket i mina öron men jag har som sagt inte så mkt att jämföra med Ledsen

Verkar variera mellan 1500-2000 kr hos professionella. Vågar jag ens ta hälften av det, känns fortfarande mycket Gråter

men vafan. om hon är så snål att hon inte vill betala några hundralappar får hon väl skylla sig själv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är 500 kr rimligt? Eller är det för mycket? Kanske 300 är bättre? Vad tycker ni??? Ugh.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:
Är 500 kr rimligt? Eller är det för mycket? Kanske 300 är bättre? Vad tycker ni??? Ugh.. 

minst 450


   
SvaraCitera
mynona

Zymba:
Är 500 kr rimligt? Eller är det för mycket? Kanske 300 är bättre? Vad tycker ni??? Ugh.. 

500 är väl ändå en helt vanlig rimlig grundsumma. Mindre än det känns bara som en symbolisk betalning. Inte ens jag som kollapsar i neuros för minsta lilla skulle generas av att be om 500, det känns som en obligatorisk grundsumma när man gör något för pengarIcke!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

500 är väl ändå en helt vanlig rimlig grundsumma. Mindre än det känns bara som en symbolisk betalning. Inte ens jag som kollapsar i neuros för minsta lilla skulle generas av att be om 500, det känns som en obligatorisk grundsumma när man gör något för pengarIcke!

Okej, vad skönt....  Tänker typ likadant; det är ju ganska lite men ändå tillräckligt för den tid jag lägger ner. Då tror jag att jag säger 500 kr. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

500 är väl ändå en helt vanlig rimlig grundsumma. Mindre än det känns bara som en symbolisk betalning. Inte ens jag som kollapsar i neuros för minsta lilla skulle generas av att be om 500, det känns som en obligatorisk grundsumma när man gör något för pengarIcke!

jag gav dock bort en säng värd 1000-1500 till en "bekant"

är man snäll mot andra e folk snälla mot en själv


   
SvaraCitera
mynona

Zymba:

Okej, vad skönt....  Tänker typ likadant; det är ju ganska lite men ändå tillräckligt för den tid jag lägger ner. Då tror jag att jag säger 500 kr. 

Gör det, det är minsta tänkbara summa och då tycker jag ändå att du kan ta mer för det är mindre än hälften av vad en yrkesfotograf begär: du hade kunnat be om 800 som väl ändå är ungefär hälften av 1500 (?) men du vill ju så gärna vara snäll så! 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Gör det, det är minsta tänkbara summa och då tycker jag ändå att du kan ta mer för det är mindre än hälften av vad en yrkesfotograf begär: du hade kunnat be om 800 som väl ändå är ungefär hälften av 1500 (?) men du vill ju så gärna vara snäll så! 😉

Rodnar Ja men 500kr är ju inkl. bekantrabatten säger vi... heheeh


   
SvaraCitera
mynona

Exodus: jag gav dock bort en säng värd 1000-1500 till en "bekant"

inget fel i att göra det. handlar väl mer om någon slags "grundregel" för vad som kan "förväntas" av en som TS frågar om, men i slutändan får man alltid bestämma själv. 

Exodus: är man snäll mot andra e folk snälla mot en själv

jo, jag har själv inga problem med att vare sig bjuda eller bjudas. synd att det kan krävas så mycket energi för att ge energi, men det är förstås naturligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Nu har jag dock gått med på att fota en av mina Facebookvänner då hon är gravid. Vi känner inte varandra, vi umgås inte och har inte träffats på säkert fem-sex år. Vi hade gemensamma vänner när jag gick på gymnasiet och sågs kanske en-två gånger då. Hon är jättetrevlig och så, men ja... VI ÄR INTE VÄNNER, MER BEKANTA!

Ni känner ju bevisligen varandra eftersom ni har träffats irl.

Jag skulle göra det väldigt enkelt för mig nämligen... ställa frågan rakt av till henne - vill du betala för högupplösta bilder färdigredigerade och klara (antar att du fotar i RAW) och i så fall hur mycket vill du betala?

Jag fotar själv mycket men har inte gjort några direkta fotouppdrag där det varit pengar inblandade. Däremot har jag bilder upplagda på olika fotosajter där folk kan få "köpa" bilder och det har funkat hyfsat.

Vad har du för kamera och optik?


   
SvaraCitera
mynona

Zymba:

Rodnar Ja men 500kr är ju inkl. bekantrabatten säger vi... heheeh

om du vill så! du får ju ta hänsyn till vad du emotionellt trivs med också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

inget fel i att göra det. handlar väl mer om någon slags "grundregel" för vad som kan "förväntas" av en som TS frågar om, men i slutändan får man alltid bestämma själv. 

jo, jag har själv inga problem med att vare sig bjuda eller bjudas. synd att det kan krävas så mycket energi för att ge energi, men det är förstås naturligt

svenskar i allmänhet är ett snålt folk. 


   
SvaraCitera
mynona

Exodus:

svenskar i allmänhet är ett snålt folk. 

mycket möjligt


   
SvaraCitera